Visbestand 180L

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Hoi hoi,

Tijdje geleden dat ik weer op het forum ben geweest. Inmiddels verhuisd en een eigen fishroom gekregen!

Alleen ik breng daar inmiddels aardig wat tijd in door en ik heb nu iets meer dan een half jaar een Tetraodon Leiurus in mijn 180L Rio aquarium. Ik heb ervan geleerd en wil toch graag terug naar een gezelschapsaquarium. Of in ieder geval eentje met meer dan 1 vis erin.

Hij staat momenteel in de verkoop (dus mocht iemand interesse hebben..) en dus ben ik me aan het oriënteren naar een bestand waar ik lang mee zoet ben.

Ik heb helemaal niks met de standaard aanbevolen vissen zoals cory's, kuhli's, tetra's e.d. Ik ben een erg grote fan van de minder gangbare vissen en heb geen moeite met wat moeilijkere vissen. Ik heb notabene een van de wat lastigere vissen erin die het super naar zijn/haar zin heeft. Ctenopoma acutirostre, Botia striata, Macropodus opercularis e.d zijn voorbeelden van de niet-gangbare vissen die ik bedoel.

Mijn waarden zijn:
Ph: 6.8
No2: 0
No3: <5
Po1: <1
NH4: 0
Kh: 8
GH: 10
Co2, plantenvoeding en 8 uur licht op 50% intensiteit. De bak is goed gevuld met planten maar niet zo veel dat de vissen geen zwemruimte meer hebben.

Het aquarium is 1m breed, 41cm diep en 50cm hoog.
De standaardfilter en verlichting is weggehaald voor een Eheim eXperience 350(1050L/H) filter en een Aquatlantis Easyled verlichting met controller.

Alle ideeën zijn welkom!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Tot nu toe gaat mijn interesse vooral uit naar deze 3:

- Ctenopoma acutirostre - Luipaard Goerami
- Macropodus opercularis - Paradijsvis
- Jordanella floridae - Amerikaanse vlagvis

Kan een of meerdere van deze opties in de bak die ik heb en zo ja welke en met welke andere bewoners als dat een mogelijkheid is?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Updateje,

De Paradijsvis laat ik uit de opties. Die heeft qua Temp. toch een lagere temperatuur nodig dan de planten en andere vissen.

Dus het blijft dan bij de 2 andere opties.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 180L

Bericht door amber98 »

De Jordanella Floridae kan een leuke optie zijn. De rest valt eigenlijk naar mijn idee af:
Botia striata heeft een groter aquarium nodig
Macropodus opercularis wil graag best koud zitten (doet het vaak beter in vijvers in de zomer omdat anders de temperatuur in de aquariums te hoog word, ze schijnen zelfs heftigere vorst te overleven dan goudvissen)
Ctenopoma acutirostre kan alleen gecombineerd worden met vissen groter dan 4 cm ivm opeten. Vissen die groter zijn en ook minder gangbaar, zijn niet makkelijk te vinden voor jouw bakmaat.

Hou er sowieso rekening mee dat er misschien een hele zoektocht nodig is voor sommige voon deze vissen. Je kiest voor niet gangbaar en daarmee kom je vaak op soorten uit die je dus ook niet kunt vinden bij de winkels. Ik ga eens verder zoeken voor je wat je eventueel zou kunnen houden. ;)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visbestand 180L

Bericht door Tim »

Wat leuk visbestandje uitzoeken!

De genoemde soorten zou ik niet combineren met elkaar, apart zou wel kunnen.

Ctenopoma acutirostre zijn flinke vissen voor een meter bakje, maar het zou kunnen zonder andere bewoners er bij, mischien wat bodem bewoners zoals L nummers.
Ze houden van een dichte beplanten bak met veel schaduw plekken en drijfplanten worden erg gewaardeerd.

- Macropodus opercularis zou ook kunnen, alleen zijn deze vissen beter te houden op een lage temperatuur, 16-20 graden anders worden het echte bullebakken. 1 man op meerdere vrouwen houden.

- Jordanella floridae kan je houden met wat meer bewoners, deze vissen groeien op in brak water. Volwassen exemplaren die gewent zijn aan zoet water willen niet meer terug naar brak water. Als je volwassen exemplaren kan vinden die gewent zijn aan zoetwater zouden ze een mooie aanwinst voor je visbestand zijn. Anders moet je ze zelf over gaan laten wennen in een aparte bak.
Bij deze soort zijn de mannen mild agresief naar elkaar toe ze jagen elkaar flink op. Je kan dus een harem houden 1m/2v of een groep. Houd bij een groep rekenening dat je minimaal dan 4 mannen en 6 vrouwen houd. Bij een groep van deze vissen zou ik ook niet teveel andere vissen bij plaatsen aangezien ze agressief hun nest bewaken als zij die hebben.

