Nieuwe bak Rio Orinoco

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Hoi allemaal ik ben Joey ik ben 13 jaar en ik heb net een nieuw aquarium gekocht van 200cm lang bij 70cm hoog en 60cm diep. En daar wil ik graag een rio Orinoco biotoop van maken. Met 6 pterophyllum altum Orinoco, 4 mesonauta insignis en 30 roodkoppen en nog een andere soort waar ik de naam niet van weet maar die staat in dit filmpje https://youtu.be/nCph0V07uq0 bij 0:20. Ik wil mijn aquarium ook helemaal laten lijken op dat filmpje alleen nu was mijn vraag: hoeveel gaat het allemaal kosten(de vissen en hout het zand en alles bedoel ik want de apparatuur heb ik allemaal al).

Mvg. Joey

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door amber98 »

Zand is redelijk goedkoop, bij wildkamp kun je 25kg bestellen voor €9,24 (filterzand) Ben je ervaren in het houden van vissen? De vissen die je wil, stellen nogal wat eisen aan hun waterwaardes namelijk. Waarschijnlijk zul je over turf moet je gaan filteren om de pH naar beneden te krijgen. Hoe duur de vissen zijn is een beetje afhankelijk van grote en leverancier. Als richtlijn: nakweek van de orinoco maanvissen beginnen bij een prijs van €50 per stuk. Nakweek is echter niet veel te krijgen, meestal moet je geluk hebben en een groep wildvang tegen komen ;) momenteel zie ik nergens de mesonauta insignis te koop staan, prijzen zijn dan ook onbekend. De andere vissoort kan ik je ook niet benoemen en de roodkopzalmen zullen in totaal ergens rond de €80 zijn. (Bijv 2,95 per stuk, meestal krijg je wel wat korting als je 30 koopt)

Hout kan wel een aardig kostenplaatje krijgen..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Bedankt voor je reactie, ja ik ben erg ervaren in het houden(al ze ik het zelf). Ik zit bij een aquariumvereniging en heb nu 2 80 cm bakkies en 2 nog kleinere. Ik al begonnen op mijn 3e met vissen. Ik lees me ook al heel goed in over de maanvissen en alles. Ik weet ook dat ik over turf moet filteren enz. Maar ik weet dat je 30 kardinalen niet voor 80 euro kan halen als je er 30 koopt op een grote markt (daar ga ik elk jaar heen met de vereniging) kosten ze nog geen euro per stuk. Weten jullie niet toevallig een winkel waar je speciale zuid Amerikaanse aquariumvissen kan halen?

Mvg Joey

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door amber98 »

Kardinalen zijn wel goedkoper dan roodkoppen, je moet zeker voor volwassen gaan, anders worden ze opgegeten. Hoe duur de prijzen zijn op grote markten weet ik niet. Ik ging uit van winkelprijzen gezien de meeste mensen daar hun vissen kopen. Wellicht kun je dan meer dingen goedkoper krijgen. Meeste winkels handelen niet specifiek in zuid Amerikaans, maar wellicht heb je geluk bij een cichlidenwinkel? Waar deze zo liggen durf ik niet te zeggen, hier in Limburg hebben we die niet bij mijn weten

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

En weet u welke vis dit is? https://youtu.be/nCph0V07uq0 die in 0:20

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Muppet1987 »

Met de rode kop? Roodkopzalm.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Nee die cichliden met die 3 stippen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Weet iemand dat?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Erik1974 »

Die vis weet ik niet helaas.

Als je voor hout gaat shoppen, kan je eens op onderstaande sites kijken. Hans Osendarp verkoopt het hout en komt het voor 10 euro persoonlijk bezorgen. Dat lijkt veel maar zijn hout is erg goedkoop en als je veel nodig hebt ben je veel goedkoper uit dan in de winkel.

http://colombiareizen.nl/kienhout-groot/

https://photos.google.com/share/AF1QipP ... c4eFZwX1VB

http://colombiareizen.nl/kienhout/?cws_ ... 20stukken)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Linda »

Joey schreef: 16 mei 2018 20:34 En weet u welke vis dit is? https://youtu.be/nCph0V07uq0 die in 0:20
Ik vermoed de Satanoperca Demon..🤔

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Bedankt!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Weten jullie toevallig meer vissen die leven in de Rio Orinoco rivier?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Linda »

Niet zo uit mijn hoofd.

Dan zou ikzelf ook Google moeten raadplegen 😅

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hoi ben ik weer :roll: ik heb mijn gewenste visbestand een beetje aangepast. Ik wil nu dus de vissen die u in bovenstaande foto’s kunt zien. Ook heb ik een heel schema gemaakt met hoe ik alles wil gaan doen. Ik heb vandaag en gister mijn hele aquarium schoongemaakt en die is nu dus klaar voor gebruik. Ik moet alleen nog een paar maanden wachten voordat mijn kamer klaar is waar mijn aquarium in komt te staan. Als jullie het interessant vinden wil ik wel een verslag met foto’s maken. Maar by the way vinden jullie dit schema goed of moeten er volgens jullie nog dingen worden aangepast. Ik hoor het graag.

Mvg. Joey

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Nieuwe bak Rio Orinoco

Bericht door Joey »

En omdat ik over turf moet filteren in (denk ik) vele liters. Hoe werkt dit? Kan dit gewoon in een filterbak of in een washandje of iets dergelijks. En wat voor turf moet ik gebruiken? Moet dit speciaal zijn gemaakt voor aquaria of kan dit ook gewoon turf in een grote zak zijn wat je eigenlijk naast je vijver of iets dergelijks moet strooien? :oops:

Mvg. Joey

Plaats reactie

Terug naar “Biotopen”