Opstarten garnalen aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Hi allen,

Ik wil een aquarium met garnaaltjes starten, waarschijnlijk vuurgarnaaltjes omdat dit Daarvoor heb ik vandaag het aquarium superfish start 20 goldfish gekocht (20liter).
Volgende week wil ik de plantjes en bodem gaan halen bij een speciaalzaak.
Het is voor mij m'n eerste aquarium, dus ik vind het best een beetje spannend of het allemaal wel goed gaat. Ik zou het zonde vinden als de garnalen bij de start meteen dood zouden gaan. Voordat ik echt ga beginnen heb ik daarom nog wat vragen:

1. Het aquarium staat op dit moment in de vensterbank op het noorden (dus geen directe zon), met dubbelglas. Er komt nog een achterwand in. Is deze plek een probleem? Ik heb een vierkante woonkamer met een hele glazen wand, dus een plek in de schaduw heb ik sowieso niet echt. Als ik nog iets kan verbeteren aan de plek van het aquarium hoor ik het natuurlijk graag :).

2. Hoeveel planten moet je plaatsen in een aquarium van 20L? Een beetje gevuld aquarium lijkt me wel mooier, zodat je niet tegen de verwarming etc aan zit te kijken, maar ik vind het lastig inschatten. Tips qua plantjes zijn welkom.

3. Wat is een mooi aantal om mee te starten? Als ik de berekening mag geloven kunnen er meer dan 100, maar dat is wat veel om aan te schaffen en beetje geluk gaan ze nog vermeerderen. Ik dacht aan eerst 10 om mee te beginnen en dan na een maand ongeveer nog 10 erbij zetten.

4. Ik laat de bak 4 weken proefdraaien voor ik er garnalen inzet. In sommige artikelen lees ik dat je in die tijd al wel voer in de bak moet doen, zodat je al bacteriën kan kweken. Ik vind het toch een beetje gek, want niemand kan dat voer opeten lijkt me. Wat is jullie advies?

5. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je elke week het filter helemaal uitspoelen met kraanwater, terwijl ik sommige artikelen lees dat je het filter beter niet kan uitspoelen omdat je dan de bacteriën weer kwijt bent. Wat is wijsheid?

6.Het filter is een aqua flow 50 van superfish. Er zit een soort verlengstokje aan dat je erop kan zetten, maar wat volgens de gebruiksaanwijzing wel onder water moet. Wat is de functie van dat verlengstokje?

Ik hoop dat ik niet al te domme vragen stel en dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen :).

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Goblin »

Ik kan niet op alle vragen antwoord geven, maar zal m'n best doen.

1) Probeer het aquarium aan zo min mogelijk direct zonlicht bloot te stellen. Dit kan algen behoorlijk doen groeien, wat je natuurlijk niet wil! Een groen bakje is mooi maar niet dit soort groen. Ik zou ook uitkijken met tocht. Dit gebeurd toch wel redelijk vaak bij een raam. Dit kan er voor zorgen dat het verwarmingselement wat harder moet werken, maar ik heb hier verder geen ervaring mee.

2) Ik zou gewoon doen wat je mooi vind. Kies wat kleinere plantjes. Echinodorus is een soort die bijvoorbeeld best groot kan worden. Dan lijkt je aquarium wel in een keer een stuk kleiner. Limnophila sp. 'Vietnam mini' is een wat kleinere soort. De blaadjes zijn wat dun en sprietig en hij word niet veel groter dan 15cm. Hemianthus callitrichoides 'Cuba' is ook erg mooi en vormt zoden als hij goed groeid.

3) Vuurgarnalen staan er om bekend dat ze heel makkelijk kweken. Je hoeft dus echt maar een paar te hebben om te beginnen, je zult wellicht ook diertjes moeten afvangen om overpopulatie te voorkomen. 10 zou ruim voldoende moeten zijn, ze zullen zich rap vermeerderen.

4) Je kan voer toevoegen, maar dit hoeft niet. De reden dat men dit doet is om nitriet toe te voegen wat de zogenoemde nitriet piek sneller opwekt. Een stofje wat onstaat als het voer gaat rotten en afbreekt. Dit is voedsel voor de goede bacterien die je in je filter wilt hebben. Zij zetten dit nitriet om in nitraat, wat weer de planten voedt. Het duurt alleen even voordat deze bacterien dusdanig aanwezig zijn voordat er een evenwicht ontstaat tussen de productie en afbraak van nitriet (vandaar dus die piek). Let er wel op dat nitriet erg schadelijk is voor de diertjes, en nitraat in grote hoeveelheden ook. Zelf heb ik nooit voer toegevoegd bij het indraaien en wachtte ik 6 weken voor de zekerheid. Doe wel een meting van het water voordat je de garnalen koopt. Vaak kan je dit gewoon laten doen bij de speciaalzaak. Zo weet je zeker dat de waterwaarden goed zijn voor de toekomstige bewoners.

