filterloos aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Ah, zat mijn gevoel dus toch goed.
Dus stel ik zet dit door, gooi er wat garnalen in (bij voorkeur een makkelijke soort, ben nog een beginner), wat ramshoornslakken oid en een schooltje/groepje visjes die niet aanfokken als konijnen en geen enorme vervuilers oid zijn en het aantal daarnaast laag houdt zou het dus moeten kunnen.
Is de indraaitijd bij zo'n bak vergelijkbaar met een met filter of hou ik beter langer aan?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: filterloos aquarium

Bericht door Linda »

Makkelijke garnalen zijn vuurgarnalen. Super sterk en nog leuk om naar te kijken ook.

Ik vermoed dat de indraaitijd vergelijkbaar is met een bak met filter.. Je zou iets van een lavasteen in je bak kunnen leggen voor de bacteriën. Mos erop, zie je er niks meer van.
Mos heb je sowieso nodig wanneer je garnalen wilt houden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: filterloos aquarium

Bericht door amber98 »

Bij vijvers is de balans pas goed genoeg voor vissen na een jaar, soms 6 maanden, ligt aan het opstartmoment. Aangezien er minder waterbeweging is, minder bacteriëen en de planten in staat moeten zijn om een balans te maken (volwassen en een volle bak) denk ik dat je het beste toch wel een aantal maanden zonder vissen kunt draaien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Wachten is geen probleem, ik heb het geduld wel en zo niet start ik gewoon een tweede (kleinere) bak met filters enzo waar ik wel sneller mee bezig kan. :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Overigens startte ik mijn bakken voorheen door er na minimaal 1 dag een gupman in te zetten.
In mijn ervaring hielp dat met de opstart van de bacteriën.
Nitraatpiek heb ik nooit gehad.
Uiteraard gooide ik er nirt gelijk een compleet visbestand in, ik begon echt met 1 vis, 1-2 weken later weer 1 en na minimaal een maand voegde ik pas een groepje/schooltje toe.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: filterloos aquarium

Bericht door Erik1974 »

Met vuurgarnalen zit je wel in een korte tijd aan een overbevolking, en dan zonder filter? Je moet dan wel een andere bak hebben waar je het overschot aan garnalen in kwijt kan anders gaat het niet lukken ben ik bang. Met dwergknorretjes is dat wellicht beter onder controle te houden, die lusten wel een jong garnaaltje,

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Goede, ik zal tegen die tijd zorgen voor een tweede bak, met filter erop.
Desnoods dat dat een curverbak wordt.
Nakweek kan evt in de verkoop.

Ik zat te denken aan een mooie endlergup (1 man met 1-3 vrouw of 2-3 man zonder vrouw) oid, omdat je met vuurgarnalen en boraras brigittae zoveel rood krijgt, en dan de evt nakweek uitvangen na verloop van tijd (wanneer ze op kleur komen).
Die zouden dan bij de garnalen in de tweede bak kunnen lijkt mij.

Bij de LFS hier verderop had ik zoiets gezien:
Afbeelding
Iig qua staartvorm, weet ff niet meer of de kleur ook overeenkwam.

Maar vind de japanese blue ook erg mooi:
Afbeelding

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: filterloos aquarium

Bericht door Erik1974 »

Mja, ook met guppen heb je een snelkwekende soort uitgezocht, dat wordt dus veel uitvangen en zie ze maar kwijt te raken. En volgens mij was alleen een paar mannen niet aan te bevelen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Dat is ook de reden dat ik er nog over twijfel. ;)
Zelf heb ik in het verleden een groep mannen gehad, ging perfect maar ik hoor idd weleens anders.
Maargoed, ik heb nog even om er rustig over na te denken, de bak is er nog niet eens en eens die er is zal die nog een tijdje moeten indraaien dus zal denk ong een half jaar duren voor er vis in komt.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: filterloos aquarium

Bericht door amber98 »

Hou er ook rekening mee dat je nu juist erg zwakke vissen uitkiest (door doorkweken) waardoor deze sneller zullen overlijden met bepaalde dreiging van waterwaardes. Alleen mannen is inderdaad niet aan te raden. Bij het indraaien komt er geen nitraatpiek, maar een nitrietpiek. Deze komt bij een nieuwe bak van rond de 2e week en is voor vissen erg onprettig. Ook al heb je misschien niet veel gemerkt aan de gup, waarschijnlijk voelde zijn huid brandend aan voor het visje zelf.

