Nieuwe bak Rio Orinoco

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Erik1974 »

Je hebt een flinke bos hout voor de deur! :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Jazeker :D

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Linda »

Erik1974 schreef: 31 aug 2018 16:13 Je hebt een flinke bos hout voor de deur! :mrgreen:
OMG 😂

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door OlliePindakaas »

Joey schreef: 30 aug 2018 18:15 Hoi olliepindakaas, bedankt voor de sites maar ik weet bijna alles al in detail.
Een goed begin, is het halve werk.

ps. Ollie is ook goed ;)
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Precies!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Hallo allemaal. Gisteren naar vivarium geweest en alvals wat vissen gekocht. Ook begint mijn nieuwe kamer waar het aquarium inkomt al ergens op te lijken dus ik hoop in januari te kunnen beginnen met het aquarium :) . De vissen die ik gisteren heb gekocht zijn 5 Geophagus (altifrons), 20 kardinaaltetra’s, en 7 corydoras black Venezuela. Kon jammer genoeg geen roodkoppen vinden :( . De vissen die ik heb gekocht zitten nu tijdelijk in een 80cm bak.
Hier wat fotootjes van de vissen die ik heb gekocht:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door OlliePindakaas »

Dat begint er idd op een Orinoco-bak te lijken, al zijn de eiken bladeren erg Europees :lol:

Zo te zien heb je een erge dikke bodem. Ga je bewust voor de Deep Sand Bed methode, of vind je het gewoon mooi uit zien? De DSB-methode vereist wel een licht andere aanpak bij opzet, maar bij een gezonde DSB-bodem is het aquarium een stuk stabieler; zegt men.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Ollie, dit is nog niet de 2 meter bak op de foto’s dit is een 80cm bak die al opstond en daar zitten de vissen nu tijdelijk in. Die bodem is zo dik omdat er eerst een soort scherp grind lag maar aangezien ik ook corry’s Heb gekocht heb ik bovenop die grind bodem zand gegooid want ik wilde dat grind er niet uithalen want dan is mijn stabiliteit weer weg dacht ik. Maar in me 2 meter wil ik ook wel een mooie dikke laag zand doen omdat ik dat zelf mooi vind en de corry’s, geophagussen en de altums graag zand happen en anders stuiten ze gelijk weer op de bodem.
En wat bedoeld u met een andere opzet?

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door OlliePindakaas »

Joey schreef: 17 dec 2018 18:41 En wat bedoeld u met een andere opzet?
Daarmee bedoel je wellicht de DSB-methode. Door omstandigheden, heb ik mij oa enigszins in kunnen lezen omtrent de DSB.

Kort en ongenuanceerd komt het er op neer: Door de zandbodem al dik te laten oplopen naar achteren (5 naar +10cm), wordt deze zandbodem als zandfilter ingeschakeld. Met als gevolg dat enerzijds de filters vooral zorgen voor een goede stroming ipv het water te filteren (enkel stromingspomp is niet aan te raden :!: ). Anderzijds is deze zandfilter een stuk krachtiger en stabieler.

Daarbij is bij een DSB-bodem de natuurlijke kringloop ook vollediger, omdat er de mogelijkheid is tot de-nitrificatie. Deze DSB-bodem doet dan zowel de nitrificatie (Nh3/4 > No2 > No3) én de-nitrificatie (eerste foto van http://lowlightlowtechplanted.blogspot.com). Met als gevolg dat de No3/Nitraat oa wordt afgebroken, met Co2/koolstof als een restproduct. Daarbij mag er geheel niet aan deze bodem gekomen worden, zoals dat ook minder tot niet gebeurd in de rivieren zelf. Anders krijg je van de vreselijke horrorverhalen van 'zwavel'-bakken en/of een cement-bodem. Lees je dus erg goed in, want zelfs de (vastgeroeste) ervaren aquariaan waagt er er niet aan....
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Oke maar blijft dat zand dan wel schuin liggen? Gaat het niet gewoon vanzelf weer horizontaal liggen? En ik wil er ook corry’s En andere vissen die in de bodem grafen inhouden. Dus dan word er best veel aan de bodem gezeten. En hoezo word het aquarium als je wel aan de bodem zit een cementbodem? En ik had al een beetje gelezen over die DSB-bodem maar ik kan alleen maar zoutwater DSB-bodems vinden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door amber98 »

Corydoras gooien het zand binnen een maand recht.

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door OlliePindakaas »

Elk niveauverschil kun je behouden door muurtjes, zoals schotjes van plexiglas.

Verder heb ik verscheidende websites en forums gelezen over de DSB-methode voor zoet water, ze zijn echter wel in het Engels. Eentje met erg veel praktische en experimentele informatie is deze: How Freshwater Deep Sand Beds Work...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Kan ik niet gewoon en dikke laag zand vlak leggen? Die DSB lijkt me toch te risicovol. Als ik een laag zand van ongeveer 7 cm neerleg kan dat gewoon?

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door OlliePindakaas »

Joey schreef: 19 dec 2018 17:38 Kan ik niet gewoon en dikke laag zand vlak leggen? Die DSB lijkt me toch te risicovol.
Dat is het inderdaad, zeker omdat het ook zo onbekend is onder de Nederlandstalige zoete aquarianen. Doch doet de natuur het beter...
Als ik een laag zand van ongeveer 7 cm neerleg kan dat gewoon?
Mocht je als nog een hoogte verschil creëren in deze bak met corry's, dan adviseer ik om te gaan werken met bijvoorbeeld plexiglas. Zo blijft het zand hopelijk meer op de gewenste plaats, met een blijvende hoogteverschil als gevolg.

Omdat je niet wilt werken met DSB, zou ik toch minder dan 5cm zand neerleggen. Anders is er kans op bodemrot en dat voorkom je door de onderste laag te voorzien van gepaste hoeveelheid zuurstof.

Met als gevolg dat je sowieso twee keuzes hebt: Of je gaat voor een hoge bodem met een grotere korrel - maar dat vinden de corrys minder fijn. of je gaat voor een <5cm dunne bodem. Ga echter niet al te dun, want dat vinden de planten weer minder fijn...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Hoi allemaal nou de bak staat in te draaien hoor over een tijdje alleen nog de vissen :D

Plaats reactie

Terug naar “Biotopen”