5) Meningen hierover zijn verschillend. Sommige aquarianen spoelen het filter pas uit als de stroming afneemt. Ze spoelen het ook bijvoorbeeld uit in een emmertje aquarium water zodat de gunstige bacterien niet kapot gaan. Bij grotere filters maak je hierom ook niet al het filter materiaal in een keer schoon. Je kan het ook gewoon uitspoelen met kraan water. Gebruik dan wel water dat ongeveer even warm is als het aquarium water. Dan krijgen de bacteriën een kleinere oplawaai.

6) Ik neem aan dat je de sproeiarm bedoeld. Zitten er kleine gaatjes in? Zo ja, dan is het dat dus. Je kan deze op het filter zetten, dat verminderd de stroming een beetje omdat het water eerst door die gaatjes moet. Ook word het over een langere afstand verdeeld, en dus heb je minder stroming. Sommige aquarium bewoners zoals bijvoorbeeld Betta's houden niet van een sterke stroming. Daarvoor is het dan dus.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Ik weet (nog) weinig van garnalen, behalve dat ze dol zijn op mos, dus dat is volgens mij onmisbaar in je bakkie.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Erik1974 »

Goblin heeft een mooi uitgebreid antwoord gegeven waar ik alleen aan wil toevoegen dat een paar stukken hout een mooie aanvulling is. Op het hout gaat van alles groeien waar de garnalen dan op kunnen grazen. Wat mos of Lomariopsis lineata vinden garnalen ook erg fijn.

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Goblin »

Haha, kwam helemaal niet meer in me op Erik. :lol:
Hout is ook leuk om wat mos op te binden. Geeft een natuurlijk effect en je garnalen hebben een werkelijk buffet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Bedankt voor de reacties! Hout en mos wil ik inderdaad toevoegen. Dat ziet er sowieso mooi uit. Wellicht ook nog stenen, maar ik wil het ook weer niet te vol maken.

Begrijp ik het goed dat 1x voer toevoegen bij het opstarten genoeg is?

Ik denk inderdaad dat ik qua filter de sproeiarm bedoel. Is het nodig om deze te gebruiken, of beter van niet?

Zouden er eventueel nog kleine visjes toegevoegd kunnen worden aan het aquarium? Ik dacht eigenlijk dat het aquarium daar te klein voor zou zijn, maar bij de winkel zaten de garnalen met kleine visjes, ik geloof microrasbora, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door amber98 »

In 20L beter geen vissen toevoegen. Je kan bijv 1x per week voer toevoegen. Dit moet echt minimaal zijn (één verkruimeld vlokje is meer dan genoeg) planten zorgen ook voor afval.

Je kan beginnen met een 10 garnalen. Ik doe zelf om de zoveel maanden een paar nieuwe erbij kopen voor nieuw bloed. Dit zijn er dan vaak maar 2-5

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Ik heb vanmorgen alles gekocht. Ik heb 8 planten en nog 3 mosballen en hout, dus hopelijk wordt het niet teveel in dat kleine bakje.
Straks lekker prutsen om het netjes in elkaar te zetten.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Erik1974 »

Te vol kan niet zo snel met garnalen hoor, die vinden dat juist fijn :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Kan het hout meteen in het aquarium of moet dat apart inwateren?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Alle planten zitten erin. De lange slierten zijn een ramp, die laten steeds los.
Ik kan het eindresultaat niet bekijken, want de bak is een enorme modderboel helaas.
Ik heb wel het idee dat het filter erg hard gaat. Alle losse blaadjes en zanddeeltjes komen met een noodgang voorbij. Kan ik dat nog op een manier voorkomen? Ik heb de sproeiarm er al opgezet.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Erik1974 »

Kan je de flow niet zachter zetten dan?
Als je die mogelijkheid niet hebt dan kun je ook gaten bij maken in de sproeibuis. Dat verminderd de stroming ook.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Ik zou niet weten hoe. Er zit geen schakelaar op volgens mij, alleen de stekker

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Goblin »

Zit er niet een klein schuifje voor op het filter met een plus en min?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Erik1974 »

Ik zie op foto's idd geen schuifje oid zitten. Dan maar gaten bij boren in de spraybar, dat werkt prima hoor.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”