Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Nynke »

Hallo allemaal,

In mijn Juwel Rio 180 zitten op dit moment:

28 kardinaal tetra
8 roodneuszalmpjes
7 corydoras jullii
5 otocinclus vittatus (ben de hele tijd in de war met de affinus ;))
70+ vuurgarnalen/bloody mary garnalen

Het is een sterk beplant aquarium. Tenminste, dat wordt het ;). Op dit moment zijn de plantjes nog niet zo groot, maar als het straks klaar is staan langs de hele achterwand planten. Ik voeg twee keer per week plantenvoeding toe en elke dag vloeibare co2.

Nu had ik een lijstje met vissen die ik mooi vind, maar ze moeten natuurlijk wel in mijn aquarium passen qua gedrag en voorkeuren. Dit zijn de vissen die ik nog graag wil:

Galaxy rasbora (ongeveer 8)
Danio Kyathit (de luipaard versie) 8 stuks oid
Guppies een behoorlijke populatie, denk aan een stuk of 20
Killivissen
En een grotere, kleurrijke blikvanger. Misschien een koppeltje/drie stuks dwerggourami?

Mijn waterwaarden schommelen op dit moment rond deze waarden:
PH: Tussen de 7,5 en 8
KH: Tussen de 5 en 7
GH: Tusen de 8 en 10

Het doel is om de KH op pakweg 5 te houden en de gh en ph naar beneden te halen vanwege de vissen die er nu in zitten.

Hebben jullie nog goede tips voor me welke vissen er in kunnen, of juist welke niet?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nynke op 12 jul 2018 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Tim »

Hallo Nynke,

Om meteen met de deur in huis te vallen zal ik zeggen dat je niet veel vissen erbij moet gaan doen om diverse redenen. Ik ben ook benieuwd naar je filtratie wat voor pomp en filter heb je? Is dit de originele?

Om even uit telegen waarom ik vindt dat je niet meer vissen erbij moet nemen bij dit vis bestand:

Je hebt een bruto 180 liter aquarium waar nog de scape er vanaf gaat, en kan zo 20% minder zijn.

- De Paracheirodon Axelrodi – Kardinaal Tetra 28 stuks is een mooie school. Deze visjes worden 5cm en nemen in een bekende regel die ik zelf toepas (1cm vis per liter) nemen zij 140Liter water in beslag kwa afval stoffen en zwem ruimte. Deze visjes kunnen goed in je aquarium gehouden worden lees hier:
https://www.aquainfo.nl/artikel/parache ... aal-tetra/

- Hemigrammus Rhodostomus – Roodneuszalm heb je er 8 van en worden ook rond de 5cm. 8x5cm= 40Liter water in bezet waardoor je al op 180L uit komt.Deze vis soort houd van meerdere soortgenoten bij zich minimaal 20 stuks. En horen eigenlijk in een 120cm bak minimaal liever 150cm. Lees hier: https://www.aquainfo.nl/artikel/hemigra ... dneuszalm/

- Corydoras Julii – Luipaard Pantsermeerval heb je er 7 van en worden ook 5cm. 7x5cm= 35Liter waardoor je op 215liter uitkomt. Ook de corydoras julli zouden graag met wat meer soort ggenoten zitten om mooi gedrag telaten vertonen. 7 is wel het minimale ondanks vele meer soortgenoten aanraden. Lees hier meer over deze soort: https://www.aquainfo.nl/artikel/corydor ... ermeerval/

De vuurgarnalen nemen geen ruimte in beslag en zijn goede opruimers.

Als advies zou ik geen vissen erbij zetten. En als u andere vissen wilt zou u andere in de plaats voor weg moeten doen.

Neem ook in acht dat het mooiste is om maar 1 soort school vis hebben, voor de rust in de bak.

Dus ik zou de rasbora soorten en danio soorten en andere groeps vissen niet aanraden. Ook de dwerg goerami is geen goede keus deze soort is hele erg doorgekweekt waardoor hij veel ziektes en kwaaltjes kan hebben. Een koppel honing goerami zou wel kunnen maar dar kunnen geen guppen bij zijn veelste druk. Ook zou u dan de roodkopzalmen weg moeten brengen om een koppel hier bij te voegen.

Ik hoop dat ik je een beetje opweg heb geholpen met mijn mening. Heel veel plezier met je hobby en ik hoor graag van u als u vragen heeft.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Nynke »

Ha Tim,

Bedankt voor je reactie :).