Ik denk dat je het beste kunt kijken naar wildvormen van vissen en geen kweekvarianten, deze zullen over het algemeen wat sterker zijn. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Bedankt voor de tip, ga ik naar kijken.
Kom je dan overigens niet 'automatisch' uit op wildvang?

Ik haal nitraat en nitriet altijd door elkaar, ik weet wat ik bedoel maar zeg vaak net de verkeerde. :oops:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

Overigens heb ik echt nooit wat kunnen zien aan die vissen, geen gedragsverandering, samengeknepen vinnen of wat dan ook wat erop wijst dat ze zich niet prettig voelden.
Wel vanaf dat er een vis in zat 1-2x per week water ververst en ruim de tijd genomen om het bestand uit te breiden, gezorgd voor ruim voldoende snelgroeiende planten (lees: bijna de hele achterwand aan waterpest/cabomba en later valisneria en andere planten ertussen).

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: filterloos aquarium

Bericht door amber98 »

De afvalstoffen die de gup produceert, kunnen ook prima gesimuleerd worden door een beetje visvoer, dan weet je zeler dat de vissen geen onprettig gevoel ervaren. Vissen zijn prooidieren, dus laten alleen merken dat Ze het niet prettig vinden als het al veel te veel is. Vaak is er bij ammoniak of nitrietverbanding niks te zien aan het gedrag, terwijl opeens zwarte vlekken ontstaan. De zwarte vlekken zijn echt verbrande huid. Dit gebeurd wanneer de waardes erg hoog zijn.

Met wildvormen kom je niet direct uit op wildvang. Wat voorbeelden: De knorgourami is gewoon een wildvorm. De gewone colisa Chuna is een wildvorm, de goudkleur is een kweekvorm. De apistogramma ramirezi is een wildvorm, de electric blue een kweekvorm etc. (Nu is de wildvorm van ramirezis ook nogal zwak) er zijn dus voldoende opties zonder echt wildvang aan te schaffen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: filterloos aquarium

Bericht door Loraine »

ramirezi is weer een cichlide toch of zit ik nu in de verkeerde richting te denken?

Ik ga iig even een rondje google doen om de genoemde soorten te bekijken en me erover in te lezen.
Vooralsnog zijn de eisen dat het een kleurig visje moet zijn, geen grote vervuiler, liever niet rood omdat je dan rood met rood krijgt icm de vuurgarnalen en liever geen enorme kwekers tenzij er evt een geschikt roofvisje bij kan.

Ik neig qua bestand naar 10 vuurgarnalen, 5 corydoras pygmaeus en een paar andere visjes (max 4-5 denk ik, mag ook 1 zijn als het een solitaire vis is).
En een slakje, geen idee nog vd soort, mss een van deze en daar dan 2 van ofzo:.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb gewoon even op google afbeeldingen gezocht op aquariumslak en dat uitgezocht waarvan ik denk dat ze niet heel groot worden zoals de appelslak en sulawesi/konijnslak. ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: filterloos aquarium

Bericht door Erik1974 »

Badis badis is wel heel gaaf. Wel opletten met voer, ze eten bijna alleen levend voer of diepvriesvoer. Dat kan je in de winkel nagaan. Gewoon vragen of ze wat diepvries willen voeren om te kijken of ze het eten.
Je kan je ook eens verdiepen in killi vissen, die zijn pas kleurrijk!

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”