Voorpret en twijfels

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Zoals ik oa in mijn voorsteltopic al vertelde ben ik aan het sparen voor een 450l bak met onderkast etc.
Het zal wsl een jaar duren, dus lekker veel tijd om te bedenken wat ik wil. :)
Ik twijfel tussen een sluierstaartbak (8-10 sluierstaarten, is dat safe?) of tropisch.
Voor tropisch wil ik me oriënteren op deze lijst:
Crystal red garnalen
Blue fairy garnalen
Appelslakken paarsgestreept, blauw, geel
Slak turrita (zebraslak?)
Ramshoornslak rood, gestreept
Geweislak
Waaierhandgarnalen
Tylomelania slakken geel, zwart met witte stippen

Gup man
Endler man japanese blue
Pauwooggrondels
Chinese algeneters
Dwerggourami neon blue
Zoengourami
Corydoras pygmaeus
Corydoras albino/groen/zwart
Kardinaal tetra
Bijlzalm
Maanvis
Olifantsvis
Ballonmolly geelgestreept man
aphyosemion gardneri (killi)
Halfsnavelbekje
Het is een lijst samengesteld op 'oh, vind ik leuk/mooi/etc' en een eerste selectie.
Ik hou van veel kleur, maar wil geen ontplofte bak met een overschot aan guppies/platy/mollies vandaar dat daar man achter staat, maar een roofvisje of hoe je dat noemt zou dit al kunnen voorkomen denk ik.
Ik heb nog niet gekeken naar de behoeften van de genoemde soorten, uiteraard ga ik me daar verder in verdiepen voordat het aquarium wordt ingericht. ;)

Het aquarium komt in wat nu mijn slaapkamer is, ik ga er de kattenkamer van maken zodat deze kamer meer bij de woonkamer betrokken kan worden.
Er is alleen 's morgens tot 10u zon vol op die kamer, het is de koelste kamer in huis (tenzij ik de verwarming open draai) en er hangt een verduisterend rolgordijn wat 's zomers de ergste warmte tegen houdt.
Verder staat er geen direct zonlicht op, oa omdat het balkon van mijn bovenburen boven deze kamer zit.

Maargoed, veel voorpret dus en ook wat twijfels.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

Beter goed voorbereid dan achteraf spijt hebben ;) Ik verplaats wel even je topic naar "visbestand voorstellen/samenstellen", daar past het beter bij.
Als je voor sluiers gaat, wil ik je aanraden om 6-8 vissen te nemen, dan hou je ook nog plaats over voor iets van inrichting. Met voldoende verversen en een goed filter worden dit joekels van vissen, welke mooi zouden staan in zo'n bak. Ze hebben veel karakter en reageren ook op mensen. Je kan dan echter geen mooie plantenbak creëren, dit eten je vissen wel op ;)

Wil je toch voor tropisch gaan, zouden maanvissen ook passen in zo'n bak. Je moet echter wel goed op de medebewoners letten. Het beste kun je voor jezelf eerst nagaan of je tropisch of sluiers wil. Wil je tropisch, dat kun je gaan kijken naar vissoorten. Je kan dan het beste 1 vissoort uitkiezen die je echt graag wil, om vervolgens de rest eromheen te bouwen ;) Gymnocorymbus ternetzi is bijvoorbeeld een prima rover voor baby's van guppen e.d. Olifantsvis wil ik je wel afraden, dit is een zeer zwakke soort die uit het wild gevangen wordt. Veel mensen kunnen ze niet in leven houden, terwijl de wildpopulatie steeds sneller afneemt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Bedankt voor je reactie en het verplaatsen.

Dat een sluierstaartbak geen mooie inrichting kan hebben omdat sluiers enorme slopers zijn was me al bekend.
Dat is voor mij ook geen probleem.
Wb planten wil ik tegen die tijd waterpest, cabomba en belgisch groen gaan stekken/'kweken' in aparte bakken en dat regelmatig toevoegen opdat er iets groen is maar ook om ze wat te doen te geven, verder komen er dan wat nepplanten in denk ik.

