LED in de Juwel Vision 450

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bolland
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2018 19:55
Locatie: Groningen

LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Bolland »

Goedenavond,

Graag wil ik een Helialux LED verlichting in mijn Juwel Vision 450 plaatsen. Nu twijfel ik of ik 1 of 2 van de LED balken boven mijn aqua moet plaatsen. 1 balk heeft 7200 Kelvin, 6750 Lumen, 54 watt.
De aqua is 151 x 61 x 64 met een gemiddelde beplanting.

Wie kan me helpen?

Groet Frank
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door amber98 »

Ga je CO2 toevoegen of Niet? Zoniet zou ik zeggen dat 1 al voldoende is, zelfs beter omdat je anders algen gaat krijgen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bolland
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2018 19:55
Locatie: Groningen

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Bolland »

Ey Amber,

Geen CO2 installatie, maar voeg wel elke dag Easylife carbo toe. Een O2 Diffusor van Juwel een idee?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door amber98 »

Met een O2 diffuser voeg je juist zuurstof toe, bij veel licht is juist CO2 nodig. Aangezien je geen CO2 toevoegd (easycarbo is niet hetzelfde), kun je beter voor zo weinig mogelijk licht kiezen. Dit in combinatie met een goede plantenvoeding zoals all-in-one (planted box) of de EI methode is een goede bestrijding en voorkoming van algen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bolland
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2018 19:55
Locatie: Groningen

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Bolland »

Bedankt voor deze duidelijke info! 😀 Ik gebruik Easylife Profito en Carbo. Net mee begonnen trouwens. Neem aan dat dit ook goeie plantenvoeding is. Zo weinig mogelijk licht, maar wil nog wel zoveel licht dat de aquarium nog een mooi plaatje is in de woonkamer. 😉

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door lex »

Profito en carbo zijn, uitgaande van bijvoorbeeld de EI-methode, geen complete plantenvoeding.
In profito zitten alleen de zogenaamde sporenelementen en carbo. Carbo is een koolstof bron die vooral schadelijk is voor algen en daarmee zorgt dat planten beter groeien. Als je compleet wilt voeden is het ook verstandig om nog de zogenoemde macro elementen toe te voegen. Dit zijn o.a. nitraat en fosfaat. Planten hebben deze stoffen nodig om te groeien. Je kunt deze toevoegen met bijvoorbeeld de all-in one plantenvoeding van plantedbox maar ook easy life heeft hier flesjes van. Daarnaast bestaan ook poeders, die je zelf kunt oplossen en die daarmee relatief gezien ook het goedkoopst zijn.

Als je geen CO2 wilt gaan toevoegen, is het idd van belang niet te veel licht te gebruiken en daarmee ook planten te kopen die relatief weing licht nodig hebben.
Ik zou eerst voor één balk gaan.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bolland
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2018 19:55
Locatie: Groningen

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Bolland »

Kijk, dit is informatie! 😀 Dus als ik goed begrijp heb je met veel licht, veel CO2? Ik draai nu de boel om. Haha. Ik heb nu 2 bakken met 4 TL led van Multilux (nature en day) en dit geeft wel veel licht. Te veel denk ik en het is niet dimbaar. Hierbij gebruik ik dus ook Profito. Kans op algen dus groter? Daarom viel mijn oog op de Helialux met day en night control.

Heb de volgende planten: Anubias, Vallisneria, Bucephalandra, Ceratopteris, Microsorum, Lilaeopsis en waterpest. Even uitzoeken hoeveel licht deze nodig zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bolland
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2018 19:55
Locatie: Groningen

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Bolland »

All in one van planted box lijkt me trouwens wel handig spul. Maar heb nog veel van de Carbo en Profito staan. Als ik hier Nitro & Fosfo van Easy Life bij doe, heb ik dan dezelfde werking als de all in one van planted box?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Linda »

Nee, met meer licht krijg je niet meer co2, met meer licht moet je meer co2 (en plantenvoeding) toevoegen anders krijg je algen. 😉
Het is een delicaat badjas wat je moet zien te krijgen tussen licht, plantenvoeding en Co2.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bolland
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2018 19:55
Locatie: Groningen

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Bolland »

Ahaa, dan ga ik is op zoek naar deze delicate badjas.
Ik ben eruit dat ik 1 Helialux balk aanschaf. Hiernaast adviseren jullie plantedbox all in one.
Kan ik ook de Easy Life producten bij de Carbo en Profito doen om hetzelfde effect te krijgen als de all in one?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Linda »

OMG!! Autocorrect sucks!! :lol:

Balans moest dat zijn natuurlijk!!😂😂😂

Maar een delicate badjas is ook leuk 😅

Je kunt zeker de Easy life producten gebruiken, maar dan moet je de profito, Nitro en fosfo samen gebruiken. Dat kost op de lange termijn wel meer dan één fles all in one.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Neil »

Zelf heb ik een Rio 240 met 1 zo een lichtbalk erin.
Doordat ik tot vorig jaar veel last had van alg, heb ik de lichtbron flink teruggeschroefd.
Tijdens de overdag periode zit ik op 70% max wit licht. Dit doe ik voor circa 8 uur. Dan begint het nachtprogramma.
Verder voeg ik nog CO2 toe. Op het moment heb ik 90 bpm.
Heb vanaf eind vorig jaar de EI methode met 50% verversing per week en dat gaat goed.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Muppet1987 »

Badjas....😂😂

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Linda »

Muppet1987 schreef: 12 feb 2018 22:06 Badjas....😂😂
Ja, een delicate :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bolland
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2018 19:55
Locatie: Groningen

Re: LED in de Juwel Vision 450

Bericht door Bolland »

Ik vond het wel leuk verwoord eigenlijks, een delicate badjas die zit als gegoten.. 😆

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”