Visvoer

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Visvoer

Bericht door Muppet1987 »

Goed. Ik ben aangekomen bij het onderwerp ‘voer’.
Welk soort, welk merk, hoeveel en hoe vaak? ‘Vroeger’ gebruikte ik alleen dat dat droge vlokvoer. Ik weet nu dat afwisseling erg belangrijk is en dat vissen levend voer prefereren.

Waar halen jullie je voer weg? Wat kost het ongeveer? Hoe vaak (per week) en hoeveel (per keer) voeren jullie de visjes? En hebben bepaalde vissoorten ook een bepaald soort voer nodig? Ik hoor graag weer van jullie!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visvoer

Bericht door amber98 »

Hier geef ik voornamelijk diepvries, afwisselend met granulaat of vlokvoer. Dagelijks gaat er ook een stuk groente in de bak voor de ancistrus, deze trekt namelijk naar herbivoor. Merken zijn niet zo'n verschil. Ik let er alleen op dat ik diepvries pak wat allemaal verschillend is. Alles wat in de mondjes past, koop ik. Zo kan er veel afgewisseld worden. Soms voor ik elke dag en dan laat ik 2/3 dagen ertussen dat ze niks krijgen. Het zou goed zijn voor vissen om af en toe lege darmen te hebben. (Ze zullen in de bak ook wel wat vinden). Welke vissen ging je precies toevoegen? Dan kunnen we je vertellen wat voor voer nodig is. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visvoer

Bericht door Muppet1987 »

Colisa Chuna gold, Melatonaenia Praecox, Pangio Kuhlii en Corydoras Julii

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visvoer

Bericht door amber98 »

Deze hebben niet echt iets speciaals nodig, zorg wel dat er altijd voldoende op de bodem belandt voor de Corys en de kuhliis

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visvoer

Bericht door Muppet1987 »

Volstaat droogvoer dan? Met af en toe diepvries- of levend voer? En wat is dan ‘af en toe’?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visvoer

Bericht door amber98 »

Met niet echt iets speciaals bedoel ik voornamelijk dat je geen mosselvlees, groentes, garnalen, slakken, levend voer etc hoeft te voeren ;) was misschien niet helemaal duidelijk

Het verschil tussen levend en diepvries is niet zo heel groot, jou vissen hoeven niet per se levend voer, dus kun je ook prima diepvries bijvoeren. Ik zelf vind het fijner om diepvries te voeren, mijn vissen vinden het ook veel lekkerder (weigeren vaak droogvoer waardoor ik dit meestal voer na een paar dagen vasten) zeker met de bettas heb ik gemerkt dat deze veel sneller en mooier uitgroeien met diepvries. Opzich is het niet verkeerd om alleen droogvoer te voeren, Dit is dus ook een optie ;)

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Visvoer

Bericht door lex »

Ik geef mijn vissen afwisselend vlokvoer en diepvries. Met de diepvries varieer ik tussen rode muggenlarven, zwarte muggenlarven en artemia.
Voor de corydoras en kuhli's gooi ik ook wel eens een voedertabletje in de bak. Deze zijn speciaal gemaakt voor bodemvissen en heb je ook weer in allerlei soorten en maten.
Maar de cory's en kuhli's eten ook prima van het diepvries en vlokvoer. Je moet idd wel zorgen dat er dan genoeg voer op de grond terecht komt.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visvoer

Bericht door Muppet1987 »

Oké, duidelijk mensen! Hoe vaak voeren jullie per week?

Gebruikersavatar

PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Visvoer

Bericht door PatH »

Is het niet zo dat men bij levend voer het meest kans maakt op importeren van ziektes?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visvoer

Bericht door amber98 »

Bij mij dus heel variërend hoe vaak ik voer, ligt er ook aan wanneer ik thuis ben. Levend voer kan ziektes meenemen, hoe groot die kans is weet ik niet

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visvoer

Bericht door Muppet1987 »

En wat kost dat diepvriesvoer gemiddeld? Ik neem aan dat op de verpakking wel een siirt van gebruiksaanwijzing staat. Ik ga sowieso eerst voor het vlokvoer.

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Visvoer

Bericht door lex »

Diepvries voer is niet duur. Ik weet zo niet de prijs uit mijn hoofd. De diepvries blokjes kun je het beste eerst even afspoelen onder de kraan en vervolgens kan je het met bv. een pincet voeren. Ik gebruik zo'n klein theezeefje om het voer af te spoelen.
Ik voer bijna iedere dag maar sla soms wel eens een dagje over.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visvoer

Bericht door amber98 »

Hier doe ik de blokjes in een wegwerp bekertje met koud water, na een tijdje is alles ontdooit en roer ik even. Vervolgens in de bak gieten.

Ik heb even gekeken en het merk wat ik op het moment (en het meeste) gebruik heet Ruto. Per blister betaal ik tussen de 1 en 3 euro volgens mij (afhankelijk van soort en kwaliteit) een blister bevat bij mij 20 blokjes, ik voer er 3 per dag. Sommige dagen krijgen ze niks en af en toe krijgen ze vlokvoer of granulaat dus ik doe er opzich best lang mee. Je hebt van dit merk een tropical mix, dit is 1 blister met verschillende soorten erin. Misschien is dat makkelijker om mee te beginnen. Exacte prijzen zijn te vinden op internet.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visvoer

Bericht door Erik1974 »

Wat ik zelf goed voer vind is complete gourmet van Dennerle. Daar zit geen vismeel in, dus je voert je vissen geen andere vissen.
Deze site heeft een prachtig artikel over visvoer ingrediënten.
http://www.oscarfish.com/fish-food-ingredients.html
Goedkoop voer is vaak al minder van kwaliteit. Ik koop het in ieder geval niet. Liever wat meer betalen en naar verhouding is visvoer het goedkoopste voer van alle diervoeders. Dus het kost je absoluut de kop niet.
Diepvriesvoer geef ik altijd met een lange pipet. Zo kan ik ook zeker zijn dat er voer op de bodem terecht komt. Ik gebruik ook ruto diepvriesvoer.
Ik heb veel jonge vissen dus ik voer 2x per dag. Vissen die niet meer groeien kunnen met 1x per dag vooruit of hele kleine beetjes meerdere keren per dag, maar je voert al snel te veel dus kijk daar mee uit.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visvoer

Bericht door Linda »

lex schreef: 02 jan 2018 12:51 Voor de corydoras en kuhli's gooi ik ook wel eens een voedertabletje in de bak. Deze zijn speciaal gemaakt voor bodemvissen en heb je ook weer in allerlei soorten en maten.
Wanneer ik dat doe zwemmen mijn kegelvlekken weg met het tabletje :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Voedsel”