Welke stenen zijn geschikt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door Muppet1987 »

Zijn jullie al spuugzat van mij?? Niet? Nog even doorlezen dan... :lol:

Wat voor stenen zou ik kunnen gebruiken voor mijn RIO 180? Goed om te weten is dat ik Cory's ga plaatsen. Ik vind persoonlijk Dragonstone echt waanzinnig mooi. Het heeft iets mysterieus over zich en door alle gaten, kiertjes en holletjes een perfecte verstopplek voor de kleinere visjes. Ook leent het zich er goed voor om plantjes in te laten wortelen.

Nou kan ik me zo voorstellen dat Cory's liever gladde stenen hebben? In het verleden had ik lavasteen, maar die waren op den duur moeilijk schoon te maken. Een beetje alg is nog leuk, maar als de steen onzichtbaar wordt.... :|

Iemand tips en tricks? Ook qua schoonmaken, uitkoken (is uit den boze, of niet?) en volzuigen met water om drijven tegen te gaan.

Ps.: ik zal waarschijnlijk binnenkort ook een plantentopic openen... :mrgreen:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door amber98 »

Corydoras doen niks met stenen dus daar hoef je geen rekening mee te houden. (Hele dag het zand door hun kieuwen filteren op voedsel vinden ze geweldig) bij oto' s kan ik me wel voorstellen dat ze liever platte oppervlaktes willen om van te grazen. Een betere optie zou misschien maaskeien zijn dan

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door Muppet1987 »

Hmm, die vind ik dan weer niet zo spectaculair...maar voor de zekerheid: waar kan je die stenen halen dan? En wat heb jijzelf in je bak? En bevalt dat?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door amber98 »

Ik heb geen stenen in mijn bak, maaskeien zijn vaker te koop bij tuincetra maar ook bij sommige aquariumzaken/dierenwinkels. het belangrijkste bij stenen voor een gezelschapsaquarium is dat ze geen kalk af geven

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door Muppet1987 »

Geen stenen in je bak? Is daar een speciale reden voor? Nu ik erover nadenk: stenen zijn niet per se nodig. Ik hou meer van hout. Met name spiderwood vind ik fantastisch. Daar zou je ook nog weer mos op kunnen plakken.

Zijn er voordelen van steen in je aquarium? Behalve het creëeren van holletjes en dat het wellicht mooi staat?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door amber98 »

Ik heb heel veel hout wat ontzettend veel schuilplaatsen creëert voor de vissen. Hier groeien overal anubias soorten op. (En in de nano ook mos) ik heb niet echt veel plaats meer voor stenen en ik heb geen enkele vissoort die stenen nodig heeft. Stenen kunnen mooi staan in een aquarium maar past niet echt bij mijn bak, dus er is voor mij geen reden om stenen te gebruiken. Ik heb spiderwood en driftwood, van verschillende maten en vormen, dan kun je waarschijnlijk meer schuilplaatsen maken dat een paar stenen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door Muppet1987 »

En het weegt ook nog es veel minder!! Je hebt me aan het denken gezet. Alweer. 😜

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door amber98 »

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, er zijn niet veel regels wat betreft inrichting bij aquariums, zolang de visjes er maar blij mee zijn :) als je dragonstone mooi vind, kun je die ook gebruiken

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door Muppet1987 »

Ik zal es kijken wat ik ga doen. Ik zal es bij een aquariumwinkel kijken waar ze behoorlijk wat grote stukken spiderwood hadden liggen. Weet iemand wat een gemiddelde schappelijke prijs is? Is wel off-topic, maar slechts één vraag....😏

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door amber98 »

Mijn stuk van 40-60cm kostte 20.70, maar prijs zal variëren door grootte, gewicht, vorm etc

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door Muppet1987 »

Oké, maar dan heb ik wel een beetj een idee. Ik wil toch in ieder geval één groot stuk erin hebben. De rest gaat kleiner worden. Over de stenen ga ik nog nadenken. Ik vind het allemaal lastig genoeg. Over mijn vorige bak (aantal jaren terug) heb ik destijds niet goed genoeg nagedacht. Ik deed gewoon wat ik leuk vond. Nu weet ik waar ik op moet letten om meer diepte te creëeren. Gaat een mooi bakkie worden. Nu nog een beetje extra sparen en dan kan ik aan de slag!

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door RoyVanK »

Iets om over na te denken is of je de stenen ook schoon wil houden. Dragonstone is dan wel erg lastig denk ik.

Ga gewoon dingen doen en kijken hoe het bevalt, daar is niks mis mee. Het gaat je niet lukken om alles 100% te overdenken en al doe je dat wel, dan kan iets op den duur gaan vervelen. Hobbies zijn in principe duur maar zolang je er plezier aan hebt zijn ze het waard.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door RoyVanK »

Muppet1987 schreef: 15 nov 2017 12:48 Zijn jullie al spuugzat van mij?? Niet? Nog even doorlezen dan... :lol:
Je bent lekker bezig met topics openen, niks mis mee.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door Muppet1987 »

Ik wil het graag in één keer goed (genoeg) doen. Ik ben op dit moment overspannen en kan niet wachten om met m’n stoeltje voor m’n aquarium te gaan zitten om een beetje te staren....rustgevend en ontspannend!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Welke stenen zijn geschikt?

Bericht door tobyderks »

Stenen zijn inderdaad geen must voor corys. Mijne vinden het echter wel leuk om door de gaten van mijn drakenstenen te zwemmen, maargoed ik heb dan ook de een van kleinste corydoras soort, dus grotere soorten kunnen daar al niet meer doorheen zwemmen. Daarbij denk ik niet dat mijn corys ineens zwaar depresief raken als ik de stenen er uit haal.

Drakenstenen zijn wel erg mooi, en die gaten zijn hele goede schuilplekken voor garnalen, mocht je die willen houden.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”