Aquarium make-over

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Oke dankje! Ik denk maar bij de bouwmarkt halen of ligt dat ook gewoon in de supermarkt?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium make-over

Bericht door Linda »

tobyderks schreef:Oke dankje! Ik denk maar bij de bouwmarkt halen of ligt dat ook gewoon in de supermarkt?
Dat hebben ze vaak ook in de supermarkt. Ik heb hem laatst zelfs gehaald bij de boekhandel :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Zo nou ik heb het een jaartje volgehouden, maar het is weer tijd hoor :mrgreen: ! Ik wil de boel weer anders gaan inrichten dus vandaar de heropening van dit topic. Op dit moment lijkt het nergens meer op. Iedere keer als ik weer naar de bak kijk irriteer ik me aan minsten 28 dingen :lol: . Dus ik ga het weer omgooien. Maar ik vraag me af hoe en wat.
Ik ga niet de bodem vervangen, ik ruk alleen alle planten er uit, en het hout en stenen gaan er ook uit. Waarschijnlijk komt er ook een nieuw stuk hout ik. Maar nu vraag ik me af: wat te doen met de vissen? Uitvangen of laten zitten? Ik denk dat als ik ze uit ga vangen dat ik eerst de halve bak moet leeg maken en alle planten er al uit moet hebben, maarja dan kan ik ze net zo goed laten zitten. En ik maak me ook zorgen om de garnalen, die zitten overal op en tussen het hout dus hoe ga ik ze daar uit krijgen?
Kortom hoe ga ik dit aanpakken zonder mijn beestjes te verliezen? Iemand een idee?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium make-over

Bericht door amber98 »

Ik zou hem gewoon gevuld laten, planten eruit halen met de wortels als eerste boven water halen (ivm garnalen). Het hout kun je eruit halen door het op te pakken, beetje heen en weer te schudden en dan boven water te halen. Meestal hebben de garnalen dan wel een uitweg gevonden. Mocht je teveel kleine openingen hebben, kun je er ook voor kiezen om wat aquariumwater in een emmer te doen en daar het hout in de zetten. Zo blijven garnalen tenminste in leven ;) als je rustig beweegt, kunnen de vissen in de bak best wel wat hebben. Uitvangen is stressvoller

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Bedankt voor de tips. Ik maak me vooral zorgen om de afvalstoffen die vrij kunnen komen. Eventueel vuil ligt nu gewoon rustig ergens onder of op de bodem, als ik de boel om ga woelen komt er dan niet ineens een enorm grote piek aan afvalstoffen vrij?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium make-over

Bericht door amber98 »

Ik heb het hier al vaker zo gedaan en eigenlijk nooit pieken van iets gehad (in ieder geval niet wat ik weet) ik denk dat het wel beperkt blijft als je niet de hele bodem ondersteboven gaat halen

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium make-over

Bericht door Linda »

Whahaha Toby, ga je weer verbouwen 😂

Die afvalstoffen vallen wel mee hoor. Vooral ook, omdat je na de verbouwing toch meestal wat water ververst.

De enige vis die ik er tijdens een verbouwing uit haal is mijn braadpanmeerval omdat ik bang ben dat ik een steen op z'n harses leg (hij graaft zichzelf in) :lol:
De rest is het wel gewend dat ik af en toe eens wat rommel in de bak..

Wat je wel zou kunnen doen is het waterniveau een cm of tien lager zetten. Zo voorkom je dat er vissen uit je bak springen en dat het water over de rand klotst😅

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Dan doe ik het ook maar zo.
Ja linda ik kan er gewoon niet vanaf blijven! Maar het is ook echt nodig hoor, ziet er niet uit nu... ik dacht eerst nog: zal ik het nog even 4 maanden zo laten, dan heb ik zomervakantie, examens achter de rug, baby krabben zijn dan weg dus dat betekent dat ik ineens ruimte heb voor een bak van 100 tot 110 cm..... maar toen bedacht ik me: sja maar dan moet deze bak weg, wat doe ik dan met de vissen? En volgend jaar ga ik dan naar het hbo, ik weet niet of ik dan nog tijd heb om zo'n grotere bak te onderhouden. Dus toen besloot ik om deze dan maar mooi op te knappen.
Maar nu begin ik toch weer te twijfelen, zou wel eens tijd worden voor iets serieus....

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium make-over

Bericht door Linda »

Nou, qua onderhoud valt zo'n meter erg mee hoor.
Extern filtertje d'r onder en je bent al bijna klaar.
Dus daar hoef je het niet voor te laten. Hoe groter de bak, hoe minder het onderhoud.
Ik ben met mijn meter waarschijnlijk een half uur per week zoet.
Tenzij ik iets wil aanpassen dan natuurlijk wat langer maar dat geld voor elke bak.

Dus ja, het is maar wat je wilt 😊

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Ja dat klopt ook wel weer. Ik twijfel vooral vanwege mijn huidige vissen. Ze zomaar zonder pardon verkopen vind ik ook niet de beste optie en meenemen een nieuwe bak zie ik ook niet zitten...

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium make-over

Bericht door Linda »

Nee, ik heb ook moeite om vissen weg te doen zonder goede reden..

Waarom zou je ze niet willen meebrengen naar een grotere bak?

(Wat heb je ook alweer zwemmen?)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Haha boraras maculatus, honinggoeramis, corydoras pymeaus. Ik wil ze niet meenemen omdat mijn bestand dan eigenlijk al bepaald is. Het enige wat ik dan kan doen is de boel uitbreiden, maar alle lagen zijn dan al bezet en omdat de visjes zo klein zijn kan er ook niet echt een grotere L nummer of cichlide bij ofzo :(

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium make-over

Bericht door Linda »

Ohwww dat zijn inderdaad kleine visjes voor in een meter.....

Ik vind dan mijn diamantgoeramis en Dorsigeras perfect qua formaat. Die zie je ook vanaf de bank nog zwemmen..

Poeh, dat is inderdaad lastig... Hoeveel heb je van alles zwemmen? En hoe oud zijn ze ongeveer?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

17 boraras - half jaar geleden gekocht
Honinggoerami's - koppel, niet ouder dan een jaar maar deze zouden in principe nog mee mogen
8 corydoras- 1.5 tot 2 jaar oud

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium make-over

Bericht door Linda »

Hmmm.... Sja je zou ze mee kunnen brengen naar een meter en dan langzaam vervangen voor grotere soorten...

Zo ga ik bv mijn school kegelvlekjes vervangen door vijf fantoomzalmpjes wanneer er ongeveer nog vijf kegels zijn. Ik doe de kegels niet weg maar ze worden langzaam vervangen.. En wanneer er weer een paar dood gaan weer wat fantoomzalmpjes erbij enz.. Dus dan heb ik tijdelijk te scholen zwemmen..

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”