Nieuw bestand
-
basveldhuis
Onderwerp auteur - 0-200

Nieuw bestand
Hallo Mensen,
Na een tijdje een aquarium te hebben kriebelt het toch wel om meer te nemen dan alleen wat tetraatjes en guppen.
Ik wil mijn hele bak opnieuw inrichten en te gaan voor een nieuw visbestand.
Ik zou nu graag minder vis erin willen maar het formaat wat groter (Koppeltjes, harem)
De Bak is 80 liter en heeft een zwarte bodem ik wou graag met veel stenen werken en paar plantjes die smal en hoog zijn.
Ik hoop dat jullie nu een idee hebben en me misschien tips kunnen geven of een leuk voorstel kunnen doen.
Na een tijdje een aquarium te hebben kriebelt het toch wel om meer te nemen dan alleen wat tetraatjes en guppen.
Ik wil mijn hele bak opnieuw inrichten en te gaan voor een nieuw visbestand.
Ik zou nu graag minder vis erin willen maar het formaat wat groter (Koppeltjes, harem)
De Bak is 80 liter en heeft een zwarte bodem ik wou graag met veel stenen werken en paar plantjes die smal en hoog zijn.
Ik hoop dat jullie nu een idee hebben en me misschien tips kunnen geven of een leuk voorstel kunnen doen.
Re: Nieuw bestand
Ik zelf vind honinggoeramis heel erg leuk. Maar zij houden wel van drijfplanten, en vinden een dichtbeplante bak toch net iets fijner.
Misschien een harem bettas?
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Wat zijn de afmetingen van het aquarium?
-
basveldhuis
Onderwerp auteur - 0-200

Het gaat om een bak met de afmetingen 70x35x40cm
-
basveldhuis
Onderwerp auteur - 0-200

Nu heb ik ook een betta erin mannetje is leuk dat formaat ook!tobyderks schreef:Ik zelf vind honinggoeramis heel erg leuk. Maar zij houden wel van drijfplanten, en vinden een dichtbeplante bak toch net iets fijner.
Nadeel van jouw formaat bak, je kunt er niet zo erg grote vissen in doen 
Wat heb je er nu inzitten vraag ik mij af, dat je nog grotere vissen wilt?
Betta's zijn inderdaad leuk. Misschien een koppel/harem dwergcichliden?
Heb je een betta en guppen samen? Gaat dat wel goed?
Nou ik zou dat zeggen koop er een paar mooie dames bij!
Wil je echt alleen maar een koppel/harem of ook een schooltje erbij? Als je een harem neemt en een wat kleinere vissoort is dat heel leuk! Bijvoorbeeld een Boraras soort.
(Trouwens 7x3,5x4 = 98 liter)
Nou ik zou dat zeggen koop er een paar mooie dames bij!
Wil je echt alleen maar een koppel/harem of ook een schooltje erbij? Als je een harem neemt en een wat kleinere vissoort is dat heel leuk! Bijvoorbeeld een Boraras soort.
(Trouwens 7x3,5x4 = 98 liter)
-
basveldhuis
Onderwerp auteur - 0-200

Klopt rot maatje! Echt groter hoeft niet maar zo 5cm voor visje is leuk formaat en dwergcichliden dacht ik ook aan wat minder vis de bak wat strakker inrichten. En harem betta gaat dus goed ? M/v/vLinda schreef:Nadeel van jouw formaat bak, je kunt er niet zo erg grote vissen in doen
-
amber98

Een harem bettas is al een risico in 80cm, wat normaal gesproken als minimum wordt aangehouden. Ik heb hier ook 1m. 2v in 80cm, heb meerdere vrouwen geprobeerd en ging niet goed. Uiteindelijk 2 jonge nieuwe vrouwen erbij gehaald, met mijn 300L bak als backup. Gelukkig gaat dat tot op heden goed. Zou het niet aanraden in jou geval.
Guppen en bettas is ook geen geweldige combinatie, meestal heeft de betta last van de Guppen, zowel merkbaar als niet merkbaar.
Dwergcichliden gaan ook niet goed met bettas, hetzelfde geld voor de combinatie met gouramis.
Ik denk dat je hebt beste keuzes kunt gaan maken. Of 1 betta man, of een koppel gouramis of dwergcichliden. Een van deze in combinatie met een school kleine vissen en als je zand hebt een schooltje corydoras (tenzij je voor de dwergcichliden gaat, dan geen corydoras)
Guppen en bettas is ook geen geweldige combinatie, meestal heeft de betta last van de Guppen, zowel merkbaar als niet merkbaar.
Dwergcichliden gaan ook niet goed met bettas, hetzelfde geld voor de combinatie met gouramis.
Ik denk dat je hebt beste keuzes kunt gaan maken. Of 1 betta man, of een koppel gouramis of dwergcichliden. Een van deze in combinatie met een school kleine vissen en als je zand hebt een schooltje corydoras (tenzij je voor de dwergcichliden gaat, dan geen corydoras)
Wel een ideale maat voor knorgoeramies (Trichopsis vittata of pumila). Schitterende visjes ook als je het mij vraagt.
Al is de combinatie daarvan met guppen en tetra's ook niet geweldig, kan het opzich nog wel.
Rasboras, boraras of danios zijn beter geschikt als medebewoners.
Al is de combinatie daarvan met guppen en tetra's ook niet geweldig, kan het opzich nog wel.
Rasboras, boraras of danios zijn beter geschikt als medebewoners.
-
basveldhuis
Onderwerp auteur - 0-200

