Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Linda »

Mooi zo!
Mooie theekleur, je water nu ook denk ik?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door tobyderks »

Valt nog mee, maar omdat ik de lichtbalken wat heb geblokkeerd, de drijflplanten flink groeien en de achterwand zwart is, ziet het water er sowieso wat donkerder uit. Ik zal zondag een foto + update plaatsen (dit keer wel in het goede topic😂). De echinodorus doet het enorm goed!

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Erik1974 »

Die turf van APO kleurt het water niet zo erg, dat valt heel erg mee.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Neil »

De pH kan je regelen met de CO2 toevoeging.
Echter volgens mij is je KH van belang ipv je GH voor je opgelost CO2 in je water.


Afbeelding

Door je pH te kiezen met de daarbij horende KH kun je de waarde aan CO2 bepalen.
Zo zijn er verschillende CO2 tabellen die alle een iets andere waarde geven. Zelf gebruik ik ze als een leidraad.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door tobyderks »

De gh is volgens mij wel weer belangrijker voor de vissen ;) . Vandaar dat ik niet echt aandacht besteed aan de kh.
Ik filter nu een week op turf en eigenlijk bevalt het mij prima, de CO2 kon wat lager en de gh is nu goed😊

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Neil »

Hier is een link naar een leuk achtergrond informatie.
Het is JBL.
Een paar keer lezen en dan wordt het duidelijker.
Aquriumwater biotoop

Gebruikersavatar

krekski
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2019 10:51

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door krekski »

Hi,

Ik ben hier dus ook mee aan het worstelen. Mijn aquarium ( 130 x 40 x 60, 430 liter ) is nu 3 weken ingedraaid en ik heb turf aan mijn filter toegevoegd, walnoot en amandelbladeren en linzenproppen aan mijn water.
Mijn water blijft helaas doodleuk op 7.4 zitten. :kwnie: Mijn GH is 7. Ik verdenk mijn stenen ervan dat ze de water hardheid wat hoog houden dus ik heb er net een uitgehaald en gooi er een theelepel azijn over als hij droog is ( als ie gaat schuimen is hij te kalkhoudend ).

Ik wil chocolade goerami's houden en die mogen max op een ph van 6,5 zitten dus ik heb nog een lange weg te gaan.Ik had gehoopt dat ik er met turf en die organics zou komen omdat ik het dan goed stabiel kan houden.

Zie ik nog iets over het hoofd ?

Groeten,
Greg

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Neil »

Hallo, Mijn ervaring is dat je nogal wat bladeren nodig heb om je waterwaardes naar beneden te brengen. Dus de pH lager en minder GH.

Je GH is niet slecht. Mijn GH is 10.
Nu is het zo dat je KH in staat is om je pH vast te houden. Dit heet bufferen. De KH staat voor tijdelijke hardheid of te wel het zuur bindende vermogen.
Wat gemeten wordt zijn de carbonaten van Calcium en Magnesium. (Ca en Mg). Simpel gezegd houdt de KH een bepaald aantal H+ ionen vast totdat er vrije H+ ionen in je water komen. Het aantal vrije H+ ionen is de pH. https://www.aquainfo.nl/het-evenwicht-t ... kh-en-co2/

Turf staat H+ af en hierdoor neemt turf Ca2+ en Mg2+ op. Zie de link. https://www.aquainfo.nl/turf-in-het-aquarium/
Turf is in staat om de waterwaardes te onderhouden. Maar om het met turf de waardes naar beneden te brengen heb je nogal wat turf nodig.
Als je de beschikking hebt over schoon regenwater dan kan je hiermee de KH en GH naar beneden brengen.
Met een zuur kan je de pH naar beneden brengen. Dit zit in pH minus. Gebruik dit produkt met mate en geduld. Je pH zal in het begin wat doorzakken en komt later weer wat omhoog.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”