Ik heb het originele filter erin zitten. Dit is de eerste keer dat ik zo'n grote bak heb, dus wilde niet gaan spelen met een extern filter en zo. Het filter is 600 liter per uur, ik had begrepen dat je eigenlijk drie, liefst vier keer de hoeveelheid liters per uur moet hebben dan de bak groot is? Dus daarom heb ik het originele filter er ook in laten zitten.

De tetra's vind ik eerlijk gezegd een erg grote school... Dus ik moet even kijken of ik die allemaal ook houd, of dat ik 'm inkrimp tot een stuk of 10-15. Maar dat moet ik nog even bekijken. Een grote school is wel weer een soort blikvanger in het aquarium. En de visjes zitten natuurlijk het liefst met zo veel mogelijk. Dus daar ben ik nog niet over uit. Met hoeveel moeten ze eigenlijk zijn om zich happy te voelen? En dan te bedenken dat die hele school in mijn 30 liter aquariumpje zat... Een van de redenen dat ik nu een grote heb :).

Cory's doe ik zoals het nu staat niet meer van. Ik weet dat ze in het wild met honderden, zo niet duizenden samenleven. Maar omdat ik ook nog wat andere visjes in het aquarium wil heb ik me gehouden aan het minimum van 7 :). Voor zover ik kan zien zijn ze allemaal wel content gelukkig, ze zijn in elk geval erg levendig en 'gezellig':).

Ik had begrepen dat de roodneuszalm in een bak van 1 meter kon :shock: . Ik wist niet dat je daar minstens 20 van moet hebben voordat ze zich een beetje fijn voelen. Zal eens kijken hoe ze het blijven doen. Als ze zich teveel terugtrekken zoek ik een ander plekje voor ze.

De guppen ben ik eigenlijk nog niet over uit. Ik vind ze heel erg mooi (nou ja, bepaalde soorten...), maar ik zag vandaag een Dwerggourami in de dierenwinkel en man, die zijn ook echt mooi! De trichogaster Lalias of zo? Schitterend! Maar... Een rustige vis die niet houd van drukke vissen, zoals guppen. En als ik jou zo hoor zijn de zalmpjes ook al te druk voor de gourami's? Ik zou dan inderdaad op zoek gaan naar een gourami van een kweker of zo, maar tot nog toe kan ik weinig kwekers vinden :(.

Mocht ik uiteindelijk een gourami krijgen, hoe zit dat dan qua mannetjes en vrouwtjes van verschillende soorten? Ik vind de Trichogaster Lalius heel mooi, maar ik las dat de vrouwtjes erg saai zijn qua kleuren. Stel dat ik bijvoorbeeld zo'n paartje doe en een mozaiek vrouwtje (voor wat meer kleur). Zou dat kunnen voor deze drie vissen, zouden ze goed samenleven en zou het mannetje dat vrouwtje ook als een partner zien? Ik weet dat twee mannetjes waarschijnlijk niet goed zou gaan, maar een vrouwtje van een andere soort dan?

Alvast bedankt voor je/jullie reactie(s) :).

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Erik1974 »

Ik heb even je bestand op aquadvisor ingevuld. Deze site werkt niet met de cm per liter regel, die gaat niet altijd op nl (het is een vuistregel).
Zie onderstaande link:
Je ziet dus dat je bak al echt helemaal vol zit, er kan niks meer bij. Je kan op die site wel met de aantallen gaan spelen om te kijken wat voor aantallen wel kunnen.

http://aqadvisor.com/AqAdvisor.php?AquT ... ode=simple

Zoals Tim al vertelde is de dwerggourami echt geen goede keuze, zie ook onderstaande link:
https://sites.google.com/site/allesover ... iridovirus
Gourami soorten kan je niet mixen, als je voor een gourami soort gaat dan moet je het wel bij die ene soort houden. Tenzij je echt een hele grote bak hebt maar in een Rio 180 kan dat niet. In een Rio 180 zou je bijvoorbeeld wel een koppel diamantgourami's kunnen houden. Of een groep dwergknorgourami's. Maar alleen als je vissen uit je huidige bestand weg doet.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door amber98 »

Ik ben het eens met tim en erik, je bak is nu al eigenlijk bijna overbevolkt. Als je er andere vissen in wil, moet je andere vissen wegdoen helaas :(

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Nynke »

Zucht... Een hele reactie getypt: alles weg! Overnieuw dan maar.

