Gatenziekte

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sammie95
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mar 2018 19:22

Gatenziekte

Bericht door sammie95 »

Ik heb een vraag.
Mijn ene discus heeft de gatenziekte. De rest heeft nog nergens last van. Gister heb ik het aquarium voor ongeveer 40% verschoont en vandaag ben ik begonnen met de kuur esha hexamita. In dat aquarium zitten ook 10 kardinaal tetras en 4 algeneters. De discus slaat (nu al) heel mooi aan op de kuur maar ik merk dat de kardinaal tetras een beetje sloom worden en licht van kleur worden. Ik heb geen idee wat ik moet doen zat te denken aan weer water verversen maar ben bang dat de kuur dan niet aanslaat en wil niet dat mijn discussen hieronder leiden maar vind het voor de tetras ook zielig.
Ik heb nog een betta aquarium maar daar wil ik de tetras niet in zetten ivm kruisbesmetting. Jammer genoeg had ik niet de mogelijkheid om de discus in quarantaine te zetten. Hebben jullie eventueel oplossingen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Gatenziekte

Bericht door amber98 »

De kardinalen mogen eigenlijk niet ziek worden van het medicijn. Aangezien het besmettelijk is, moeten alle vissen behandeld worden. Quarantaine of overplaatsen helpt dus niet, je hebt al de juiste keuze gemaakt. ;) Wel moet er iets zijn geweest waardoor de discus ziek is geworden, iets moet ervoor gezorgd hebben dat zijn immuunsysteem zwak was. Heb je soms iets veranderd?

Kardinaal tetras zijn momenteel best zwak, ik zou er niet al te veel rekening mee houden en eerder op je discussen letten..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sammie95
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mar 2018 19:22

Re: Gatenziekte

Bericht door sammie95 »

Okee zal ik doen! Ik heb die discussen vorige week zaterdag gekocht. Mijn vader vond het een geweldige vis en ik lees altijd heel veel informatie over vissen voor ik ze koop en wist dus al dat een discus een knap lastige vis is en ik het beter iet kon doen. Toen kwam later mijn vader aan met deze discussen en dacht ik oke dan ga ik er nu alles aan doen om ze zo goed mogelijk te verzorgen. Ik vermoed dat de gatenziekte er al in zat omdat ze vanaf het begin af aan al donker van kleur waren. Ik heb contact gehad met de winkel die beweert dat het echt aan mij ligt maargoed ik heb meteen actie ondernomen toen ik het zag dus ben benieuwd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sammie95
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mar 2018 19:22

Re: Gatenziekte

Bericht door sammie95 »

Jeeeejjjjj🎉🎉🎉🙊
Mijn discussen beginnen te eten! Dat hebben ze de hele week nog niet gedaan ondanks alle verschillende soorten voer! Nu eindelijk hun buikje rond!
De tetras zijn ook weer mooi op kleur gekomen en zwemmen weer goed de bak door. Ik heb speciale discus vitamine gehaald ( ik had gister de aquariumwinkel gebeld waar ze vandaan kwamen en daar gaven ze ineens aan dat ze dat daar ook altijd kregen) dat heb ik er nu bij gedaan dus even aankijken hoe ze het gaan doen. De kleur is gelukkig ook weer mooi aan het terug komen.
Afbeelding
Die nog iets donkere was ziek en die ander vertoonde ook al verschijnselen

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Gatenziekte

Bericht door Linda »

Wat fijn dat het beter gaat met je discussen. Het is altijd zo'n opluchting wanneer ze gaan eten. Ik had hetzelfde met mijn vlindervissen. Je gaat je toch zorgen maken.
Nu hopen dat je zieke vis er helemaal bovenop komt en je er nog lang van kunt genieten!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sammie95
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mar 2018 19:22

Re: Gatenziekte

Bericht door sammie95 »

Jaa precies! Al merk ik dat ze sochtends wanneer ik het licht aan doe wel even 'bij' moeten komen vooral qua kleur

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Gatenziekte

Bericht door Linda »

Ja klopt! Ze gaan 's nachts van kleur af zodat ze niet opvallen voor roofdieren.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sammie95
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mar 2018 19:22

Re: Gatenziekte

Bericht door sammie95 »

Oh dat wist ik niet dankjewel!
Toch wel handig om te weten 🙊 vandaag dag 2 van de kuur en er is al een tetra overleden..
Vandaag heb ik amandelbladeren toegevoegd aan het water. Vind het er maar gek uitzien maar hoop dat het werkt! Ook lijkt het dat de kuur vandaag weer wat minder aan slaat ze worden toch weer wat donkerder en het ene moment zwemmen ze lekker rond en het andere moment 'hangen' ze. Ik ben vandaag bij een aquarium winkel geweest en daar heb ik mijn probleem uitgelegd hun vonden het niet nodig om ook voor de zekerheid een kuur esha 2000 te starten maar ben toch wel erg benieuwd wat jullie aanraden

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Gatenziekte

Bericht door Linda »

Ik zou eerst deze kuur afmaken voor je aan een andere begint.. Hoeveel dagen duurt deze kuur?
Het kan zijn dat het eerst erger wordt voor er verbetering optreedt.

