Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Hallo allemaal!,
Ik ben van plan mijn 60 L weer te gaan resetten en ik was benieuwd of jullie nog goede ideeën hadden voor een nieuw bestand. :D Ik heb een vrij groot budget (ongeveer 100 e voor alleen de vissen en ook nog 50 voor de planten en misschien nog nieuwe lampen :D ) dus zoals ik net al zei: ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben voor een volledige planten en vissen inrichting/bestand voor een 60 l :roll:

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door marlieke »

Hoi Stefan! Superleuk een leeg canvas om mee te werken, spannenddd! Je kunt van alles bedenken om ermee te doen, dat hangt natuurlijk van jouw voorkeuren af:

- Wil je veel of juist weinig onderhoud eraan hebben?
Zo ja, dan kun je vissen kiezen die iets meer onderhoud nodig hebben en/of planten die vragen om co2 toevoer. Zo nee, kies dan voor vissen die wel tegen een stootje kunnen, en snel groeiende planten.

- Wil je liever met hout of stenen iets ontwerpen?
Garnalen houden van hout bijvoorbeeld, en de ph wordt lager van wortelhout. Stenen verhogen de ph en maken het water harder (handig voor cicliden geloof ik). Maar een combinatie kan ook en het type substraat gaat je waterwaarden ook veranderen.

- Heb je een voorkeur voor een biotoop, of maakt je dat niet zoveel uit?
Zo ja, moet je je even inlezen in de werelddelen waar de vissen zich bevinden, dan kun je ze zo samenstellen en de bijbehorende hardscape vinden. Zo nee, ligt het weer aan je voorkeuren en vooral aan hoeveel ruimte je vis nodig heeft.

Ik zou zeggen, check even deze encyclopedie en vul daar de maten van je bak eens in: http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp. Dan kom je vast op ideeën! (Deze site is al een tijdje niet bijgewerkt trouwens dus hij is niet helemaal volledig, maar wel veel).

Ben benieuwd waar je naar neigt, dan helpen we je met plezier verder met meedenken :)
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Inderdaad wel weer eens leuk om vers te beginnen! :D ik heb al een beetje zitten puzzelen:
Qua inrichting had ik in gedachten om te werken met spiderwood en steen (zit nog een geschikte soort steen te zoeken). Ik zou graag een zandbodem willen in verband met kuhli's die ik er graag in zou willen :) . Planten heb ik nog helemaal NIKS van uitgezocht :lol: maar ik zou liever wel zonder co2 gaan werken omdat ik er gewoon simpelweg niet heel veel vanaf weet en ik heb nog geen enkele bak ermee gemaakt. Voor de rest leken mij qua vissen, boraras britittae wel leuk (misschien een groepje van 10 ofzo) of als groepsvis een schooltje hemelse pareldanio's (van 7 of 8 aangezien ze iets groter zijn dan de boraras)
Ik zit nog een beetje te twijfelen voor bodemvissen tussen één van de kleinere soorten corydoras of de kuhli's.... ik heb al heel vaak corydoras gehad dus ik wou nou ook wel een keertje de kuhli's proberen. En voor de rest had ik voor bovenin de bak iets zoals potloodvisjes of blauwoogjes in gedachten maar dat weet ik nog niet zeker :roll:
En er zijn nog 2 soorten vissen die al jaren op mijn "verlanglijstje" staan :) : de dwergkoffervisjes (of een koppeltje of max!!!!! Een groepje van 3) en pauwoogrondels een paartje maar ik weet niet of er voor één van die twee soorten nog plaats is

Ik wil graag weten wat jullie hierover denken :D
(Waarschijnlijk iets te vol maar ik hou van een beetje kleurrijke gezellige aquaria) :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Er zit momenteel een lichtkap op de bak maar het licht daarvan is vrij slap en lelijk dus zat ik net ook even te kijken voor een nieuwe led lamp :chat: (we willen van de kap af en er gewoon een glazen/plexiglas plaat op hebben liggen) en toen vond ik een hele mooie led lamp die eigenlijk een beetje overkill was voor zo'n klein aquarium :lachen: maar hij was dimbaar en hij kan worden bediend via een app maar eigenlijk was die lamp voor zoutwater aquaria en ik vroeg mij af of die ook gewoon voor zoetwater kan worden gebruikt :neutral:

Ik hoop het wel want die lamp was echt heel gaaf :D wel een beetje duur maarja

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door tobyderks »

Ik zou het volgende bestand nemen:
Koppel pauwooggrondels
15 boraras brigittae
6 pangio kuhlii's
Ik ben verliefd geworden op kuhlii's, ze zijn zo leuk😍

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Linda »

Pas vooral op dat je niet teveel licht op je bak zet. Al helemaal niet zonder co2.

