Wederom terug

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Wederom terug

Bericht door Clubkop »

Goedenavond,

Een aantal jaren geleden was ik hier ook al actief en ik had een Rio 180, gezelschapbak.
Deze is uiteindelijk weggegaan maar het blijft toch altijd nog kriebelen.
Ik sta dan ook op het punt om een 120 cm bak over te nemen inclusief externe filter van JBL co2 installatie en verdere toebehoren.

Daar heb ik nog wel een aantal vragen over.
Hoe meer ik mij inlees in projecten ed. hoe meer ik zie dat er gebruik wordt gemaakt van een overloop ipv een externe filter pomp.
Is dat iets van de laatste tijd want dat kan ik me niet herinneren van een pakweg 10 jaar terug?
En zo ja, is dit ook aan te raden?

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een 2e hands bak met materiaal?

Jeroen

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Wederom terug

Bericht door tobyderks »

Welkom terug!
Hier zitten volgens mij niet veel mensen met een overloop, ikzelf ga gewoon voor een extern filter.
Je moet even kijken of de kitranden nog goed zijn en of er geen krassen in het glas zitten. Als er bijvoorbeeld kienhout of wortelhout in de bak zit, zou je even kunnen navragen hoe lang het er al in zit. Na een jaar of 10 kan dat hout gaan rotten. Verder natuurlijk er even op letten of alle elektronica nog veilig gebruikt kan worden.

Gebruikersavatar

Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Wederom terug

Bericht door Aaron »

Welkom!

Ikzelf heb een 250l bak met overloop (ook bioloog genoemd) en een 50l bak met externe potfilter. Dus ik werk met beide systemen

En ik zou ten alle tijden de overloop aanraden! Ik vind het veel gemakkelijker in gebruik, onderhoud en je hoeft niet te werken met vervelende leidingen.
Ook wordt lekkage minimaal beperkt.

Het is ook veel goedkoper als een extern filter. Je hebt gewoon een opvoerpompje en filtermedium nodig.

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat het zwemruimte wegneemt uit je bak. Ben benieuwd als iemand hier wel nadelen kan opsommen :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Wederom terug

Bericht door Clubkop »

Ik ga het eens even goed uitzoeken allemaal, voor de hand ligt om de externe filter te gebruiken omdat die er is. maar er lijken er ook veel voordelen aan een bioloog te zitten.

De bak die ik ga bekijken is nu nog gevuld, merk onbekend. Wanneer ik hem daadwerkelijk op ga halen is hij helemaal leeg.
Misschien is het sowieso handig om alle kitranden te vervangen?

Qua verlichting wil ik eigenlijk over gaan op led dus ik moet gaan kijken of dat handig om te bouwen valt.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Wederom terug

Bericht door Erik1974 »

Welkom terug.
Je zou ook eens naar een hamburger matten filter kunnen kijken als je het toch nog niet weet. Erg makkelijk in onderhoud, bijna niets nl. Die van mij draait al meer dan een jaar en ik heb nog steeds niks aan de mat gedaan. Ivm de garnalen die achter de mat terecht kwamen heb ik wel een voorfilter op de pomp gezet maar dat is niet noodzakelijk.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Wederom terug

Bericht door Clubkop »

Een hamburger matten filter, nooit van gehoord maar ik heb het eens opgezocht! Maar is dat wel handig in zo'n grote bak? Ik las dat dat voor kleinere aquariums iets beter geschikt is ivm de hoeveelheid filter materiaal?

Daarnaast ben je wel een groot deel van je bak kwijt dacht ik.
Met een overloopje is dat ook maar dan zou ik ook nog voor zoiets kunnen gaan toch?:

Afbeelding

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Wederom terug

Bericht door Erik1974 »

Ik dacht meer ipv een interne bioloog, en ik vind de ruimte die het kost meevallen. In de link in mijn onderschrift kan je bij de Rio 240 kijken, je ziet de mat zo goed als niet zitten als je er wat hout en planten voor zet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Wederom terug

Bericht door Clubkop »

Goh dat valt inderdaad wel mee ja! En wat je er van ziet is nog eens erg netjes ook.
Ik denk nog even door :) Thnx

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Wederom terug

Bericht door Linda »

Stylz heeft een hmf in zijn 2000 liter bak gehad en was daar altijd erg tevreden over 😊

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Wederom terug

Bericht door Clubkop »

Goed, Vandaag bij de bak wezen kijken en hij ziet er nog erg netjes uit. Kitranden lijken nog erg goed en alleen de binnenkant van de kap is een beetje verouderd maar hij is dan ook al een jaar of 10 oud.
Kortom, zodra de beste man zijn vissen (want die neem ik niet over) heeft ondergebracht zal ik hem ophalen.
Hij bleek oom nog eens 1.30m te zijn, 10 cm winst dus 8)

Mijn plannen zijn als volgt:
De kap netjes maken en led verlichting inbouwen.
Filter: ik behoud de huidige externe filter, die is prima.

Dan uiteraard vullen en inrichten. Mijn idee nu: Zuid Amerika / Amazone biotoop.
Visbestand: geen idee nog.

Zodra ik hem heb zal in een nieuw topic aanmaken en bijhouden, misschien dat sommigen dag wel leuk vinden :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Wederom terug

Bericht door Linda »

Tuurlijk vinden we dat leuk! 😁

Mooie meevaller die bak.
Hopelijk kun je hem snel ophalen en inrichten.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Wederom terug

Bericht door Erik1974 »

Uiteraard een foto album maken!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Wederom terug

Bericht door Clubkop »

Ga ik doen, heb er veel zin in!
Deze week verwacht ik hem nog niet op te kunnen halen maar ik hoop eigenlijk wel op volgende week.

Ondertussen ben ik inspiratie aan het opdoen, ook leuk ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Wederom terug

Bericht door Linda »

Zeker leuk! De research en het bedenken van de inrichting/visbestand hoort bij de voorpret 😁

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Wederom terug

Bericht door Muppet1987 »

Mee eens! En ik doe daar lekker lang over....😬

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”