Elzenproppen en eikenbladeren aquarium veilig maken?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquareiyaa
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2018 17:54

Elzenproppen en eikenbladeren aquarium veilig maken?

Bericht door Aquareiyaa »

Hoi!
Ik heb een aquarium met wat garnalen (neocaridina’s)en had al bedacht dat ik daar wat elzenproppen en eiken of catappa bladeren in wou hebben. Nou was ik vandaag in het bos en daar lag alles voor het oprapen! Ik heb wat eikenbladeren en elzenproppen verzameld die ik graag in mijn bak wil doen maar het lijkt me niet verstandig om ze vanuit het bos rechtstreeks in het aquarium te doen.
Hoe kan ik ze veilig maken om in het aquarium te doen? Zou even laten weken in gekookt water genoeg zijn? Of kan ik ze beter helemaal uitkoken? Of zou zelfs dat niet genoeg zijn?
Iemand ervaring of ideeën?
Ik hoor het graag! :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Elzenproppen en eikenbladeren aquarium veilig maken?

Bericht door amber98 »

Door het te koken verliest het direct de meeste voordelen. Ik zou het niet gebruiken, aangezien het vervuilt kan zijn door bijv dierenurine of schimmels. Ik gebruik zelf ook catappabladeren die 2x gedroogd zijn en elzenproppen. Ik vind het niet echt duur, zeker voor kleinere bakken. Daarom zou ik het risico niet willen nemen ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Elzenproppen en eikenbladeren aquarium veilig maken?

Bericht door Erik1974 »

Wat je moet doen is bladeren en dergelijke plukken van de boom op eenhoogte dat er geen honden of vossen overheen hebben kunnen plassen. Van de grond af rapen is geen goed idee. Ook niet in de buurt van een weg plukken aangezien er dan vervuiling van het verkeer op de bladeren zit. Zo deed ik het altijd en dat gaat prima, dan hoef je niks te doen met de bladeren. Zie je vogelpoep er op zitten laat je het blad zitten en pluk je een andere. Pluk wel alleenbladeren die zelf loslaten als je er licht aan trekt, die zijn compleet dor nl.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”