Is dit vinrot?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Is dit vinrot?

Bericht door Linda »

Een vriendin van mij heeft deze pauwooggrondel met gescheurde vinnen... Ze heeft van de week nog een honinggoerami verloren ook met gescheurde vinnen..
Maar deze was ook al langere tijd heel flets van kleur en had op het laatst witte ontlasting. Na een kuur met bactopur in een aparte bak werd het niet beter..
Wij vragen ons af of het vinrot is of dat het gewoon beschadigingen zijn. Ze oogt en gedraagt zich verder prima.

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Is dit vinrot?

Bericht door amber98 »

Het ziet er inderdaad uit als vinrot, ze heeft niet toevallig een foto waar de vinnen van de gourami zichtaar zijn? Gescheurde vinnen door beschadigingen zijn overduidelijke scheuren normaal gesproken.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Is dit vinrot?

Bericht door tobyderks »

Ik heb het heel in het begin eens met een guppy gehad. Gescheurde vinnen maar kon geen witte schimmel ontdekken. Ik nam het zekere voor het onzekeren en hup in een zoutbadje, dat heeft dat beesie echt goed gedaan! Vinnen weer als nieuw en een nog fellere kleur na verloop van tijd. Dus ik zou zeggen: pak dat zeezout maar uit de kast .

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Is dit vinrot?

Bericht door Linda »

Ja foto van de goerami heb ik ook

Afbeelding

De pauwoog heeft ook wel scheuren in de vinnen.... Als je de foto vergroot kun je het goed zien.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Is dit vinrot?

Bericht door amber98 »

Zowel bij de pauwoog als bij de gourami zijn het geen gewone scheuren in de vinnen, maar lijkt eerder alsof de vinnen daadwerkelijk worden "weggevreten". Dit is kenmerkend voor vinrot, dus grote kans dat het vinrot is en en ik zou beginnen met behandelen. Een zoutbadje kan soms als uitkomst bieden, dus valt zeker te proberen. Evt een 2e keer herhalen en als het echt niet weg gaat, kan ze nog altijd een behandeling met omnipur proberen. (werkt toevallig ook tegen wormen ed)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Is dit vinrot?

Bericht door Linda »

Ze gaat een zoutbad proberen morgen.

Weet iemand hoe lang het duurt voor je resultaat ziet?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Is dit vinrot?

Bericht door tobyderks »

Pfoe dat weet ik echt niet meer. Uhm volgens mij zou je in ieder geval binnen een week moeten zien dat het niet verslechterd, dus het mag na het zoutbadje niet erger worden. Ik meende na een week of 2 dat ik resultaat zag maar daar moet ik om liegen.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”