Hoihoi!

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquahuman
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2018 23:08
Locatie: Amsterdam

Hoihoi!

Bericht door Aquahuman »

Hallo allemaal!

Hier een student uit amsterdam die sinds een paar maanden op zichzelf woont!
Sinds een paar weken ben ik geïnteresseerd in een aquarium, voor in mijn kleine studentenwoninkje van maar liefst 21m^2 :lol:

Ik heb al meteen een paar vragen :D

- ik twijfel tussen een aquarium van 60cm lang of 80cm... liever 80cm maar...
- het kastje waar het op komt heeft een lengte 77cm. Is het erg als mijn aquarium er een beetje uitsteekt?
- mijn aquarium komt op dit ikea kastje: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/prod ... #/20275814, er staat: Max. belasting: 13 kg Max. belasting/bovenkast: 20 kg. Ik vond dit vreemd en ben dus op mijn kast gaan zitten :mrgreen: ik weeg 60kg en mij kon hij gwn dragen en het voelt ook zeer stevig aan... Wat wordt er dan bedoeld met max belasting 20kg bovenkast? Bedoelen zij de plankjes er onder? zo ja dan snap ik dat, die zijn veel lichter.

Waar ik dus bang voor ben is dat een aquarium van 80cm te groot is (steekt 1,5cm uit aan beide kanten) en te zwaar...

ik hoop dat ik tips kan krijgen en ik zal zeker nog een heleboel vragen want ik weet er nog niet veel over ...

Nou euhm wat een lang bericht voor een welkomstbericht, excuses!

Alvast bedankt voor het antwoorden,
groetjes en een fijne nacht, aquahuman.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoihoi!

Bericht door amber98 »

Welkom op het forum! Ik heb even je onderwerp verplaatst aangezien we dan kunnen reageren op je vraag. Je mag nog een extra onderwerp aanmaken waarin je jezelf echt voorstelt ;)

Ik zelf hou er niet van als aquariums uitsteken. Ik zou dan liever een plaat erboven op maken die even groot of iets groter is dan het aquarium. Zo word de hele onderplaat wel ondersteund.

Er zijn meerdere mensen die Ikea kastjes gebruiken als onder kast, echter zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden. Koop geen nieuw juwel aquarium, met een ander merk onderkast verloopt direct al je garantie. Er zit al 1 plaat in die verticaal staat en dus redelijk voor versteviging zorgt, Ik zelf zou nog extra verticale/diagonale planken in de kastjes erbij maken. Let er altijd op dat het kastjes niet nat word, vaak zijn ze gemaakt van een soort sterk karton ipv hout. Met water verliest deze dus zijn stevigheid. Het feit dat jij er heel even op kan zitten, zegt niks. Je aquarium zal namelijk tussen de 70 en 100kg gaan wegen (geschat met inrichting) welke continu op het kastjes staat ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hoihoi!

Bericht door Erik1974 »

Ik snap de beperking in het gewicht wel, de achterkant is helemaal open en de kast heeft weinig stabiliteit. Als je de achterkant dichtmaakt met een multiplex plaat (dus de hele achterkant) en deze rondom goed vastschroeft dan wordt het kastje vele malen sterker dan het nu is. Ik verwacht dan geen problemen meer met het kastje

Mocht er wat gebeuren met het kastje en je aquarium dan ben je aan de beurt, overal water en een flinke schadepost die je zelf mag gaan betalen. Het aquarium staat jarenlang op het kastje, dat is niet hetzelfde als er zelf even op gaan zitten. Ik zou het i.i.g. niet doen zoals het kastje standaard is, Ikea geeft niet voor niets 20 kg aan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquahuman
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2018 23:08
Locatie: Amsterdam

Re: Hoihoi!

Bericht door Aquahuman »

amber98 schreef: 05 sep 2018 08:20 Welkom op het forum! Ik heb even je onderwerp verplaatst aangezien we dan kunnen reageren op je vraag. Je mag nog een extra onderwerp aanmaken waarin je jezelf echt voorstelt ;)

Ik zelf hou er niet van als aquariums uitsteken. Ik zou dan liever een plaat erboven op maken die even groot of iets groter is dan het aquarium. Zo word de hele onderplaat wel ondersteund.

Er zijn meerdere mensen die Ikea kastjes gebruiken als onder kast, echter zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden. Koop geen nieuw juwel aquarium, met een ander merk onderkast verloopt direct al je garantie. Er zit al 1 plaat in die verticaal staat en dus redelijk voor versteviging zorgt, Ik zelf zou nog extra verticale/diagonale planken in de kastjes erbij maken. Let er altijd op dat het kastjes niet nat word, vaak zijn ze gemaakt van een soort sterk karton ipv hout. Met water verliest deze dus zijn stevigheid. Het feit dat jij er heel even op kan zitten, zegt niks. Je aquarium zal namelijk tussen de 70 en 100kg gaan wegen (geschat met inrichting) welke continu op het kastjes staat ;)
Dankje voor het verplaatsen!

