filterloos aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Die badis badis is denk ik iets te high maintenance nog voor me, beschouw me als een beginneling. ;)
Die killi had ik op mijn oorspronkelijke lijstje staan (zie het topic 'voorpret en twijfels'), om precies te zijn de aphyosemion gardneri maar ik weet niet of die onder de sterkere soorten vallen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

amber98 schreef: 04 jun 2018 17:22 De afvalstoffen die de gup produceert, kunnen ook prima gesimuleerd worden door een beetje visvoer, dan weet je zeler dat de vissen geen onprettig gevoel ervaren. Vissen zijn prooidieren, dus laten alleen merken dat Ze het niet prettig vinden als het al veel te veel is. Vaak is er bij ammoniak of nitrietverbanding niks te zien aan het gedrag, terwijl opeens zwarte vlekken ontstaan. De zwarte vlekken zijn echt verbrande huid. Dit gebeurd wanneer de waardes erg hoog zijn
Snap ik, maar heb ook nooit zwarte vlekken gehad op die 1-2 guppen.
Oké, nu klink ik stronteigenwijs maar wat ik ermee wil zeggen is dus niet dat ik het aanraadt aan iedereen om dat maar te gaan doen maar dat het hier altijd goed heeft gewerkt, wel met veel snelgroeiers en regelmatige waterwissels (1-2x per week 30%, bij twijfel wat meer).
Overigens ben ik dit niet van plan om te doen bij het no-filter systeem, omdat de planten dan meer moeten opvangen dan met filtersysteem en die 1-2 vissen erbij dan sneller teveel kunnen worden.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: filterloos aquarium

Bericht door Erik1974 »

Het zou best kunnen dat met jouw methode de nitrietwaarde zo laag blijft dat de vis er geen last van heeft gehad. Met zo veel water wisselen blijft de concentratie nitriet wel heel laag natuurlijk.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Dat idee had ik zelf ook idd.
Maar nogmaals; het is niet iets wat ik zomaar zou aanraden omdat je anders krijgt dat iemand gelijk een compleet visbestand erin kiept oid met alle gevolgen van dien.

Elders kreeg ik de suggestie ruby tetra en ember tetra; kleine visjes die niet aanfokken als een gek.
Op de foto spraken ze me niet direct aan, dus even op youtube filmpjes ervan opgesnord, wellicht veranderde mijn beeld ervan dan wel.
De ruby vind ik echter te rood icm de vuurgarnalen, de ember leek weg te vallen in de beplanting, bijna transparant te zijn omdat de kleur zo op die vd beplanting leek.
Vervolgens zag ik in de suggesties de groene neon, erg mooi visje maar door de groene kleur valt die ook wat weg tegen de beplanting.
Kortom; die 3 tetra's zijn niet wat ik zoek.

Verder twijfel ik nog over de endlers, de killi (aphyosemion gardneri) en de rasbora galaxy.
Bewust even de negatieve punten:
Endlers: kweken als konijnen en zijn een kweekvorm
Killi: hoor je niet heel positieve verhalen over maar schijnt mits juist gehouden wel mee te vallen
Galaxy: moet wel in een grote school willen ze opvallen in de bak, althans volgens de ervaring van iemand die aangaf ze erg leuk te vinden
Ik ga me iig even rustig inlezen voor ik een keuze maak, heb voorlopig nog alle tijd en wie weet besluit ik op den duur wel dat er geen extra visje inkomt maar breid ik de corydorasgroep uit.
Het kan iig nog alle kanten op. ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: filterloos aquarium

Bericht door Erik1974 »

De galaxy's zijn wel heel mooi, maar idd wel met veel houden (is ook het leukste), ik vind ze alleen wel vrij duur...
De ember en ruby zijn wat saaie visjes, ik heb de ember (hyphessobrycon amandea) en ik zou ze niet nog eens halen, vind er niet veel aan.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: filterloos aquarium

Bericht door amber98 »

Je hebt ook nog de zwarte neon, Hyphessobrycon herbertaxelrodi, totaal anders dan de vuurgarnalen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Erik1974 schreef: 05 jun 2018 12:00 De galaxy's zijn wel heel mooi, maar idd wel met veel houden (is ook het leukste), ik vind ze alleen wel vrij duur...
De ember en ruby zijn wat saaie visjes, ik heb de ember (hyphessobrycon amandea) en ik zou ze niet nog eens halen, vind er niet veel aan.
Ik vond ze wel leuk om te zien op het filmpje als in; ze bewegen en laten zich zien, maar rood op rood vind ik zelf geen optie, zeker niet omdat de kans groot is dat de vuurgarnaal extreem gaat kweken en je dan heeeeel veel rood in je bak hebt op den duur.
En ik vind het fijn als een vis ook goed zichtbaar is ipv weg te vallen tegen de beplanting.
amber98 schreef: 05 jun 2018 12:02 Je hebt ook nog de zwarte neon, Hyphessobrycon herbertaxelrodi, totaal anders dan de vuurgarnalen.
Zo op het oog spreken ze me niet aan, erg sober van kleur en dat zijn de pygmaeus ook al.
Ik hou hem wel in mijn achterhoofd.