@ Erik: wat een handige site! Daar ga ik zo eventjes voor zitten :). WB de goerami's: dit zijn erg rustige vissen, meende ik gelezen te hebben. Waarom zijn deze dan een relatief grote bak nodig? Mijn logica zegt iets in de trant van: een drukke vis heeft een grote bak nodig, een rustige vis een kleinere. Toch zegt iedereen dat een goerami een grote bak nodig heeft, waarom is dat dan precies?

@ Amber: ja, ik was bekend met de 1 cm vis per liter, maar vind het lastig voor te stellen dat mijn bak nu al vol is... Ga zo even proberen een foto bij mijn OP te zetten, dan kunnen jullie zien wat ik zie :).

@ Iedereen: nog een vraagje waar ik mee zit. Waar wordt die limiet van 1 cm vis per liter water op gebaseerd? Ik snap natuurlijk dat vissen moeten kunnen zwemmen en ademen. En dat ze afval produceren waardoor de waterwaardes veranderen. Maar dit wordt toch ook weer opgevangen door de bacteriën in de bodem en het filter? En door andere dieren, zoals garnalen? Eerlijk is eerlijk, ik ben nu dingen aan het bedenken waardoor ik toch wat meer vis kan bergen, dus helemaal objectief is deze vraag niet. Maar ook al zou ik er nu niks meer bij in willen doen, dan nog ben ik wel nieuwsgierig naar die limiet. Waar is het op gebaseerd? En zijn er manieren om het te beïnvloeden met meer planten oid? Ik zie soms overvolle aquariums die toch gewoon goed gaan. Vissen die volgens de boekjes niet bij elkaar passen, terwijl het toch geen problemen oplevert. Hoe kan dat?

Sorry als ik domme vragen stel hoor, maar beter een domme vraag gesteld dan domme dingen doen, toch ;).

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Nynke »

Ik heb even een foto bij de OP gezet, dan kunnen jullie zien hoe het er nu uit ziet. Deze opzet draait vandaag drie weken en komende dinsdag zitten de planten er drie weken in. Die zijn nu bijna allemaal al enorm gegroeid! :D

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Erik1974 »

Die cm per liter regel is dus niet helemaal goed. Vandaar dat je ook op die website van aquadvisor wees, die houdt met meerdere zaken rekening. Je bak zit echt vol, meer vis er bij plaatsen geeft uiteindelijk problemen. Je kan idd wel een overbezette bak goed draaiende houden maar aangezien je een beginner bent (een ervaren aquariaan houdt geen 28 kardinalen in een 30 liter bak :) ) moet je daar niet aan willen beginnen. Ervaren mensen kunnen dit vaak wel een tijdje volhouden, maar de foto's en filmpjes die je ziet op internet laten nooit het hele verhaal zien. De meeste vissen kunnen zeker 5 jaar oud worden en veel nog wel ouder, je ziet nooit of die bakken het ook zo lang al goed doen of blijven doen.

Ik zeg trouwens nergens dat gourami's een grote bak nodig hebben, ik zeg dat als je verschillende soorten gourami's wil houden je echt een hele grote bak nodig hebt, dat is niet hetzelfde. Dwergknorgourami's kan je al prima in een 50 liter bakje houden. Honinggourami's vanaf 60 liter, maar niet bij elkaar! Ze zijn territoriaal en hebben hun eigen ruimte nodig, dit gaat niet lukken met meerdere soorten in 1 bak, hou het bij 1 soort i.c.m. rustige medebewoners dan gaat het prima. In jouw bak zou je mits je vissen verwijderd dus echt wel diamantgourami's kunnen houden, dat zeg ik ook in mijn post. Diamantgourami's zijn behoorlijk grote vissen trouwens dus je zal best een flink aantal moeten verwijderen, maar kunnen verder echt wel in een Rio 180 gehouden worden omdat ze dus rustig zijn, maar niet als je bijvoorbeeld meer dan 1 koppel neemt, daar is de bak niet groot genoeg voor, de mannen hebben dan niet genoeg ruimte om elkaar te kunnen ontlopen en gaan dus vechten (dan zijn ze niet meer rustig nl.)

