Vissterfte/samenstelling visbestand

Plaats reactie

Onderwerp auteur
StefanAR
0-200
0-200

Vissterfte/samenstelling visbestand

Bericht door StefanAR »

Goedemorgen!

Op dit moment is de bezetting als volgt:
1x Botia Macracantha (deze gaat terug naar de aquariumzaak, geen solitaire vis (is zo wel aan ons verkocht))
1x Microgeophagus Ramirezi
3x Betta Splendens (1 man, 2 vrouw)
5x Paracheirodon Axelrodi
2x Colisa Chuna Gold Red
5x Otocinclus Vittatus

Echter is de afgelopen 1,5 week 2x Microgeophagus Ramirezi, 10x Paracheirodon Axelrodi en 1x Otocinclus Vittatus dood gegaan.

Waterwaarde is 2x getest in de aquariumzaak en alles was positief.

Nu zie ik de laatste tijd dat de Betta's aan de haal gaan met de Kardinaal Tetra's. Kunnen de Beta's zo dominant zijn dat zij de vissterfte veroorzaken?

Zijn er verder nog op en of aanmerkingen op de samenstelling?

Ik weet dat er weer een antennebaarsje bij moet, maar wil eerst eens zien waardoor de vissterfte wordt veroorzaakt..

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Vissterfte/samenstelling visbestand

Bericht door amber98 »

De ramirezi is makkelijk te verklaren. Dit is een vrij zwak visje die een pH onder de 6 nodig heeft.

De oto is ook vrij simpel te verklaren, oto's overlijden al heel veel bij de reis naar de winkel toe. Het is wildvang en waarschijnlijk zijn er voor 1 visje die jij koopt, al 10 overleden. Het komt regelmatig voor dat sommige ook in het aquarium nog overlijden.

Veel mensen hebben nu problemen met kardinalen lijkt het. Bij mij is er ook veel sterfte. Maar het zou inderdaad ook te maken kunnen hebben met de bettas bij jou. Bettas zijn erg territoriale vissen en een man met vrouwen in een bak zetten, is al een groot risico. Meestal vermoord de man ook de vrouwen of juist andersom. Daarbij moeten ze de bovenlaag deken met de gouramis, waar bettas een hekel aan hebben.

Het beste kun je de bettas of de gouramis wegdoen, het rustigste zou nig zijn als je kiest voor enkel de betta man te houden. ;) Het is in ieder geval al goed dat jullie de botia terug brengen. Het beste kun je dan ook de ramirezi weg doen, zoals ik al zei zijn het geen makkelijke vissen, waar bettas ook nogal eens ruzie mee willen zoeken.
Dan kun je ervoor kiezen om de oto's aan te vullen tot 6, of niet meer aan te vullen ivm wat ik vertelde over de sterfte. De kardinalen kun je aanvullen, of je moet ze om willen ruilen voor een ander soort ;)

Onderwerp auteur
StefanAR
0-200
0-200

Bericht door StefanAR »

Dank voor je reactie!

We hebben de aquariumshop inmiddels ook al gesproken en mogen de Bettas terugbrengen.

Denk dat we in ieder geval de kardinalen wel weer aanvullen tot een stuk of 15.

Heb jij nog andere tips/suggesties voor vissen? Dit mag een koppel/harem zijn of nog een scholenvisje.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Fijn dat je ze terug kan brengen. Ga je dat ook met de ramirezi doen?
Dan heb je eigenlijk al een mooi bestand voor 80cm
2x colisa chuna
15x paracheirodon axelrodi
5/6x otocinclus vittatus

Koppels of harems zou ik er niet meer bij zetten. Eventueel kun je een groepje pangio kuhlii voor op de bodem toevoegen. Of als je zand hebt, een school kleine corydoras (bv corydoras Panda of kleiner) ;)

Onderwerp auteur
StefanAR
0-200
0-200

Bericht door StefanAR »

De ramirezi ga ik nog even afstemmen met de shop.

Kuhlii heb ik naar gekeken, maar heb een standaard filter van Juwel waar ze volgens mij onder door het rooster kunnen..

Ik hen afgerond zwart grind, weet niet of dit ook kan met de corys?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Corys wensen eigenlijk zand. Sommige zijn van mening dat het wel kan, maar je neemt een groot onderdeel van natuurlijk gedrag weg. Ze filteren zand van voedsel door het door hun kieuwen weer eruit te gooien. Hier zie ik ze de hele dag door het zand spitten, opzoek naar restjes.

Onderwerp auteur
StefanAR
0-200
0-200

Bericht door StefanAR »

Gisteren de Betta's teruggebracht. Toch weer een Ramirezi meegenomen (shop garandeerde dat ze wel in het aquarium konden..), 4 kardinaaltjes en 6 kuhliis.

Vanochtend helaas wel weer 2 kardinaaltjes dood + 1 vermist.. En nog een oto dood.. Hopelijk een nasleep van de drama met de Betta's..

RubenA
0-200
0-200

Bericht door RubenA »

Hey Stefan,
Ik ben ook een beginner, heb ook een beetje sterfte gehad in mijn nieuwe bak met de kardinaaltjes.
Ik zou voorlopig de bak even laten voor wat het is qua bestand. Zodra je bak echt goed begint te draaien pas weer vissen toevoegen.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Geloof alsjeblieft niet alles wat de verkoper zegt :(
Natuurlijk zeggen zij dat die ene vis makkelijk in je bak kan..Ze willen verkopen. Goudvisje in zijn uppie in een kom? Prima hoor dat is dan €20....
Maar dat een goudvisje 30 cm kan worden en in een school hoort vertellen ze de mensen met hun "blij-met-hun-nieuwe-visje" kroost er niet bij.. :nope:

Hoe lang draait je bak nu? Dat je oto's doodgaan kan ook komen doordat je te weinig alg hebt. Oto's eten uitsluitend alg. Je zou even kunnen googlen op "algensteen" Oto's eten namelijk uitsluitend alg.
kardinalen zijn naar mijn ervaring vrij stressgevoelig...Maar er zullen er vast zijn met andere ervaringen. In kleine bakken ervaren ze meer stress (want met minder soortgenootjes) en gaan ze dus sneller dood.
En de ramirezi heeft Amber al mooi uitgelegd. Deze zijn op een gegeven moment zo doorgefokt dat ze steeds zwakker zijn geworden.

Onderwerp auteur
StefanAR
0-200
0-200

Bericht door StefanAR »

De bak draait nu 5 weekjes!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Dan denk ik niet dat je al veel alg hebt verzameld. In ieder geval niet genoeg voor je oto's ;)
De meeste mensen willen geen algen in hun aquarium, maar in kleine mate heb je het nodig voor sommige vissen.

Je zult dus een algensteen voor ze moeten maken als je wilt dat ze het overleven...Je zou ook geblancheerde groente kunnen proberen. Maar de mijne eten dat niet :P

Onderwerp auteur
StefanAR
0-200
0-200

Bericht door StefanAR »

De (3) overgebleven doen het nu goed ik hou het nog even in de gaten!

De kardinaaltjes zijn blijkbaar niet zo geschikt voor mijn bak (3 over). De ramirezi en gourami's doen het wel goed, samen met de Kuhlii's.

Nu ben ik eigenlijk nog op zoek naar een ander soort scholenvisje voor de middenlaag, tips/ideeën?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

rasboras zijn erg sterke vissen. De kleinste zijn de Hengelii's gevolgd door de Espei's en daarna de heteromorpha. Ze zijn ook niet agressief en scholen leuk.
Pristella maxillaris zijn ook leuk, scholen nog meer dan de rasboras.