Gras maaien

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FreekDekker
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jul 2015 17:57

Gras maaien

Bericht door FreekDekker »

Hallo allen,
Ik heb een matje naaldgras (Eleocharis acicularis op mat) geplaatst maar wil dit kort houden. Het groeit geweldig maar het gras maaien (knippen) geef veel drijvend rommel en om alles er sprietje voor sprietje uit te halen is ook heel gedoe. Wie heft een goede tip in deze?

Freek Dekker

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Gras maaien

Bericht door Erik1974 »

Ik zie het ze op Youtube altijd uitscheppen met een netje na het knippen, ik denk dat als je de filter even uitzet tijdens het snoeien, je het snoeiafval zo er uit kan scheppen.

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Gras maaien

Bericht door OlliePindakaas »

Ergens vind ik het opmerkelijk dat de planten worden gesnoeid, als ze groeien naar de mogelijkheden. Om het anders te zeggen, ipv de planten te snoeien, kun je ook minder bemesten...

Daarom zou ik juist gaan kijken naar de mogelijkheid om gepast te minderen met bemesting, Co2 en licht-duur en/of -intensiteit...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Gras maaien

Bericht door amber98 »

OlliePindakaas schreef: 17 dec 2018 17:44 Ergens vind ik het opmerkelijk dat de planten worden gesnoeid, als ze groeien naar de mogelijkheden. Om het anders te zeggen, ipv de planten te snoeien, kun je ook minder bemesten...

Daarom zou ik juist gaan kijken naar de mogelijkheid om gepast te minderen met bemesting, Co2 en licht-duur en/of -intensiteit...
Vaak bij het minderen van licht en CO2 stopt naaldgras met groeien. Bij mij in de bak groeit naaldgras absoluut niet, evenals pogostemon helferi door het ontbreken van voldoende licht en CO2. Ik heb dit al meerdere malen geprobeerd, het sterft af. Saggittaria subulata werd door minder licht juist veel hoger om toch aan het licht te komen (spreek van 30/40 cm hoog) anubiassen doen het echter prima. En ja die snoei ik ook, want ik wil ze niet door de hele bak hebben. Snoeien hoort er in een gezonde bak bij, als snoeien niet nodig is, groeien de planten blijkbaar te weinig en komen algen vanzelf tevoorschijn ;)

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Gras maaien

Bericht door OlliePindakaas »

amber98 schreef: 17 dec 2018 20:42 Snoeien hoort er in een gezonde bak bij, als snoeien niet nodig is, groeien de planten blijkbaar te weinig en komen algen vanzelf tevoorschijn ;)
Daarom zei ik ook "ergens". Als in, snoei gerust, maar je hoeft minder te snoeien, als je ook minder bemest (ongenuanceerd). Met als gevolg dat ik eerder op zoek zal gaan naar een minimale bemesting én snoei-methode...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”