Wb tropisch, ik meende idd al gehoord te hebben dat de olifantsvis moeilijk is.
Maanvissen horen toch met minimaal 60cm hoogte?
De bak de ik op het oog heb is 100x50x50cm dacht ik.
Zelf ben ik meer van het samengeraapte zooitje ipv biotopen, vandaar dat ik gewoon een lijst heb gemaakt met vissen enzo die me aanspreken.
Wat ik mooi zou vinden is vnl kleur, met hier en daar wat sober gekleurde vissen, mss 1 of 2 wat grotere vissoorten erbij maar enkel kleine soorten is wat mij betreft ook prima.
Ik ben wat vissen betreft net een klein kind: kleurtjes zijn de bom. :lol:
En mss eindig ik wel met guppen, corydoras pygmaeus en garnalen oid, al voldoet een 60cm bakje dan ook prima. :P
De inrichting gaat iig veel groen met hout en steen worden en zeer wsl een zandbodem mocht ik voor tropisch kiezen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

Een zandbodem is ook voor sluiers aan te bevelen ;)
Is het waterpeil 50cm of minder? Bij 50cm kan de scalare eventueel wel (vaak de koi variant), lager helaas niet. Op zich is een grote bak met een grote school kleine visjes ook mooi.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Ik denk met bodembedekking en randje bovenaan 60cm aan water.
Gokje hoor, bakmaat zelf is zo uit mijn hoofd iets van 151x51x66 dacht ik, mss cm groter dus binnenmaat zal dan 150x50x60 zijn zonder inrichting.

edit:
maten verbeterd, het gaat om een Juwel Rio 450 LED.

en aanvulling:
Bij de winkel hier iets verderop ben ik ongeveer de inkoopprijs kwijt plus een klein beetje extra inc thuisbezorging.
Ik heb nog een bon voor 10% korting, deze kan ik niet op het aquarium&meubel zelf omdat hij dan in de min komt, wel als ik er gelijk de spullen voor de inrichting bij zou kopen.
Online kom ik uit op om en nabij de €750,- voor de lido met meubel, heb nog niet gekeken of dat inc bezorging is.
Tweedehands durf ik niet aan omdat het best wel grote bedragen zijn, je geen garantie hebt dat de bak niet lekt of de apparatuur goed is en ik heb geen auto/rijbewijs en ben dus afhankelijk van anderen.
Laatst gewijzigd door Loraine op 12 mar 2018 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Met de juiste maten erbij blijkt dus dat maanvissen evt wel zouden kunnen, mocht ik voor tropisch gaan.
Dan zou ik voor die gekleurde gaan, evt witte want die 'wildkleuren' zijn mij te sober van kleur.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Oh en mocht ik voor sluierstaarten gaan dan wil ik kijken of ik 1 zwarte, 1 witte, 1 oranje/rode, 1 bruinige, 1 calico/shubunkin (of hoe het ook heet) en 1 panda kan vinden.
Geen blaasoog, hemelkijker, pompoentje of buffelrug en bij voorkeur wat slankere/atletischer gebouwde vissen.
Oftewel geen propjes met korte staarten maar ook geen dusdanig grote staarten dat ze erdoor gaan kapseizen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Vanmiddag bij 2 andere winkels langs geweest (we hebben zo'n 5 dierenwinkels in Almelo :P) aangezien ik daar toch in de buurt was.
Bij een ervan heb ik supermooie sluierstaarten (leeuwenkop, sluierstaartmix en ryukin volgens de kaartjes) gezien en voor nu ben ik er dan ook over uit dat de rio 450 een sluierbak gaat worden. :mrgreen:
Over 1-2 maanden hoop ik dan het 80l bakje te kunnen kopen en daar doe ik een tropisch bestandje in, wsl een schooltje corydoras pygmaeus, een mooi kleurrijk vissoortje en garnalen.