Kogelvisjes kunnen wel met z'n drieën in jouw bak maar dan moet je rekening houden met de rest van het bestand. Ik heb een dwergkogel in mijn meter zwemmen. In haar eentje gaat dat prima 😉
Maar neem je er meer dan zou ik er geen andere vissen bij houden behalve misschien de kuhlii's.
En neem dan niet meer dan één man!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Bedankt voor jullie reacties toby en linda! :D

Hoe het er momenteel voor staat:
Wegens problemen met een aquarium van een vriend van mij moesten een heleboel van zijn vissen "geevacueerd" worden om het zo maar even te zeggen :lol: . Van hem heb ik dus een groepje neon tetra's gekregen en 2 sumatranen (ik weet dat het een groepsvis is dus ik wil er ook liever vanaf ;)
En dat ging allemaal goed..... toen heb ik met mijn stomme kop een week later een koppeltje antennebaarsjes "electric blue" gekocht wat normaal gesproken niet goed gaat samen met een andere territoriale vis zoals sumatranen (dus ik heb 1,5 uur lang op een krukje voor het aquarium gezeten om te kijken hoe ze op elkaar reageerden). Tot mijn verbasing ging dat eigenlijk veeeeel beter dan verwacht, de antennebaarsjes bleven meer aan de dicht beplante linkerkant en de sumatranen zwommen gewoon een beetje rond aan de rechterkant zonder ook maar één agressieve beweging te maken naar de baarsjes :D . Maar nou komt het minder leuke gedeelte..... het eenzame dwergkoffervisje die nog steeds in de bak zat, dat kleine bolle ding wat nog nooit ook maar een garnaaltje heeft aangevallen ging direct om de grootste antennebaars cirkelen tot hij opgegeven moment in zijn staartvin hing :? :shock: dus toen heb ik hem er per direct uit gehaald en overgezet naar een andere 60 liter en daar zit hij nou in zijn eentje samen met 1 algeneter (wat overigens wel goed gaat) en we hebben al een bestelling staan voor 2 andere kogelvisjes zodat hij niet meer alleen is :D

Ik zal zometeen kijken of ik wat foto' s kan maken :roll:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Hier is een foto van de gezelschapsbak :)
Afbeelding

En hier één van de dwerg kogelvis:


Afbeelding

Hij was erg lastig om goed op de foto te krijgen :lachen:

En nog een close-upje van de antennebaarsjes (ik ben echt verdomd blij met ze!! :D

Afbeelding

Rechts is het mannetje links het vrouwtje

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door amber98 »

Antennebaarsjes (zeker de electric blue) zijn heel erg zwak door het doorkweken en eigenlijk alleen agressief als ze in broedstemming zijn. Sumatranen zijn niet territoriaal maar gewoon pestkoppen haha

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Linda »

Goed dat je de kogel Damen met twee soortgenoten een aparte bak geeft! Samen met de meerval zal het goed gaan maar verder zou ik er niks meer bijzetten behalve misschien een rustige scholenvis.
De kogel op de foto is denk ik een man. Dus je MOET er twee dames bij kopen. Ik weet niet waar je woont maar bij de Maanvis in Nijmegen hebben ze momenteel erg mooie dikke dames rondzwemmen. Daar komt mijn dame ook vandaan.

Ik hoop dat het goed blijft gaan met je ramirezi's...
Sumatranen schijnen minder te pesten in een grote groep. Maar dan moet je ze wil willen hebben natuurlijk 😋

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Bedankt voor de tips! :)

Nijmegen is vanaf hier ongeveer een uur rijden dus opzich kan dat wel. Ook zat ik nog verder te denken en ik zit er nou weer over te twijfelen om als ik helemaal tevreden ben met dit aquarium :D er nog een aquarium bij te kopen voor heel misschien een tetraodon biocellatus (daar zal ik dan weer een volledig nieuw topic over openen :) en ik dacht nu we het toch over koffervisjes.... weet iemand misschien wat over deze soort en toevallig heb ik nog een 60 liter leeg staan (yep ik heb er 3 :roll: ) maar is het mogelijk om daar een ocellatus in zijn eentje in rond te laten zwemmen, ik weet dat het een brakwatervis is en ik heb al alles uitgezocht :D

Concreet mijn vraag: is het mogelijk om een tetraodon biocellatus in zijn eentje in een 60×30×35 te houden?

Ik wil graag jullie ideeen daarover horen :D

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Linda »

Je zou eens op het Kogelforum kunnen kijken daarvoor. Ze zijn niet heel actief meer maar er staan veel topics en info over de verschillende kogelsoorten

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Dat ze niet heel actief zijn heb ik ook al gemerkt :lachen:
Maar even serieus :D ik heb er wel al veel nuttige dingen gelezen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefanw
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jul 2018 21:32

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Stefanw »

Linda schreef: 11 aug 2018 13:11 Je zou eens op het Kogelforum kunnen kijken daarvoor. Ze zijn niet heel actief meer maar er staan veel topics en info over de verschillende kogelsoorten
op het kogelvis forum heb ik gelezen dat dat te doen is maar dat je dan wel een heel goed filter moest hebben aangezien hoe ze eten (heb ik zel ook al gemerkt met sam mijn dwergkogel :D )
Nou zitten er in die bak 2 filters.... één van 400l/u en een van 300l/u dat is genoeg toch? :roll: (voor een 60 l bak) maar ik ga nu denk ik een nieuw topic daarover openen :D zal ik dat op dit forum doen of op het kogelvisforum?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand voor een tropisch aquarium nodig!

Bericht door Linda »

Je zou na iedere maaltijd ook de resten even van de bodem kunnen zuigen.
Voor een filter wordt als het goed is 50x het aantal liters/uur gerekend geloof ik 🤔

Je zou dat een bericht kunnen plaatsen. Ik weet alleen niet of ze gaan reageren.
Ik heb wel verstand van dwergkogels maar niet van andere soorten behalve dat je bij sommige de snavel moet bij knippen af en toe..

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”