Planten voeding

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chiel3667
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2018 09:45

Planten voeding

Bericht door Chiel3667 »

Hoi hoi,

Even een draadje over de voedingsstoffen.

Ik ben me er de laatste tijd meer aan het verdiepen hierin. Veel gelezen over de ei methode... Spulletjes zijn besteld en ga er eens mee aan de slag.

De meeste kennen George Farmer wel... Ik zag hem laatse dit middel gebruiken in zijn eigen bak.
https://www.aquariumgardens.co.uk/the-a ... 2370-p.asp

Is hier iemand hier bekent mee? Aangezien ook hier een 50% water wissel per week geadviseerd wordt lijkt het wel op de ei methode.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties en benieuwd naar welke voeding jullie gebruiken.
Gr Chiel

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Planten voeding

Bericht door Neil »

hai hoi,
Zelf ben ik de EI methode gaan gebruiken na maanden van alg plagen. Mijn bak was bedolven onder de alg.
Baardalg, groende alg alles gehad. Heb nu nog wat draadalg maar dat komt doordat ik begin dit geen tijd meer had om wekelijks water te verversen maar met een ander interval.
40 jaar geleden was je bak in evenwicht als je draadalg had.

Nu ben ik weer overgegaan naar de EI methode. Heb nog te weinig vissen in de bak. Zodoende is mijn nitraat waarde te laag.
Weeg zelf mijn poeders af. Koop ze bij https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home , maar er zijn nog andere adressen.
Dit gaat goed.
Bak draait steeds beter.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Planten voeding

Bericht door Neil »

Tom Barr is begonnen met deze methode.
https://barrreport.com/ voor meer info.

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Planten voeding

Bericht door OlliePindakaas »

@Chiel3667, wat zijn jouw bevindingen van de EI-methode? Zelf ben eerder voor de natuurlijke methode, vooral bekend/berucht geworden door Walstad.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chiel3667
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2018 09:45

Re: Planten voeding

Bericht door Chiel3667 »

Tsjah wat zal ik zeggen? Het is nog even stoeien denk ik.. Ik heb eerst met te weinig liters gerekend.. Ik heb nu de stoffen wat verhoogd.. Ik ben er dit weekend min of meer achter gekomen dat 't niet best gesteld staat met mijn Co2 en watercirculatie.. Ik wil nu een Co2 reactor, een Eheim skimmer en indien nodig later nog een wave maker erbij zetten.. Veel last van baardalg en puntalg.. De planten groeien maar de algen overleven nog.. Ik ga minder voeren, meer plantenbemesting, een betere Co2 oplossing, een betere stroming en voor nu even wat meer waterwissels in de hoop dat de bak meer stabiliseert..
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Planten voeding

Bericht door OlliePindakaas »

Het klopt idd dat de baardalgen goed vertoeven bij een lage watercirculatie en weinig Co2 /veel O2. Doch lijkt je diffuser op een gepaste plek te zitten. Het zit namelijk onderin een hoek, met veel watercontact tot gevolg. Omdat het een vrij open aquarium is, zou de watercirculatie ook gepast zijn; mitst de filter naar de vissenbestand én aquarium is gekocht. En toch heb je last van baardalgen... Wat ik zelf ook probeerde, ik kwam er niet af van deze ijselijke algen. Totdat ik de dGh ging verhogen, want deze was tot niet meetbaar (zie handtekening). Met als gevolg dat ik graag jouw waterwaardes willen weten, net als wat jij precies toevoegt/bemest.

Verder zou ik de Anubias minder tot niet in de grond steken, maar juist opbinden, omdat ze niet van modderige voeten houden.

Heb je verder nog recent problemen gehad, zowel met algen en/of planten? Persoonlijk denk ik dat 'problemen' de problemen zelf zichtbaar maken. Toegepast op mijn aquarium, oa de baardalgen was een gevolg van een te lage dGh.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Planten”