Kwam ook albino sumatranen tegen, erg mooi visje dus die heb ik genoteerd om me verder over in te lezen. ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

Leuk dat je voor sluiers gaat!
Sumatranen kun je beter houden in een bak vanaf 120cm, met heel veel soortgenoten. Anders worden het echte etterbakken die je bak op stelten zetten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Ik las iets over 80cm minimaal (volgens mij bij de site van het licg) en in scholen van minimaal 5 omdat ze anders agressie kunnen vertonen.
Maar vond zo gauw verrekt weinig info, zag wat webshops maar die hadden het enkel over kweekbak van 40x20x20cm en niet over hoe groot ze verder moeten.
Maar de sumatraan valt dus af. ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

Juist door de info worden ze te vaak verkeerd gehouden en betiteld als vissen die nergens mee te combineren zijn. Er zijn wel meer vissen die fout beoordeeld worden, omdat mensen ze verkeerd houden (vaak na verkeerd advies) ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Snap ik, gelukkig zit ik nog in de oriënterende fase.
Maar zou wat zijn als ik ze had aangeschaft omdat volgens de info die ik tot nu toe vond het prima kan, recept voor ellende natuurlijk. :(

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Voor een 80l bak heb ik de opties teruggebracht naar:
Gup (endler japanese blue of een mooie kweekvorm 'normale' gup)
pauwooggrondel
Chinese algeneter (beaufortia leveretti?)
dwerggourami neon blue
zoengourami
corydoras pygmaeus
kardinaaltetra
bijlzalm
ballonmolly
aphyosemion gardneri
Waarvan ik iig de corydoras pygmaeus wil in een schooltje van 10-15 (om mee te beginnen, uitbreiding tzt altijd mogelijk), als het even kan 2-3 Chinese algenetertjes en een mooi kleurrijk schooltje/harempje/paartje.
De lijst is nog op voorbehoud van de vereiste maten, energie etc en ik neem de tijd om me in te lezen aangezien de 80l er wsl eind april of in mei komt.
Buiten de genoemde vissen wil ik graag garnalen, ik zat te denken aan mooie blauwe, white pearl of crystal red, evt nog rode ramshoornslakken erbij en dan is het wel compleet gok ik zo.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door amber98 »

De Chinese algeneter die je noemt hoort thuis in een hilstream bak (extreme stroming) en zal dus afvallen. Dwerggourami wil ik je afraden vanwege ziekte, ze hebben bijna allemaal last van het Irido virus en zeker de blauwe variant is erg doorgewerkt en zwak. Zoengourami hoort in een grotere bak. Kardinaal tetra kan beter in een grotere bak. De overige vissen kunnen niet allemaal bij elkaar, zoals je misschien al wist. Misschien zitten er nog meer soorten bij wat niet kunnen, maar dan hebben we meer gegeven nodig dan enkel 80L (denk aan maten van de bak, medebewoners etc)

Ik zou kiezen om bijlzalmen ook achterwege te laten, dit is een scholenvis en in kleinere bakken is het mooier op een harem of iets in de bovenlaag te hebben. Denk bijvoorbeeld aan 15 corydoras Pygmaeus, 15-20 kleine middenschool visjes (van dezelfde soort) en dan nog iets voor de bovenlaag, een koppel gouramis of wat guppen bijvoorbeeld (bij guppen kun je niet alleen mannen nemen, nageslacht komt er dus sowieso) hoewel er wel rekening mee gehouden dient te worden dan veel vissen garnalen eten uiteraard ;) wat je dus nog over hebt van je lijst na deze weg te strepen:

Gup
Pauwooggrondel
Corydoras Pygmaeus
Ballon molly
aphyosemion gardneri

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Voorpret en twijfels

Bericht door Loraine »

Ik durf zo de maten van de 80l niet te noemen, heb hem van onderaf gezien en dacht dat het een 60x30x30 bakje was maar is dus iets groter.
Hij staat daar op de hoogste plank, 2,5m hoog gok ik dus ook niet ff makkelijk op te meten.
Maar kan wel informeren natuurlijk als ik eerdaags weer langs de winkel ga. ;)

Die pygmaeus komen er zowiezo, de garnalen zijn optioneel, beaufortia vallen dus af.
Zag laatst nog een visje wat sterk op de beaufortia lijkt, had alleen een totaal andere Latijnse naam (sewellia? Gyrinocheilus?), zou die wel een optie zijn evt?

Weinig keuze dus wat overblijft, dat wordt een guppenbak vrees ik. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”