Help! Onrustige Betta

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nori
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 18:20

Help! Onrustige Betta

Bericht door nori »

Beste mensen,
Sinds vorig jaar november (Vivarium :D) heb ik een betta in mijn bakje zitten. De eerste paar weken viel me op dat hij erg veel heen en weer zwom aan de voorkant van het glas (bijna de hele dag). Ik nam aan dat dit kwam doordat hij nog moest wennen aan zijn nieuwe bak. Na een tijdje is hij daarmee gestopt en begon hij rustig rond te zwemmen, waarbij hij nog af en toe onrustig tegen het glas aan de voorkant zwom. Echter is hij deze week weer begonnen met het onrustige gedrag waarbij hij 80% van de tijd tegen het glas zwemt.
Wat info :
- De dag dat hij weer is begonnen heb ik garnalen toegevoegd, maar het heen en weer zwemmen begon al eerder die dag. Hij lijkt echter niet heel veel interesse te hebben in de garnalen, aangezien zij veel sneller zijn.
- Ik heb black water mix (catappa bladeren extract) toegevoegd aan het water zodat hij zich wat meer op zijn gemak zou voelen (werkt niet tegen zijn onrust).
- De temperatuur in zijn bak is 25 graden Celsius.
- Hij eet goed en gaat graag achter mijn vinger aan als ik mijn vinger in het water doe.
- Het is een 35 liter bak die aardig beplant is.
- Ik heb ook al geprobeerd het filter wat zachter te zetten, maar dit lijkt niet te helpen.
- Waterwaardes zijn prima volgens mijn test strips.
- Hier een foto van de bak en van Pip zelf :
Afbeelding
- En nog een filmpje van zijn gedrag :
https://youtu.be/C5LoEYrBvNQ

Zou graag willen weten waarom Pip dit doet en of dit op te lossen is...

Groetjes,
Rosa

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Help! Onrustige Betta

Bericht door RoyVanK »

Geen tekenen van ziekte? Misschien is het gewoon een onrustige vis

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help! Onrustige Betta

Bericht door amber98 »

Doet hij het ook als je niet in het zicht bent? Anders kan het vragen om eten zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nori
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 18:20

Re: Help! Onrustige Betta

Bericht door nori »

Bedankt voor de reacties!
Het viel me op dat Pip vandaag nog onrustiger tegen het glas aan het zwemmen was, dus kortere baantjes aan de voorkant.
Als het zou liggen aan een ziekte zou ik denken aan schimmelinfecties, maar schimmelige vlekjes zijn niet te bekennen. Ook zou ik denken dat Pip dan ook zou schuren tegen plantjes en hout, wat niet het geval is. Ook maakt hij regelmatig bubbelnestjes, dus het lijkt mij dat een betta dat niet doet als hij zich niet lekker zou voelen.
Als ik de kamer uit loop doet hij het nog steeds... Wel begint hij er pas mee als ik in de ochtend de kamer in loop.
Ik heb als experimentje de voorkant afgedekt met een theedoek en gekeken wat hij dan zou doen. Hij zag er een beetje verbaasd uit en begon toen tegen het glas te zwemmen in het hoekje van de bak (aan de voorkant). Eenmaal de theedoek eraf gehaald, begint hij weer met zijn gewoonlijke zwemroute aan de voorkant.
Het rare is ook dat hij, nadat ik hem had gevoerd, is gestopt met heen en weer zwemmen en weer rustig de bak door zwom. Na een halfuurtje begon Pip weer. Zou hij telkens honger hebben?
Kan het ook wel eens gebeuren dat hij gestrest raakt door de nieuwe garnalen? Heb daar nooit eerder van gehoord en ik dacht dat betta's dat probleem alleen hebben als de medebewoners sterk aanwezig en druk zijn. De garnalen zijn dat niet, dus dat leek me niet het geval.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Help! Onrustige Betta

Bericht door Muppet1987 »

Onze Antennebaarsjes hebben eitjes gelegd, júist omdat ze zich niet goed voelden. Een soort van overlevingsdrang. Kort daarna stierven ze...😳 dus vissen kunnen zich ook beter voordoen dan ze zich voelen...😉

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help! Onrustige Betta

Bericht door amber98 »

Zou je duidelijke foto's kunnen uploaden van de betta? Ik kan niet goed zien of hij goed op gewicht is en hoe zijn vinnen eruit zien. Als hij te mager is, kan het zeker zijn dat hij het doet vanwege honger.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nori
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 18:20

Re: Help! Onrustige Betta

Bericht door nori »

Duurde even, maar heb nu foto's van mijn betta gemaakt. Hopelijk zijn ze duidelijk genoeg, beetje lastig met focussen als hij zo snel zwemt.
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Vind het lastig te bepalen wanneer hij genoeg heeft gegeten. Meestal stop ik als hij zijn eten begint uit te spugen. Ik voer hem steeds beetje bij beetje voor een paar minuten, zodat hij al het eten niet in een keer in de bak krijgt.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help! Onrustige Betta

Bericht door amber98 »

Hij is best smal, niet mager. Je mag hem zeker meer voeren (hoewel dit niet direct wil zeggen dat het zijn gedrag verklaart) na het voeren mag zijn buik rond staan ;) er gaat behoorlijk veel in een betta. ;) hij heeft trouwens een prachtige kleur !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nori
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 18:20

Re: Help! Onrustige Betta

Bericht door nori »

Deze week lijkt Pip al wat minder onrustig te zijn :). Ik geef hem nu ook wat meer eten, hopelijk wordt hij dan wat steviger :P Ja, hij viel me ook gelijk op bij het Vivarium :vis: Ben erg blij met hem :D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help! Onrustige Betta

Bericht door amber98 »

Fijn dat hij rustiger lijkt te worden!

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”