Hobby opnieuw oppakken?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door Erik1974 »

Dwergknorgourami's ipv de dwerggourami's? Dwerggourami's zijn nu niet echt aan te bevelen:
https://sites.google.com/site/allesover ... iridovirus

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

Dat is inderdaad niet zo fraai...
In het verleden heb ik ook Dwerggourami's gehad, zonder die problemen maar aangezien ik nu graag het maximale uit mijn bakkie wil halen kan ik de de Dwerggourami's beter niet kopen.
De Dwergknorgourami's vind ik opzich ook wel mooi, maar ze ogen net een tikkeltje kleiner wat ik dan wel jammer vind.

Vissenbestand update:
Neon Tetra / Blauwe Tetra / Kardinaal Tetra (25)
Corydoras Julii (8)

En dan ben ik nog opzoek naar een aantal grote(re) vissen, zo rond de 5/6cm lijkt mij wel mooi.
Zijn daar nog opties voor?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door Erik1974 »

Je kan ook voor de gewone knorgourami gaan, die is zo'n 6-7 cm.

Let op trouwens, je hebt het over kardinaaltetra, maar die moeten wel wat warmer dan de andere vissen die je kiest, beter die kardinalen niet als optie meenemen.

https://www.aquainfo.nl/artikel/trichopsis-schalleri/
De schalleri heb je ook nog, die zit er net tussen in met de maat.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door amber98 »

Axelrodi hebben liever ook de grotere bak zodat ze met meer soortgenoten gehouden kunnen worden. Innesi en simulans zijn wel opties. Misschien dat je honinggouramis interessant vind buiten de knorgouramis? Meeste vissen rond de 6cm passen niet bij de andere vissen die je wil en jouw bak

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

Erik1974 schreef: 05 dec 2018 09:38 Je kan ook voor de gewone knorgourami gaan, die is zo'n 6-7 cm.
Is de Knorgourami een vissoort die zich over het algemeen een beetje op de voorgrond houd, of trekt hij zich juist terug?
Ik lees ook dat het afhankelijk is van het overige vissenbestand hoe aanwezig een Knorgourami is..?
Erik1974 schreef: 05 dec 2018 09:38Let op trouwens, je hebt het over kardinaaltetra, maar die moeten wel wat warmer dan de andere vissen die je kiest, beter die kardinalen niet als optie meenemen.
Oh, ik dacht dat die juist een beetje dezelfde eisen hadden. Maar dan is het enkel nog een keuze maken tussen de Neon- en Blauwe Tetra.
Dat ga ik in de winkel bekijken.

Ik moet dan een keuze maken tussen deze 2 Knorgourami's.
Trichopsis vittata (deze heeft mijn voorkeur, vanwege het formaat)
Trichopsis schalleri


Oja...
Wat betreft planten, hebben jullie daar ook nog een mening over?
Voor mij mag het gewoon een mengelmoesje van planten zijn, ik hoef niet perse een realistisch biotoop na te maken.
Kwam er net achter dat ik nog 25 kilo filterzand had, dus voor bodembedekking hoef ik niet meer verder te zoeken.
amber98 schreef: 05 dec 2018 10:58 Axelrodi hebben liever ook de grotere bak zodat ze met meer soortgenoten gehouden kunnen worden. Innesi en simulans zijn wel opties. Misschien dat je honinggouramis interessant vind buiten de knorgouramis? Meeste vissen rond de 6cm passen niet bij de andere vissen die je wil en jouw bak
De Honinggourami vind ik ook mooi. Maar toch wat minder als de Knorgourami.
Maar misschien is het toch verstandigst om de Honinggourami te nemen. Welk aantal is dan het best?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door Erik1974 »

Mag ik je uit ervaring een tip geven? Ga altijd voor de vis die je het mooiste vind en niet de verstandigste keuze, de knorgourami kan prima en als je die mooier vind gewoon doen. Ik had zelf ook liever de knorretjes maar ging ook voor 'misschien verstandiger om de honinggourami te doen ivm mijn garnelen...achteraf had ik toch liever de knorretjes gehad.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door amber98 »

Qua planten is het erg afhankelijk van je inrichting en of je CO2 gaat gebruiken. Geen CO2? --> drijfplanten en voornamelijk anubias-, echinodorus-, cryptocoryne- soorten, mos of javavaren. ;) Wel C02? Dan heb je heel veel opties.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

@Erik, Ik denk er nog even over. Ik maak de definitieve keuze bij de winkel, en laat me daar ook nog eventjes adviseren
@Amber, CO2 komt er (voorlopig) niet in, misschien ooit maar ik ga hem opstarten zonder CO2.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door amber98 »

Dan ben je dus beperkt in plantenkeuze ;) (kun je ook iets heel moois van maken, ik vind mijn bak er super natuurlijk uitzien met enkel een paar plantensoorten)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

De planten die ik eerder genoemd heb, zou ik die wel kunnen gebruiken zonder CO2?
En moet ik dan nog extra bepaalde middelen toevoegen aan het water (om algen te voorkomen o.i.d.)?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door Tim »

Planten hebben voeding nodig, Macro en micro elementen deze kan je op verschillende manieren toevoegen. Je kan een all in one voeding kopen of zelf maken met de EI methoden. Voor moeras planten die voeding via de wortels krijgen kan je klei kegels toevoegen.

En jaa ik denk wel dat de platen moeten lukken zonder co2 toevoegingen als de verlichting niet te sterk is. Wel moet je rekening houden met de opstart dat je genoeg snel groeiers er in hebt zitten. Dus genoeg sterren kruid en mischien tijdelijk een andere snelgroeier.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

Kun je concrete suggesties geven voor voeding? Wat moet ik precies gebruiken, hoe vaak en wanneer?
Dan neem ik gelijk ook wat drijfplanten mee :D

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door Tim »

Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Ik heb zelf een goede ervaring met de EI-methode https://www.aquariumbemesting.nl/nl/bac ... tive-index.

Ook hoor ik tegenwoordig heel veel goede verhalen over de all in one voeding van plantedbox. Hoeveel je moet gebruiken is afhankelijk van het product wat je gebruikt. Hiervoor staat altijd informatie over op het etiket en vaak op de site.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door Erik1974 »

Festal is ook een goede optie, wat me erg bevalt aan Festal is dat het erg zuinig is in gebruik en daardoor 1 van de goedkoopste plantenvoedingen is. De levertijd is wel aan de lange kant af en toe.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

Ik heb even gekeken naar de Festal, lijkt mij een mooi voeding die goed te betalen is.
Kwaliteit kan ik zelf niet beoordelen, want ik heb nog nooit Festal gebruikt (planten voeding überhaupt al niet..)
Dus als jullie zeggen dat het prima voeding is, ga ik het bestellen/kopen

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”