Voor mijn huidige bestand zoek in een nieuw onderkomen dus die komen op een goede plek terecht daarna kan ik zelf een compleet nieuw bestand kopen en me bak opnieuw inrichten met veel stenen, hoeken, gaten en een paar lange smalle hoge planten.
Zelf niet zo fan van drijfplanten bak snel donkeren en je krijgt een groene licht waas.
Maar als ik goed begrijp 2 harems (6 dwergcichliden) + klein schooltje vis en natuurlijk 2 algeters kan erin begrijp ik ?
Zelf niet zo fan van drijfplanten bak snel donkeren en je krijgt een groene licht waas.
Maar als ik goed begrijp 2 harems (6 dwergcichliden) + klein schooltje vis en natuurlijk 2 algeters kan erin begrijp ik ?
Nou 2 harems lijkt mij wat lastig als je ook nog een schooltje er bij wilt houden. Zeker als het erg teritoriale (is dat wel een woord?) vissen zijn .
Ik zou gaan voor 1 harem en een schooltje wat kleinere vissen en dan nog die algeneters. Zo kijkt het ook iets rustiger en je wilt niet zo veel planten. Natuurlijk helemaal prima, maar zij helpen ook mee aan de balans in de bak. Als je dan meerdere vissen neemt, heb je ook meer troep. Als je dan ook nog eens weinig planten hebt, kan het zo zijn dat je bak niet mooi in evenwicht is.
Moet wel zeggen dat ik geen expert ben. Voor mijn 60cm bak kon ik maar 1 harem houden. 70 cm is niet veel meer, dus ik denk toch dat 2 harems te veel is.
Ik zou gaan voor 1 harem en een schooltje wat kleinere vissen en dan nog die algeneters. Zo kijkt het ook iets rustiger en je wilt niet zo veel planten. Natuurlijk helemaal prima, maar zij helpen ook mee aan de balans in de bak. Als je dan meerdere vissen neemt, heb je ook meer troep. Als je dan ook nog eens weinig planten hebt, kan het zo zijn dat je bak niet mooi in evenwicht is.
Moet wel zeggen dat ik geen expert ben. Voor mijn 60cm bak kon ik maar 1 harem houden. 70 cm is niet veel meer, dus ik denk toch dat 2 harems te veel is.
-
amber98

Je kunt het inderdaad beter houden bij een koppel of harem (afhankelijk van het soort) ik weet niet zeker wat voor algeneters je bedoeld? Als je het hebt over Lnummers, daarvan eten de meeste geen algen en zijn bovendien ook erg territoriaal (met 2 R'en ishet wel een woord
) wat mis kan gaan met de dwergcichliden. Zeker aangezien ze dezelfde waterlaag gebruiken (vlakbij bodem)
Een koppel of harem dwergcichliden met een schooltje vissen en dan zit je bak al ver vol.
Een koppel of harem dwergcichliden met een schooltje vissen en dan zit je bak al ver vol.
-
basveldhuis
Onderwerp auteur - 0-200

@amber98 ik bedoelde met algeneter de otocinclus affinis wild. Daar van 2 in de bak.
Dan gaan we voor een Harem Dwergcichliden en een schooltje vissen, wat voor schooltje kan je mij aanraden ?
Dan gaan we voor een Harem Dwergcichliden en een schooltje vissen, wat voor schooltje kan je mij aanraden ?
-
amber98

Otocinclus zijn ook groepsvisjes dus daar kun je beter een stuk of 6 van nemen 
Als je kiest voor dwergcichliden die op gewoon kraan water gehouden kunnen worden, heb je veel keuze uit verschillende soorten. Beter niet al te klein, dan word het voer. Als je rekening houd met de temperatuur, kun je het beste zelf even kijken wat je graag en het hiernavragen.
Als je kiest voor dwergcichliden die op gewoon kraan water gehouden kunnen worden, heb je veel keuze uit verschillende soorten. Beter niet al te klein, dan word het voer. Als je rekening houd met de temperatuur, kun je het beste zelf even kijken wat je graag en het hiernavragen.