Stom geweest. Krijg ik nu een nitrietpiek?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Stom geweest. Krijg ik nu een nitrietpiek?

Bericht door karinD »

Ik ben stom geweest.
We zijn pas verhuisd en vorige week zaterdag heb ik het aquarium ook verhuisd. Ik had toen nog een groepje garnalen, 3 corydoras pygmaeus en een boraras maculata en een boraras brigitea in mijn bak. Ik heb de bak op het zand na leeggehaald en heb bijna al het water meegenomen.
Dus dacht ik gister enthousiast, ik ga mijn visbestand aanvullen. Moet kunne in 1x, mijn bak is ingedraaid. Dus zijn er zo'n 30 visjes bijgekomen.
Maar bedacht ik me midden in de nacht, ik heb vorige week voor ik het water terugdeed, een laag nieuw zand over het oude gelegd en afgelopen donderdag heb ik een nieuw filter geplaatst waarbij ik 1 van de 2 oude filterpatronen overgezet heb in het nieuwe filter.
Dus nu is mijn vraag: kan ik nu een nitrietpiek verwachten of is de kans groot dat die gewoon opgevangen wordt door wat er in de bodem en het filter zit? Heeft het nut om vandaag nog wat startersbacteriën bij te voegen? Die heb ik nog niet eerder gebruikt, maar dat is zo gekocht natuurlijk.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stom geweest. Krijg ik nu een nitrietpiek?

Bericht door amber98 »

Aangezien je zoveel meer vissen hebt en ook nog veel hebt veranderd, zou ik toch rekening houden met een eventuele nitrietpiek. Een beetje opstartbacteriën kunnen natuurlijk geen kwaad.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Stom geweest. Krijg ik nu een nitrietpiek?

Bericht door Neil »

En voorafgaand aan de nitriet piek is er een NH3 piek(je). Als je de pH op 7 of kleiner hebt wordt dit omgezet in NH4. Dit is vele malen minder gevaarlijk als NH3.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Stom geweest. Krijg ik nu een nitrietpiek?

Bericht door Neil »

Hier heb ik een artikel gevonden wat uitlegt hoe nitriet wordt gevormd.
Dit omdat je vissen NH3 via de kieuwen uitscheid.
Doordat NH3 gasvormig is kun je met wat doorluchting NH3 uitdrijven.
https://www.aquainfo.nl/stikstof-in-het-aquarium/

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Stom geweest. Krijg ik nu een nitrietpiek?

Bericht door karinD »

Dus dat betekend dat als ik mijn filteruitstroom boven water zet en mijn Co2 even uit, dat dat genoeg zou kunnen zijn? eventueel de glasplaat er even af laten?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Stom geweest. Krijg ik nu een nitrietpiek?

Bericht door Neil »

Zoals Amber zegt, als je bacteriën toevoegt dan heb je de voorraad bacteriën voorhanden. Doordat bacteriën ook levende organismen zijn hebben die voeding nodig. Dat is er volop voorhanden met 30 vissen erbij.

Filter uitlaat met een grote rimpel over het water komt gas uitwisseling ten goede.
Of de CO2 uit moet weet ik niet. Want CO2 lost op in water en doet verder niets met de stikstof verbindingen. Door de grote rimpel zal je wat CO2 verliezen. CO2 regelt ook je pH. Dus je pH kan oplopen en dat wil je eigenlijk niet. Dit ivm met NH3 omvormen naar NH4.

Wat ik probeer uit te leggen is hoe nitriet wordt gevormd. Als je in het voorstadium al maatregelen kan nemen dan worden je vissen niet ziek of dood aan een NH3 piek. Ook van NH4 wordt gewoon nitriet gevormd.
De bacteriën in je filter en substraat stelt zich in aan de belasting van dit moment. Als er op enig moment 30 visjes erbij komen dan zal je bacterie cultuur zich weer opnieuw moeten instellen. De belasting aan stikstofverbindingen (NH3, NH4 en nitriet) wordt groter.
Al had je een maand later 30 visjes erbij gedaan dan wordt de belasting ook groter en zal er een nieuw evenwicht komen.

Kan je nitriet meten? Dan kan je het in de gaten houden. Ondertussen zijn we wel dagen verder. Ben benieuwd hoe het gaat.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”