Net vertelde iemand me dat de endler niet zo hard kweekt als de gewone gup, dus even kijken of die een optie blijven of ivm evt zwakte alsnog vd lijst gaan, mocht die er wel komen dan zat ik te denken aan max 4 endlers, maar eerder 2-3.
De Killi had ik op youtube opgezocht en blijft me erg aanspreken; mooi kleurrijk visje en minder high maintenance qua voeren dan ik dacht.
De galaxy is idd een prijzig visje als je er meer van wil hebben, ik dacht zelf aan een stuk of 10 en zou dan €44,90 kwijt zijn bij bovis.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: filterloos aquarium

Bericht door amber98 »

Je ging toch voor een 80L of niet? Dan denk ik dat je met 10 rasboras Galaxy geen vis gaat zien.

De zwarte neon is dan wel zwart maar toch best interessant als ze in de bak zitten, ze hebben maar een heel klein beetje rood en verder een goude streep.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

112l. ;)
Maar wil de bezetting laag houden omdat er in principe geen electronisch filter op komt, vandaar dat ik dacht aan 10x microvis of maximaal 4 iets grotere vis, 5-10x pygmaeus, 10-20x vuurgarnaal en 2x slak (soort nog nader te bepalen).

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Ik heb wel besloten om tegen die tijd voor de zekerheid een filter aan te schaffen, mocht dit helemaal niks worden kan ik er altijd nog een filter opzetten en evt de complete bak omgooien lijkt me. ;)

Wb die microvisjes en het aantal:
30 klinkt als heel veel in mijn hoofd, maar mss moet ik gewoon eens langs bovis gaan om te kijken hoe klein ze irl zijn want van formaat krijg je op de meeste filmpjes niet echt een realistisch beeld denk ik.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: filterloos aquarium

Bericht door amber98 »

Ik heb hier 25 p. Simulans gehad in 100L, toen leek er pas vis in de pak te zitten. Simulans is een stuk groter dan rasboras Galaxy. Als je zou gaan voor grotere visjes, is 4 stuks wel een lastig aantal. Alle scholenvissen vallen dan al af, meestal is 8 tot 10 stuk het minimale aantal.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Ik hoef ook niet perse een scholenvisje erbij, een klein groepje/paartje/harem is ook goed.
Microvissen zouden mss wel 20 of meer kunnen, maar ik moet voor mezelf even beeld hebben dat dat niet teveel wordt en op filmpjes kreeg ik de indruk dat ze veel groter/opvallender zijn dan ze volgens jullie daadwerkelijk zijn.
Vandaar dat ik eind deze week of ergens volgende week eens langs bovis ga, die heeft verschillende rasboras zag ik op hun site, dan kan ik even rondsnuffelen wat die verder allemaal te koop hebben en een beter beeld vormen van de genoemde vissen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Oh, een vis alleen is ook prima, wel met de 'eis' kleurrijk en niet (overwegend) rood en dat de garnalen en pygmaeus een beetje veilig zijn.
Moet wel in een bak van 80x35x40cm/112l passen qua bewegingsbehoefte.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Ik sta ook open voor een andere corydorassoort, bedenk later in het proces dan wel of die met de pygmaues samen gaan of dat de pygmaeus vervallen.
Deze vind ik bijv wel mooi:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb verder niet gekeken naar formaat en behoeften, weet ook niet welke soort welke precies is buiten de adolfo (die met de rode kopvlek en die met de gele kopvlek geloof ik).
Die groen metallic, blauw-roodachtig metallic en gouden vind ik persoonlijk het mooist.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: filterloos aquarium

Bericht door amber98 »

De corydoras zijn volgens mij allemaal soorten die rond de 7cm gaan zitten (correct me if I'm wrong) en die gaan nogal veel bevuilen.

Misschien een leuke vis om solitair te houden: 1 betta man. Bettas kunnen af en toe garnaaltjes wegpikken maar waarschijnlijk zal de groep sneller groeien. Van nature komen ze in redelijk vies, stillstaand water voor, dus ik denk dat jou filterloze bak alleen maar natuurlijker is! Verder best een sterke vis, word inmiddels vaak gehouden als vervanger van de goudvis in kommen zonder filters. Erg kleurrijk (bijna in alle kleuren van de regenboog te krijgen) en aangezien het er maar 1 is, zeker niet vervuilend. Met corydoras gaat het goed.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”