Dus een juwel aquarium heeft geen garantie als het een ander kast betreft waar het op geplaatst wordt, maar hebben andere merken daar dan geen regels over? en aan wat voor garantie moet ik dan denken :?:

Ik kan het best verstevigen, maar dan moet ik hout hebben wat precies past in 1 van de hokjes... is het niet beter (zoals hieronder vermeld) dat ik met een plaat de achterkant als het ware dicht maak?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquahuman
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2018 23:08
Locatie: Amsterdam

Re: Hoihoi!

Bericht door Aquahuman »

Erik1974 schreef: 05 sep 2018 09:58 Ik snap de beperking in het gewicht wel, de achterkant is helemaal open en de kast heeft weinig stabiliteit. Als je de achterkant dichtmaakt met een multiplex plaat (dus de hele achterkant) en deze rondom goed vastschroeft dan wordt het kastje vele malen sterker dan het nu is. Ik verwacht dan geen problemen meer met het kastje

Mocht er wat gebeuren met het kastje en je aquarium dan ben je aan de beurt, overal water en een flinke schadepost die je zelf mag gaan betalen. Het aquarium staat jarenlang op het kastje, dat is niet hetzelfde als er zelf even op gaan zitten. Ik zou het i.i.g. niet doen zoals het kastje standaard is, Ikea geeft niet voor niets 20 kg aan.
Is multiplex zelf te snijden? Of moet ik dat laten doen? want het moet dan wel perfect op maat gesneden worden :d
Daarna gewoon spijkeren? ben niet echt handig denk ik, geen ervaring met zulke dingen :)

Gebruikersavatar

Henton
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:16

Re: Hoihoi!

Bericht door Henton »

wat hier al aangegeven wordt, achterkant dichtmaken met een multiplex plaat die je goed vast schroeft/spijkert.
Dan zou ik de kast met 2 pluggen aan de muur vast schroeven, vervolgens een dikke plaat bovenop het kastje met de lengte van je aquarium, mits je aquarium groter is dan de kast natuurlijk. Dan een dun tempex plaatje en daarop je aquarium.
Dan gaat het helemaal goed komen.

Succes.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoihoi!

Bericht door amber98 »

Hoe het bij andere merken zit weet ik niet precies. Juwel zegt de juiste onderkast voor het aquarium te hebben en bij andere onderkasten is het volgens hen logisch dat ze kapot gaan. De volledige garantie vervalt, net aan breken/scheuren van het glas, los laten van kit, maar ook de lampen en filteronderdelen. Juwel heeft deze zelfde regel wanneer je de filter behuizing eruit haalt om bijv over te stappen op een extern filter.

Ik heb niet heel veel verstand van alle materialen, maar denk dat je beter schroeven kan gebruiken (met boormachine) aangezien betonplex best hard is. Schroeven zijn ook steviger

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hoihoi!

Bericht door Linda »

Ik denk dat ze bedoelen Max 20 kilo wanneer je hem aan de muur hangt.
Dat gezegt hebben zou ik er nog steeds geen aquarium op zetten....🤔
In ieder geval niet zonder hem te verstevigen.

Multiplex snij je niet hè, het is hout 😅

Ik heb de laatste weken veel en vaak in de IKEA rondgelopen en heb ook deze kast bekeken. Een kast met twee verticale planken in het midden zou het meest ideaal zijn.

80cm is wel een super maat om mee te beginnen 👍
Ik zou niet voor een juwel gaan ook omdat het filter vast gekit zit in de bak.. In ben zelf meer van de externe filters, ook bij kleinere bakken.

Edit:
Bv zoiets https://m2.ikea.com/nl/nl/p/besta-tv-me ... -80299874/

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquahuman
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2018 23:08
Locatie: Amsterdam

Re: Hoihoi!

Bericht door Aquahuman »

Linda schreef: 05 sep 2018 22:20 Ik denk dat ze bedoelen Max 20 kilo wanneer je hem aan de muur hangt.
Dat gezegt hebben zou ik er nog steeds geen aquarium op zetten....🤔
In ieder geval niet zonder hem te verstevigen.

Multiplex snij je niet hè, het is hout 😅

Ik heb de laatste weken veel en vaak in de IKEA rondgelopen en heb ook deze kast bekeken. Een kast met twee verticale planken in het midden zou het meest ideaal zijn.