Ik heb zelf nooit deze vissen gehouden dus ik heb zelf geen ervaring er mee. De info die ik geef heb ik verzameld in onze database en andere websites.
Hoop dat ik je opweg help met het uitzoeken van een mooi speciaal visbestand.

* edit: Zoo allemaal tegelijk :lol:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 180L

Bericht door amber98 »

Interesseren bepaalde killivis soorten je misschien?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visbestand 180L

Bericht door Tim »

Ik weet niet wat voor planten u allemaal heeft? Tangayika meer komen hele mooie vissen vandaan. Alleen niet alle planten blijven levend bij alle vissen omdat ze een hogere ph nodig hebben. Planten als valliseneria, anubias, hoornblad, en javavaren doen het wel goed in die omstandigheden.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Zo dat zijn twee informatieve posts haha.

Even splitsen om te reageren dan!

@amber98:Ctenopoma acutirostre kan alleen gecombineerd worden met vissen groter dan 4 cm ivm opeten. Vissen die groter zijn en ook minder gangbaar, zijn niet makkelijk te vinden voor jouw bakmaat.

Wat zou een optie kunnen zijn die past bij deze? Dan wordt het een soort van 50/50 gangbaarheid haha.

Hou er sowieso rekening mee dat er misschien een hele zoektocht nodig is voor sommige voon deze vissen. Je kiest voor niet gangbaar en daarmee kom je vaak op soorten uit die je dus ook niet kunt vinden bij de winkels. Ik ga eens verder zoeken voor je wat je eventueel zou kunnen houden. ;)

Dit heb ik inderdaad al in de verwachting haha. Maar ze zijn het zoeken/wachten wel waard voor iets waar je lang plezier van gaat hebben!

Ik ga eens verder zoeken voor je wat je eventueel zou kunnen houden. ;) << Heel aardig! Dankjewel :)

@Tim:Ctenopoma acutirostre zijn flinke vissen voor een meter bakje, maar het zou kunnen zonder andere bewoners er bij, mischien wat bodem bewoners zoals L nummers.
Ze houden van een dichte beplanten bak met veel schaduw plekken en drijfplanten worden erg gewaardeerd.


Ja ik bedoelde eigenlijk welke van de 3 kan of kunnen ze allemaal ^^. En zo ja hoeveel van elke soort afzonderlijk! Sorry voor de verwarring :) Wat betreft de L nummers. Wat zou jij aanraden? Lettende op dat de bak redelijk vol met planten staat dus een L nummer die ze allemaal uit de grond trekt is misschien niet handig haha.

Jordanella floridae kan je houden met wat meer bewoners, deze vissen groeien op in brak water. Volwassen exemplaren die gewent zijn aan zoet water willen niet meer terug naar brak water. Als je volwassen exemplaren kan vinden die gewent zijn aan zoetwater zouden ze een mooie aanwinst voor je visbestand zijn. Anders moet je ze zelf over gaan laten wennen in een aparte bak.
Bij deze soort zijn de mannen mild agresief naar elkaar toe ze jagen elkaar flink op. Je kan dus een harem houden 1m/2v of een groep. Houd bij een groep rekenening dat je minimaal dan 4 mannen en 6 vrouwen houd. Bij een groep van deze vissen zou ik ook niet teveel andere vissen bij plaatsen aangezien ze agressief hun nest bewaken als zij die hebben.

Oke dus zorgen dat je volwassenen hebt en 1m/2v! Check! Welke zou je dan aanraden wat betreft andere bewoners?

Super bedankt alvast allebei!
Laatst gewijzigd door ApistoPeter op 17 apr 2019 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

amber98 schreef: 17 apr 2019 15:45 Interesseren bepaalde killivis soorten je misschien?
Ehm ik ken er eerlijk gezegd maar 1tje en dat is het blauwoogje (tenzij dat totaal geen killivis is want dan verwar ik er een denk ik :P). Dus vrij open mening wat dat betreft.
Laatst gewijzigd door ApistoPeter op 17 apr 2019 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Tim schreef: 17 apr 2019 15:56 Ik weet niet wat voor planten u allemaal heeft? Tangayika meer komen hele mooie vissen vandaan. Alleen niet alle planten blijven levend bij alle vissen omdat ze een hogere ph nodig hebben. Planten als valliseneria, anubias, hoornblad, en javavaren doen het wel goed in die omstandigheden.
Zeg alsjeblieft je ik ben maar 30 hoor haha ^^. Mare ja ik heb wel meerdere planten die dat niet fijn zouden vinden. Eigenlijk is 80% niet geschikt voor dat soort wateren denk ik. Ik zal is een leuke foto of foto's maken ook!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visbestand 180L

Bericht door Tim »

Voor een L nummer zou ik (er is zoveel keus) een L046 Hypancistrus zebra nemen deze kan je in een groepje van 1m/3v kunnen houden. deze eten je planten niet op ze zijn namelijk carnivoor en ze blijven mooi klein max 8cm. ze vallen goed op met hun mooie zwart/witte patroon.

https://www.planetcatfish.com/common/sp ... ies_id=168

Voor de andere bewoners bij de Jordanella floridae moet ik nog even zoeken. Je wilt namelijk niet iets "gewoons"

de L046 zou hier ook bij kunnen.

