Verkeerde keuze vissoorten voor mijn bak, op advies van verkoper.

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roontje
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2018 10:23

Verkeerde keuze vissoorten voor mijn bak, op advies van verkoper.

Bericht door Roontje »

Goedemorgen mede aqaurianen.

Na mij gisteren voorgesteld te hebben, bleek na een berichtje van een aqauriaan, dat ik de bak weliswaar op de juiste manier had opgestart, maar dat de viskeuze m.b.t mijn bak niet de juiste is. Er zwemmen momenteel 2 Indische modderkruipers, 6 kardinaal visjes, twee algeneters en 3 zebravisjes rond. Volgens de verkoper gaat dat prima samen. De bak waarin zij verblijven is 50 cm. Afgezien van de Indische modderkruipers. Worden de overige visjes niet groter dan 3 a 4 cm.


Ik wil er in de toekomst nog wat bij doen, waaronder wat Japonica garnaaltjes.

Wie kan mij van de juiste adviezen voorzien.

MVG

Roontje

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Verkeerde keuze vissoorten voor mijn bak, op advies van verkoper.

Bericht door amber98 »

Helaas worden er door verkopers vaak verkeerde adviezen gegeven.. ;( Heb je foto's van de algeneters en de zebravisjes? Dan kunnen we precies zeggen welke soort dit is, of ze in 50cm kunnen, scholenvisjes zijn of andere informatie geven.

Kardinaaltetra's (paracheirodon axelrodi) hebben het liefst veel zwemruimte én veel soortgenoten. Denk aan 100cm met 20 kardinaaltetra's. ;) De neontetra (paracheirodon innesi) heeft minder eisen. De bak mag wat kleiner zijn en 10 stuks is voldoende (lijkt er veel op dus kijk even welke je hebt, loopt het rood over het lichaam door of maar tot de buik?) De indische modderkruipers zitten liever met meer, maar zou over het algemeen wel moeten kunnen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roontje
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2018 10:23

Re: Verkeerde keuze vissoorten voor mijn bak, op advies van verkoper.

Bericht door Roontje »

@ amber98 Mijn excuses m.b.t. mijn late reactie.

Ik zal wat pics online plaatsen. Ik moet zeggen ze voelen zich prima thuis,waterwaardes zijn vanaf het begin goed geweest.

Het zijn op zeker kardinaaltetra's paracheirodon axelrodi
algeneters zijn otocinclus affines

We hebben sinds kort een externe filter en na onderzoek waren we de 2 modderkruipers kwijt. Planten er uit gehaald om ze kijken waar ze waren. We konden niets vinden. We hebben er ook wat Japonica garnalen inzitten. Dachten dan zijn ze zeker overleden en opgegeten door die garnalen. maar we vonden het erg apart dat ze dan beiden blijkbaar tegelijk gegaan zijn. Dit wilden we niet geloven dus hebben we het filter losgekoppeld en opengemaakt. Daar zaten ze beiden, alive and kicking, blijkbaar waren de erg dunne spleetjes van het aanzuiggedeelte groot genoeg om daar beiden in te duiken en op avontuur te gaan. We hebben nu een nog fijner sponsje op het aanzuiggedeelte gedaan zodat we ze de volgende keer daar niet weer uit hoeven te vissen. Zoals ik al eerder aangaf in het voorstel gedeelte was de huidige bak, een bak van mijn dochter van 13. Maar mijn vrouw en ik zijn bevangen van het aquariavirus en er komt nu ook een bak in de huiskamer maten 120x50x50. Is al besteld. Kast + bovenkant maak ik zelf. Natuurlijk zal ik regelmatig online komen om de vorderingen te laten zien en als de bak draait vanzelfsprekend.

Gebruikersavatar

beni
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:27
Locatie: Tienen

Re: Verkeerde keuze vissoorten voor mijn bak, op advies van verkoper.

Bericht door beni »

Ik heb in het verleden ook Indische modderkruipers uit mijn filter gehaald tijdens het schoonmaken van de filter, wat mij opviel was dat ze groter en dikker waren dan die die nog in het aquarium zaten, blijkbaar vinden ze meer voedsel in de filter??
Greetz
Beni

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Verkeerde keuze vissoorten voor mijn bak, op advies van verkoper.

Bericht door OlliePindakaas »

De pangio's/kulhi's eten inderdaad oa organismes in de mulm op, en daar is e rmeer van in de filter, dan in de bak. Alle, bij sommige dan... Om dit te voorkomen, kan er een filterzak/panty worden gebruikt. Zodoende is er voldoende stroming, maar de visjes kunnen er niet in...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”