80cm is wel een super maat om mee te beginnen 👍
Ik zou niet voor een juwel gaan ook omdat het filter vast gekit zit in de bak.. In ben zelf meer van de externe filters, ook bij kleinere bakken.

Edit:
Bv zoiets https://m2.ikea.com/nl/nl/p/besta-tv-me ... -80299874/
Ten eerste, bedankt allemaal hierboven! Ik ga sowieso mijn kast verstevigen.

Ja bij juwel zit het inderdaad vast... anders wou ik voor de rio 125 gaan maar dat gaat m dus niet worden. ik dacht zelf aan de EHEIM Aquapro 80 OF AQUATLANTIS Aquarium Style LED , beide 80cm. heb jij (of iemand anders) hier ervaring mee? (ik weet niet of een link mag plaatsen, zo ja dan heb ik ze klaar staan bij mijn favorieten in chrome :-))

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquahuman
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2018 23:08
Locatie: Amsterdam

Re: Hoihoi!

Bericht door Aquahuman »

Henton schreef: 05 sep 2018 16:01 wat hier al aangegeven wordt, achterkant dichtmaken met een multiplex plaat die je goed vast schroeft/spijkert.
Dan zou ik de kast met 2 pluggen aan de muur vast schroeven, vervolgens een dikke plaat bovenop het kastje met de lengte van je aquarium, mits je aquarium groter is dan de kast natuurlijk. Dan een dun tempex plaatje en daarop je aquarium.
Dan gaat het helemaal goed komen.

Succes.
Dankje voor de tips! Ook fijn dat je benoemd welke materialen ik moet gebruiken. maar...
- waarom moet er nog een stukje tempex erop? een plaat is toch voldoende om zo n druk te verdelen?
- kan ik multiplex, een dikke plaat (?? wat is dit) en tempex zelf snijden? met een grote mes? of klein zaagje (wat ik dan nog moet kopen...)
- Waar kan ik deze materialen het best halen? Misschien snijden ze het dan ook voor me...
- Heb geen auto, is bezorgen dan de beste optie?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hoihoi!

Bericht door Erik1974 »

Een plaatje multiplex kan je laten zagen bij de bouwmarkt, maar sommige bouwmarkten rekenen een hele plaat, dus van te voren even uitzoeken waar je een stukje kan kopen en niet de hele plaat (die is best groot nl.) Multiplex is een verlijmde houten plaat die uit meerdere lagen bestaat (multi ;) ) en is erg sterk, het beste koop je waterbestendige kwaliteit (wbp) ivm het evt. knoeien met water. een plaat van 12 mm dik is ruim voldoende voor jou. Tempex kanje snijden met bv. een keukenmes, ik heb het zelf nergens onder mijn bakken liggen en met een vlakke plaat op een vlakke kast nogal overkill.

Gebruikersavatar

Henton
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:16

Re: Hoihoi!

Bericht door Henton »

tempex is een optie, net zoals de extra plaat die je bak helemaal ondersteunt, en je hoef de onderkast niet perse vast te maken aan de muur, maar stoot er 1 keer goed tegenaan en alles ligt op de vloer. Dat wil je ook niet toch.
maar ik geef alleen aan hoe ik het zou doen.
Wat jij er verder mee doet is aan jou natuurlijk.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hoihoi!

Bericht door Linda »

Ik heb geen ervaringen met die bakken. De mijne is custom made bij de speciaalzaak.
Ik heb wel ervaring met de Eheim filters en daar ben ik erg tevreden over.
Aqualantis schijnt ook een goed merk te zijn. Je moet vooral naar de kap kijken. Is het makkelijk in de bak werken/vissen voeren met die kap. Moet je de hele deksel steeds optillen om een plantje neer te zetten of zit er een handig klepje in daarvoor bijvoorbeeld. Je mag hier best linkjes plaatsen hoor. Zolang het geen verkoopreclame is 😉

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquahuman
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2018 23:08
Locatie: Amsterdam

Re: Hoihoi!

Bericht door Aquahuman »

Bedankt allemaal!

Ik ga de achterkant verstevigen met hout of multiplex ik zie het nog wel. Multplex is volgensmij aan de dure kant (ben een student..). Verder ga ik even extra houd plaatsen en van die kleine metalen dingetjes... Geen idee hoe ze heten. En dan gwn proberen :)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hoihoi!

Bericht door Erik1974 »

Vaak hebben vaders (ik ben er zelf 1 dus ik kan het weten :) ) wel een stukje plaatmateriaal liggen wat je mag gebruiken, dat kost niks, ideaal voor een student dus!

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”