Ps. De Jordanella floridae is ook een killi soort
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Tim schreef: 17 apr 2019 16:48 Voor een L nummer zou ik (er is zoveel keus) een L046 Hypancistrus zebra nemen deze kan je in een groepje van 1m/3v kunnen houden. deze eten je planten niet op ze zijn namelijk carnivoor en ze blijven mooi klein max 8cm. ze vallen goed op met hun mooie zwart/witte patroon.

https://www.planetcatfish.com/common/sp ... ies_id=168

Voor de andere bewoners bij de Jordanella floridae moet ik nog even zoeken. Je wilt namelijk niet iets "gewoons"

de L046 zou hier ook bij kunnen.

Ps. De Jordanella floridae is ook een killi soort
Gave opties! Dat van de Jordanella wist ik niet. Thanks!

Dus jou idee is die zebra ancistrus en 1m/1v luipaard goerami of de Jordanella met een L046? En die jordanella dan 1m/1v of?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visbestand 180L

Bericht door Tim »

Ik lees net dat de Jordanella floridae je planten kan gaan opeten dat lijkt me niet de bedoeling.. Voornamelijk zachte en kleinbladerig planten.
Ze horen in een harem gehouden te worden 1m/2v

De "luipaardgoerami"
Hoort in koppel gehouden te worden. En de L046 zou daar volgens mij wel bij kunnen. Aangezien de goerami andere vissen met rust laat. Je zou er een klein groepje grotere levendbarende bij kunnen zetten van 6a7cm die jonkies worden dan wel opgegeten. Het groepje levendbare zorgen voor een veilig gevoel bij de andere vissen. Omdat deze in het open zwemmen. Als je dat niet doet kunnen de goeramis en de L046 schuw blijven.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Tim schreef: 17 apr 2019 17:44 Ik lees net dat de Jordanella floridae je planten kan gaan opeten dat lijkt me niet de bedoeling.. Voornamelijk zachte en kleinbladerig planten.
Ze horen in een harem gehouden te worden 1m/2v

De "luipaardgoerami"
Hoort in koppel gehouden te worden. En de L046 zou daar volgens mij wel bij kunnen. Aangezien de goerami andere vissen met rust laat. Je zou er een klein groepje grotere levendbarende bij kunnen zetten van 6a7cm die jonkies worden dan wel opgegeten. Het groepje levendbare zorgen voor een veilig gevoel bij de andere vissen. Omdat deze in het open zwemmen. Als je dat niet doet kunnen de goeramis en de L046 schuw blijven.
Aha nee dat is inderdaad niet de bedoeling!

Wat betreft de luipaard in een koppel is vrijwel onmogelijk als je ze via de winkel koopt. Ze komen namelijk erg klein in de winkel en niet te zien of het een mannetje of vrouwtje is. Dus dan is het beter ze als enkel exemplaar te doen ipv als koppel denk ik. Ik las iig dat dat ook kan.

De L046 is 140 euro per stuk. Heb je een suggestie voor een betaalbare optie haha?

En de groep levendbarenden die groter dan 6 a 7 cm is welke heb je dan in gedachte?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 180L

Bericht door amber98 »

Ik wilde al reageren dat Tim wel een lekker prijzig visje aanraadt, :) :) maar daar ben je dus al achter, L333 is betaalbaarder ;) Als je ze ergens vandaan kan halen zijn xenotoca eiseni misschien ook mooi overigens? We hebben ze op school en zijn prachtig! Zijn wel te klein icm de luipaardgourami. Zijn levendbarend

Grotere vissen die bij de luipaardgourami zouden kunnen qua grote zijn bijvoorbeeld vissen met de lichaamsvorm van gymnocorymbus ternetzi of ter grootte van Nematobrycon palmeri. Grotere eierlevendbarende vissen zijn bijvoorbeeld flinke zwaarddragers of hoogvinkarpers maar er zijn ook grote guppen (deze kunnen bijna alle winkels bestellen) Ik krijg op het werk regelmatig 8cm vrouwelijke guppen binnen ;) onder de killivissen vind ik zelf de epiplatys dageti mooi, of een grote groep epiplatys annulatus

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”