visbestand uitbreiden

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

visbestand uitbreiden

Bericht door Tim »

Hallo allemaal!

Het is allemaal een stuk rustiger geworden in mijn aquarium, omdat ik nu geen school vissen meer heb.
Nu ben ik opzoek naar wat visjes die bij mij visbestand kunnen. het liefst rustige vissen die bij de onderste en middelste lagen zwemmen.

Het aquarium is 180 liter.

er zit nu:

Betta's,1m en 4v
Honinggoerami's, 1m en 2v
Kuhli modderkruipers, 3x
Hypancistrus Inspector L201, 1x ( Gaat naar de nieuwe bak eind van het jaar)
Ancistrus Dolichopterus L183, 1x ( Gaat naar de nieuwe bak eind van het jaar)

Ik zat te denken aan een mooi groepje OTOCINCLUS VITTATUS - LDA023. wat vinden jullie er van kan dat er bij? En hoeveel mag ik er dan bij doen?

PS. ik weet dat veel mensen zeggen dat goermai's en betta's vaak niet zo goed samen gaan. maar bij mij gaat het goed. ze zijn allemaal heel vredig in omgang met elkaar en hebben totaal geen belangstelling voor elkaar zelfs als de betta het schuimnest aan het bewaken is hebben de honing goerami's geen interesse en wederzijds ook.
'The eye is useless, if the mind is blind'

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: visbestand uitbreiden

Bericht door amber98 »

Wat de bettas betreft, daar weet je mijn mening over.

Kuhlis zitten liever met wat meer, dus die zou je kunnen uitbreiden. Oto's zijn niet echt een scholenvisjes die je heel veel ziet zwemmen. Het zijn de kleinste lnummers, die graag in een groep zitten maar dus wel veel te vinden zijn bij het raam en planten. Er moeten algen aanwezig zijn, anders verhongeren ze. Veel mensen maken ook een steen met daarop spirulina (hoe dat precies werkt weet ik niet) daar zou je ze mee kunnen bijvoeren als je geen algen hebt. Ook is het wildvang waarvan veel overlijden, maar als het goed is heb je dat verhaal al vaker gelezen (?) Het is denk ik grotendeels voor je eigen gevoel of je daar wel of niet aan mee wil werken.

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

ik denk niet dat ik of de andere mensen die zich daar zorgen om maken verschil kunnen maken op de vangst van deze visjes. netzoals de kippen massa productie lijnen en de koeien fabrieken. er zijn altijd mensen die dit kopen of verhandelen.

en de kweek varianten van vissen zijn dan ook zielig.

zelf probeer ik er niet over natedenken hoe ze op mijn bord of in het aquarium beland zijn.

het was alleen een voorstel over een leuke vis.

ik zie ze regelmatig bij linda zoekend naar eten op planten,grind en ramen dat vindt ik een heel leuk gezicht. netzoals cory's.

een stukje tekst van hobbykwekers over het gedrag:

Het zijn actieve beestjes, altijd op zoek naar voedsel en allert op gevaar. Een Otocinclus die gedurende langere tijd stil zit, is een teken van overmatige stress of ziekte. Al schijnen ze ook meesters te zijn in verstoppertje spelen.

dat er algen moeten zijn in het aquarium waar ze zich bevinden vindt ik niet waar.

een stukje tekst van hobbykwekers over de voeding:

Het zijn herbivoren... ze eten dus voornamelijk, algen, planten en groenvoer. In het aquarium kun je ze pallets voeren, maar vers groenvoer wordt ook erg op prijs gesteld.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Daarom zei ik dat voornamelijk voor je eigen gevoel is. Ik wil ze liever niet in mijn aquarium, jij denkt er niet aan en zou ze dus wel in je aquarium willen hebben. Verder zal het voorlopig inderdaad niet veel uitmaken of de vis wel of niet verhandeld worden ;)
Ze zijn inderdaad wel levendig, maar echt in het zich rondzwemmen, zul je ze niet heel vaak zien doen.

In "verse" bakken (die dus pas een maand staan ongeveer) en waar dus nog onvoldoende groenvoer aanwezig was, heb ik al vaker verhalen gelezen dat de oto's door honger bijna allemaal waren gestorven. En dit kon voorkomen worden door dus zo'n steen erin te leggen waar ze vanalles vanaf kunnen grazen

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

als ik otto's neem hoeveel kan ik er dan bij nemen?
corys kunnen hier niet goed bij toch inplaats van de otto's

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Je zou er een 10tal in kunnen zetten denk ik.
Aangezien je grind hebt (wat naar mijn mening volledig ongeschikt is) zou ik er geen corydoras inzetten. als je dat feit weglaat: je hebt nu 2 lnummers en je hebt de kuhliis. Of je moet wachten tot de lnummers wegzijn en de kuhliis niet uitbreiden, dan zou je eventueel corys kunnen nemen

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

amber98 schreef: Kuhlis zitten liever met wat meer, dus die zou je kunnen uitbreiden.
Waar kan ik die info vinden? Ik haal mijn info van onze data base en daar staat dit:

KARAKTER

Het is een vreedzame bodembewoner die eigenlijk solitair is, maar je kunt hem wel met soortgenoten samen houden.

dit hoor ik ook van verschillende fs en aquarianen.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Op verschillende sites kom je dat tegen, ook hoor/lees ik van mensen die er ervaringen mee hebben, dat ze liever met een groep samen zitten.
Bovendien: viewtopic.php?f=28&t=12229&p=296084&hilit=Kuhli#p296084
Linda heeft ook al eens vermeld in jouw eigen topic dat ze van gezelschap houden. ;)

kayleeD
200-400
200-400

Bericht door kayleeD »

Ik merkte dat mn kuhlii's altijd samen waren en dat ik ze ook erg vaak rond zag zwemmen (niet 1, niet 2 maar alle 5) toen ik er 2 had, zag ik ze nooit

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

ik zie ze regelmatig rond kruipen. ik zie ze alleen met etenstijd soms met zn 3e bij elkaar. anders zie ik ze altikd apart rond kruipen tussem de stenen en de planten.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Kuhli's zitten inderdaad erg graag in groepjes. Ze zoeken elkaar echt op. Het is geen scholenvis maar wel een groepsvis ze houden van gezelschap. Je zou er daar dus nog een stuk of 3 bij kunnen zetten. Misschien nog wel meer, wat je zelf wilt.

Ik ben erg blij met mijn oto's Ik heb er toentertijd 5 gehaald en die heb ik nog steeds. Ik heb ze gehaald mn vanwege de bruinalg wat nu helemaal weg is. Verder heb ik alleen baardalg wat ze niet zouden eten en ze zijn alle 5 nog steeds lekker actief en mollig :)

Dus deze twee vissen kan ik je echt aanraden om uit te breiden/ aan te schaffen :D

Wat misschien ook leuk is zijn Hara Jerdoni's. Piepkleine meervalletjes die ook van groepjes houden.

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

ook een leuke voorstel linda ik zal er over na denken! :mrgreen:

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

het wordt heeeeel mischien een Macrognathus aculeatus (pauwoog-stekelaal)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Tim schreef:het wordt heeeeel mischien een Macrognathus aculeatus (pauwoog-stekelaal)
Toch wel ja? :mrgreen:

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

ik weet het nog niet zeker ikbwacht nog effe af... zaterdag kan ik hem iedergeval zien..