Geluid extern filter

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leor
0-200
0-200
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2008 19:36
Locatie: Midden-Limburg

Geluid extern filter

Bericht door Leor »

Hoi allemaal,

In 2008 ben ik begonnen met een Juwel Record 60 en me toen hier aangemeld en voorgesteld. Vervolgens een aantal onderwerpen gestart (opstart problemen) en verder weinig meer hier geweest.

Sinds december 2017 heb ik een Rio 180. Ik heb meteen het interne filter eruit gehaald en een extern filter gekocht. Eigenlijk wilde ik een Eheim 2273 (4+ Professional 350) kopen, maar omdat er 2 winkeliers erg tevreden waren over de Superfish X-Pro 1000 heb ik die aangeschaft :oops:
Wat een geluid maakte dat ding, een week laten draaien en geen verbetering. Ik terug naar de winkel, kreeg ik een nieuwe mee, die maakte nog meer geluid..... :? :roll:
Dus ik heb toch maar een Eheim 2273 aangeschaft. Een stuk beter moet ik zeggen, maar nog steeds hoor ik hem best goed. Als ik op internet lees, lees ik alleen maar dat hij echt stil zou moeten zijn enz.......
Wat is jullie ervaring met buitenfilters? Hoor je ze? Moet je heel goed luisteren? Leg ik de lat te hoog?
Ik zou met dit filter in ieder geval niet kunnen slapen.

Graag jullie reacties.

Zo ziet het er op dit moment uit.

Afbeelding
Juwel Record 60
Juwel Rio 180

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Geluid extern filter

Bericht door lex »

Mijn ervaring is dat buitenfilters heel stil zijn. Ik heb zelf een filter van jbl. Als een buitenfilter geluid maakt komt dit meestal doordat er lucht in de pomp zit.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Geluid extern filter

Bericht door Kees »

Ik heb in de loop der jaren verschillende pompen gehad van JBL en Eheim.
Geruisloos is er geen een, maar JBL doet niet onder voor Eheim.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leor
0-200
0-200
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2008 19:36
Locatie: Midden-Limburg

Re: Geluid extern filter

Bericht door Leor »

Dank jullie wel voor de reactie. Ik heb vandaag gemeten met een db-app op de telefoon (eigenlijk 2 verschillende apps). Bij beide stijgt het geluid ongeveer 25/30 db tussen uit en aan -getest ivm omgevingsgeluid- (de ene app zegt van 20 naar 47 db, de andere van 35 naar 63).

Kan het ook zijn dat een pomp moet "indraaien"? Dus dat hij stiller wordt na een weekje of zo?
Juwel Record 60
Juwel Rio 180

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Geluid extern filter

Bericht door Kees »

Verwacht ik eigenlijk niet.
Je kan eens kijken bij de bouwmarkt voor anti trillingsmatten, geen wonder dingen, maar kunnen weldegelijk wat geluid schelen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Geluid extern filter

Bericht door RoyVanK »

Ik heb zelf een tetra buitenfilter en die is hoorbaar. Zeker niet storend, vergelijkbaar met een heel stille pc. Misschien heb je lucht in je filter? Even goed je filter schudden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leor
0-200
0-200
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2008 19:36
Locatie: Midden-Limburg

Re: Geluid extern filter

Bericht door Leor »

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik ben er inmiddels wel wat aan gewend. Hij is wel duidelijk hoorbaar, meer als een stille pc in ieder geval.

Ik heb ook met Eheim DLD gebeld (NL kreeg ik iedere keer de voicemail "probeer op een ander moment nogmaals").
De dame daar heeft me wel netjes te woord gestaan. Ik denk wel dat mijn filter meer geluid maakt dan gemiddeld. Ik ga binnenkort bij iemand kijken naar een CO2 installatie, ga ik meteen even luisteren hoe hun JBL e901 (of 902) klinkt.

In die toekomst ga ik ook een ander kastje maken, dan zal ik de wanden isoleren, nu heb ik een juwel-kastje, met open achterkant, daar klinkt het natuurlijk ook meer door (klankkast).
Juwel Record 60
Juwel Rio 180

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Geluid extern filter

Bericht door Linda »

Hoe is het nu met je filter?

Ik heb zelf een Eheim experience 250 en die is nagenoeg geruisloos. Als je je oor erbij houdt hoor je hem brommen. Maar hij zit achter een deurtje dus ik hoor hem niet. Heeeeel af en toe hoor ik het propellertje ratelen. Dan zit er waarschijnlijk wat tussen. Wat ik dan doe is de stekker er even uithalen twee seconden wachten en weer terug erin. 9 van de 10 keer helpt dat.. De overige ene keer moet ik hem even uit elkaar halen om goed schoon te borstelen met een tandenborsteltje. Maar dit is bijna nooit het geval.

Het kan ook zijn dat jouw propeller speling heeft of misschien ergens is kromgetrokken (fabricagefout?) waardoor hij herrie maakt. Misschien even checken? Je zou hem heel even droog kunnen laten draaien terwijl je de propeller in de gaten houdt? (niet te lang!)

Superfish.....Begin me er niet over.....Nooit doen hoor..

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”