Buitenfilter, wat vervangen en wanneer?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
earithramir
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2018 16:07

Buitenfilter, wat vervangen en wanneer?

Bericht door earithramir »

Geachte,

Van de week is mijn huidige aquarium lek geraakt.
Omdat ik nu een ander aquarium heb en de vissen even tijdelijk in een ander verblijf zitten wil ik direct het grootte onderhoud doen.
Graag wil ik weten wat er van de filter allemaal vervangen moet worden en hoelang het mee moet gaan.

Mijn aquarium heeft 475 liter buiten de filter een voedingsbodem en grint.
Het filter heeft 5 lagen:
  • keramieke filterringen
  • biologische filterspons
  • bio filterballen
  • Koolfiltermedium
  • filterwattenvlies
Ik wil deze graag schoonmaken, hoe kan ik dat het beste doen en welke onderdelen van deze filter hebben een levensduur en hoelang?
Zelf heb ik het altijd gewoon schoon gespoeld met water uit het aquarium, doe ik dit wel goed?
Met planten en vissen gaat het goed alleen laatste jaar veel last van algen, ga hier voor een inline UV filter aansluiten en deze op de INGANG van het filter doen zodat het de goede baterieën niet vernietigd die uit het filter komen.
Andere tips zijn ook welkom :)

Het water verschonen doe ik met zon setje dat je aansluit op de kraan en ook altijd (voor een deel) in het aquarium blijft zitten.

Gebruikersavatar

riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Buitenfilter, wat vervangen en wanneer?

Bericht door riny »

De meeste dingen in jouw filter kun je net zo lang gebruiken totdat ze echt stuk gaan. Het koolfilter zou ik er uit halen en vervangen door een biologisch medium zoals keramische ringen, De filterwatten moet je regelmatig schoonmaken en vervangen. Meestal wordt inderdaad geadviseerd om alle filtermaterialen in aquariumwater moet schoonmaken, maar eerlijk gezegd, ik doe het onder de kraan.
Ik ben niet zo'n fan van een UV-filter. Het pakt de oorzaak niet aan, en kost op den duur behoorlijk wat stroom.

Veel succes met je aquarium.
Riny
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Buitenfilter, wat vervangen en wanneer?

Bericht door Erik1974 »

En als je toch het filter enigzins wil schoonmaken voor de doorstroming dan kan je dat prima doen, maar doe dan 1 onderdeel per week zodat de filterwerking niet verstoord raakt. Nooit alles in 1 keer schoonmaken!

Gebruikersavatar

bramvanmaas
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2020 07:34

Re: Buitenfilter, wat vervangen en wanneer?

Bericht door bramvanmaas »

Hoi, Kijk eens op Youtube bij Pondguru daar wordt je een stuk wijzer over de filtervulling en de juiste opbouw van het filter.
Misschien staat jouw filter er ook bij en het is sowieso leerzaaam. Even zoeken bij Pimp your filter.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Buitenfilter, wat vervangen en wanneer?

Bericht door amber98 »

Hoi Bramvanmaas, dit is een topic uit 2018 ;)

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”