Je bak heeft een maximum capaciteit, de hoeveelheid liters water kunnen nu eenmaal niet meer vis aan, je geeft zelf al aan dat de afvalstoffen verwerkt moeten worden, je kan nog zoveel planten er in plaatsen maar vol is vol. Ook vinden de vissen het niet prettig om op elkaars lip te zitten, het lijkt misschien niet zo vol maar 28 kardinalen is echt al heel wat, je hebt nu nog jonge dieren maar ze groeien nog wel wat en dan zal je zien dat het echt al vol is. En je geeft ook zelf al aan dat vissen moeten kunnen ademen, met teveel vis levert het water gewoonweg neit genoeg capaciteit om al die vissen in leven te kunnen houden, net als mensen met teveel in 1 ruimte zitten, ook niet fijn.
Ik neem aan dat je het beste voor hebt met je vissen omdat je een passende bak voor ze hebt gekocht, dus dan moet je ze ook een goede en gezonde leefomgeving willen bieden, dat gaat niet als je er toch meer vis in gaat stoppen, daar doe je je dieren geen plezier mee. Een vis kan ook stress ervaren, ze zijn niet zo 'simpel' als veel mensen aannemen.

We hebben allemaal wel eens de verleiding gevoeld om tegen de adviezen in te gaan maar degenen die daar aan toe geven komen zo goed als altijd van een koude kermis thuis.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Nynke »

@ Erik: Pfff... Herinner me niet aan dat grapje met die 28 kardinalen in dat 30 liter bakje ;). Ik had me danig vergist in de hoeveelheid vissen en grootte van de bak. Maar goed, daarom ook een grotere bak gekocht :D. Eerlijk is eerlijk, ik zit nu al wat te zeuren tegen mezelf dat ik misschien beter de 240 had kunnen doen hihi ;).

Duidelijk verhaal wb de goerami's. Dat je niet meerdere koppels moet hebben en zo wist ik nog wel, maar meer info is altijd leerzaam.

Tsja, ik moet me heel erg inhouden om niet toe te geven aan meer vissen in de bak ;). Dus kan best zijn dat er wat kardinaaltjes moeten verhuizen, maar goed, nu eerst maar even kiezen welke vissen er dan bij zouden komen. Zomaar even een keuze maken is er niet meer bij ivm de drukte in het aquarium :), dus als ik kies voor een vis wil ik er ook achter staan. Maar wat je zegt, ik heb een grotere bak genomen speciaal voor het geluk van de tetra's, dus moet nu geen dingen doen die deze beestjes alsnog ongelukkig maken :). Ik denk dat het sowieso nog verandert als de planten hun grootte gekregen hebben, misschien dat de tetra's dan ook wel meer bovenin zwemmen. Die zwemmen nu echt nagenoeg beneden in de bak. We'll see! :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door amber98 »

Als je wil doen wat de tetras prettig vinden, hou je de kardinaaltetras beter in dit aantal. Hoeveel kardinalen je overigens hebt, weet ik niet zeker? Ik zie op de foto namelijk een neontetra ertussen zwemmen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Nynke »

amber98 schreef: 12 jul 2018 19:10 Als je wil doen wat de tetras prettig vinden, hou je de kardinaaltetras beter in dit aantal. Hoeveel kardinalen je overigens hebt, weet ik niet zeker? Ik zie op de foto namelijk een neontetra ertussen zwemmen. ;)

Ik heb eigenlijk 27 stuks kardinaal en inderdaad 1 neon ;). Die was bij de dierenwinkel overgesprongen. Maar hij lijkt wel tevreden in deze bak, dus ik laat 'm lekker zitten :). Ik lees dat deze visjes met minstens 15 gehouden moeten worden? Ik moet ook zeggen dat ik het een hele grote school vind hoor. Ook voor deze 180 liter bak... Dus eigenlijk wil ik 'm wel opdelen in twee. Een vriendin heeft ook een stuk of wat tetra's, dus qua aantallen zouden beide scholen dan wel happy moeten zijn denk ik.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Nynke »

Scherp oog trouwens, Amber!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door amber98 »

Als het er maar 1 is, is het niet zo'n probleem. Waarschijnlijk zwemt ie gewoon mee met zn neefjes ;) 15 is vaak echt het minimum oor kardinalen. Dit is een vrij stressgevoelige soort die het veel beter doet in grote groepen. 27 is eigenlijk wel een mooie school. Ik zou zeker niet onder de 20 gaan zitten. Dan zou ik eerder de roodkopzalmen wegdoen, aangezien die met weinig zijn en je liever ruimte wil voor andere vissen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Hulp gevraagd: welke past er het beste bij?

Bericht door Nynke »

Nee, het is er maar eentje. Mijn aquariummascotte ;).

Ik denk dat ik sowieso beter even wacht met beslissen wat ik doe tot mijn planten meer volgroeid zijn. Dan zal het gedrag van de vissen ook anders zijn, denk ik. Ik vind mijn schooltje roodkopzalmpjes wel erg leuk, dus ja, lastig lastig :).

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”