Dat er kardinalen dood gaan vind ik niet eens zo verrassend.... Die gaan vaak al dood zonder verklaarbare redenen.. :roll:
Helaas...

Je leest ook goeie dingen over zout in het aquarium bij infecties. Misschien kun je je daar eens in verdiepen?
Ik voeg zelf preventief 0,01% zout toe aan de bak na iedere waterwissel.
Nu heb je bij ziekte vissen natuurlijk wat meer nodig. Ik durf alleen niet te zeggen of het wel kan bij discussen.
Dit zou je wel tegelijkertijd met de kuur kunnen doen mits je discussen er tegen kunnen.

Zoals Amber al zegt, hoe rot het ook klinkt, ik zou me focussen op het genezen van de discussen en de kardinaaltetra's komen op de tweede plaats...

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Gatenziekte

Bericht door Linda »

Oh, en ik zou geen vissen meer halen bij de winkel waar de discussen vandaan komen... :nope:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sammie95
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mar 2018 19:22

Re: Gatenziekte

Bericht door sammie95 »

Deze kuur duurt volgens de bijsluiter 3 dagen en zit nu op dag 2. Zout is me inderdaad ook aangeraden door een discus kweker hij vertelde dat een half plastic bekertje per 100L water genoeg zal zijn. En gek genoeg komen deze discussen van een hele bekende vissen winkel uit deze omgeving. Heb daar voor 200€ aan vissen gekocht maar ze waren wel even 'vergeten' te vertellen dat de vissen daar wekelijks extra vitamine kregen🤔 voorlopig komt er zoiezo inderdaad niks meer bij in de bak eerst alles maar weer een beetje op orde zien te krijgen.

In mijn andere aquarium zitten kardinaaltjes die het al ruim 1jaar doen waren me eerste visjes en nooit problemen mee gehad tot nu😢
sammie95 schreef: 10 mar 2018 23:31 Oh dat wist ik niet dankjewel!
Toch wel handig om te weten 🙊 vandaag dag 2 van de kuur en er is al een tetra overleden..
Vandaag heb ik amandelbladeren toegevoegd aan het water. Vind het er maar gek uitzien maar hoop dat het werkt! Ook lijkt het dat de kuur vandaag weer wat minder aan slaat ze worden toch weer wat donkerder en het ene moment zwemmen ze lekker rond en het andere moment 'hangen' ze. Ik ben vandaag bij een aquarium winkel geweest en daar heb ik mijn probleem uitgelegd hun vonden het niet nodig om ook voor de zekerheid een kuur esha 2000 te starten maar ben toch wel erg benieuwd wat jullie aanraden

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Gatenziekte

Bericht door amber98 »

Discus vissen dragen bijna altijd gatenziekte met zich mee. Alleen wanneer hun immuunsysteem verzwakt, komt het tot uiting. Dit kan gekomen zijn door het verplaatsen van de vissen naar jouw aquarium, sommige vissen zijn nu eenmaal best stress gevoelig. De amandelbladeren zullen zeler meehelpen. Esha 2000 zou ik niet proberen, deze helpt vaak niet meer door resistentie. Als het niet weggaat kun je wel kijken naar een medicijn van een ander merk. Bijv sera of jbl. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sammie95
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mar 2018 19:22

Re: Gatenziekte

Bericht door sammie95 »

Dankjewel dan zal ik dat doen! Ik heb ook gelezen dat je de eerste tijd die gaatjes zal blijven zien omdat het een wondje is zeg maar. Klopt dit? En als die zichtbaar blijven waaraan kan ik dan zien dat het volledig weg is?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Gatenziekte

Bericht door amber98 »

Het lijkt me dat je moet gaan zien dat de wondjes kleiner worden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sammie95
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mar 2018 19:22

Re: Gatenziekte

Bericht door sammie95 »

Vanaf wanneer zou je daar verbetering in moeten zien dan? Want kan me wel vooren dat dat niet binnen 3dagen weg is?

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”