Mijn nieuwe achterwand en zelfbouw boom.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Mijn nieuwe achterwand en zelfbouw boom.

Bericht door Stefan »

Mijn huidige achterwand zit er ondertussen alweer bijna 3,5 jaar in, maar deze is 1,5 jaar geleden al los gekomen. Daardoor blijft 'ie nu alleen op z'n plaats door de stenen die ervoor liggen. Ook zijn er een paar dingen die me van m'n huidige achterwand niet echt aanstaan, die niet optimaal zijn om het maar zacht te zeggen.
En aangezien ik het leuk vind om achterwanden te maken vond ik het tijd voor een nieuwe.
Het wordt wel een lange termijn project, want de achterwand zelf wil ik pas van de zomer gaan maken als ik wat meer tijd heb.

Ik hou van een zo natuurlijk mogelijk ogende bak. Dus na veel plaatjes opgezocht te hebben van hoe de natuur stenen plaatst in rivieren en hoe wortels groeien e.d. ben ik eerst gaan tekenen:

Afbeelding
Dit is het idee van de nieuwe achterwand. Zoals nu ook het geval is wil ik een semi-doorkijk bak maken. Daardoor oogt het aquarium een stuk minder massief dan 'ie werkelijk is. Voor een gehele doorkijk bak vind ik 50cm te ondiep, dan kunnen vissen niet schuilen en is een nachtmerrie om aan- en afvoer mooi in de verwerken.

Wat ik nu vooral mis in mijn bak is een goede stroming en een oppervlakte afvoer. Bestaande oppervlakte afvoeren zijn bijna niet lekker weg te werken in een aquarium als je geen bodem doorvoer hebt, zeker niet als het wateroppervlak zo'n 15cm onder de rand van de bak is. Daarnaast, omdat ik iemand ben die niet iedere week/maand ververst, schommelt mijn wateroppervlak nogal. Er zit soms wel 10/12 cm tussen hoog en laag water. Dat is meer dan meeste oppervlakte afzuigers aankunnen met het risico dat m'n pomp droog zou lopen...

Afbeelding
Wat doet die boom opeens in het midden? Jep, dat wordt mijn oppervlakte afzuiger. In de boom zit een drijver verwerkt die ongeveer 25 cm aan waterschommeling aan gaat kunnen zonder risico dat m'n pomp droog gaat lopen.
Deze komt zo'n beetje in het midden van m'n bak te staan en de basis is 110 mm pvc buis.

Afbeelding
Dit is hoe ik het uiteindelijk zo'n beetje wil hebben. Alles van aanvoer en afvoer bijna onzichtbaar weggewerkt in de boom en in de achterwand. Er komen waarschijnlijk dan nog wel wat echte takken bij om het af te maken, maar dat is later.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door MarkB »

Dit klinkt als een goed idee! Ben benieuwd ;)
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door Linda »

Klinkt goed Stefan! Vind het echt een slim idee om je afzuiging in die boom weg te werken.
Ik vind het bijna jammer dat je pas van de zomer gaat beginnen :P

Gave schets trouwens :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door Stefan »

Linda schreef:Klinkt goed Stefan! Vind het echt een slim idee om je afzuiging in die boom weg te werken.
Ik vind het bijna jammer dat je pas van de zomer gaat beginnen :P

Gave schets trouwens :D
Nou, de achterwand komt van de zomer, die boom ben ik wel al mee bezig. Daar zal ik zo even foto's van neerzetten.
Dankje ;)
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door Tim »

Wat een super mooi idee stefan!

En wat linda al zij:
Linda schreef:Klinkt goed Stefan! Vind het echt een slim idee om je afzuiging in die boom weg te werken.
Ik vind het bijna jammer dat je pas van de zomer gaat beginnen :P

Gave schets trouwens :D
Helemaal mee eens!

Hoe heb je die schets gemaakt ik ben benieuwd!
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door Stefan »

Heb helaas geen foto's van alleen de pvc constructie, maar denk dat dat in de loop van de andere foto's wel duidelijk wordt.

AfbeeldingAfbeelding
Dit is dus het begin van het opbouwen van de boom. De plexiglas plaat waar 'ie op staat had ik al op ware grootte een outline gemaakt van hoe ik de vorm ongeveer wilde maken.

AfbeeldingAfbeelding
Aan het einde van de dag zag het er zo uit. (mede door de magie van sneldrogend PU schuim)
Hierna heb ik nog wel wat veranderingen en details aangebracht. Daarna met de dremel en met de hand behoorlijk lopen opschuren totdat het hele hoekige eraf was.

Helaas ben ik ook van het aanbrengen van tegellijm vergeten foto's te schieten. komt neer op een homp schuim met een pvc buis erin, daar met een kwas tegellijm op verfen...
Pas toen ik begon met de derde laag tegellijm dacht ik er weer aan om foto's te maken:

Afbeelding
Het lichtgrijze deel is de gewone tegellijm. Het bruinere gedeelte is de derde laag. Iedereen die mij wel eens gesproken heeft over de achterwanden op vivarium zal ook gelijk weten hoe dit zo bruin komt... Door boomschors te gebruiken. Kaneel om precies te zijn. Dit heb ik bij de tegellijm gemengt om deze al wat bruiner te maken voordat ik begin met epoxy, kaneel en turf om de buitenste laag 'schors' aan te brengen.

AfbeeldingAfbeelding
Aan het eind van de derde laag zag het er zo uit. Dat is ook hoe het er nu bij staat. Hiervan komt er nog één laag op waarna ik 'm een week goed ga laten drogen voordat de epoxy-kaneel-turf erop komt.

Afbeelding
Dit is hoe het er van binnen uit ziet zonder de drijver. een 32mm afvoerpijpje van 30cm in een 110mm rioolbuis van 60cm. Onderin zie je ook de 16mm pvc afzuigbuis, die gaat het water uit de 32mm buis halen.

Afbeelding
Dit is hoe het er van binnen uitziet met de drijver. de drijver schuift moeiteloos over het 32mm pijpje waardoor deze het wateroppervlak zal blijven volgen als dat lager komt te staan.

Afbeelding
Dit is de drijver zelf. Een 40mm afvoerbuis van 30cm daardoor heb ik ongeveer 25cm wat het water kan zakken ten opzichte van het hoogste punt van het water.

Het nadeel van kaneel gebruiken is de geur... ik wil de hele tijd een hapje nemen van die boom omdat 'ie zo lekker ruikt :mrgreen:
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door Stefan »

Tim schreef:Wat een super mooi idee stefan!

En wat linda al zij:
Linda schreef:Klinkt goed Stefan! Vind het echt een slim idee om je afzuiging in die boom weg te werken.
Ik vind het bijna jammer dat je pas van de zomer gaat beginnen :P

Gave schets trouwens :D
Helemaal mee eens!

Hoe heb je die schets gemaakt ik ben benieuwd!
Dankje :D

Photoshop samen met een bamboo tablet. Daarnaast ben ik ontwerper ;) dit doe ik dus wel vaker, maar dankje :D
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door Tim »

Die booom wordt echt wel heel mooi! Je brengt mij op ideee voor de volgende bak :mrgreen:

Hij is nu al mooi.

Ik zal eens gaan kijken of ik ook zoeiets kan maken met een programmetje. Ik ben geen held in tekenen met een potlood :P
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door stylz »

creatief bezig :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door MarkB »

Gaaf!!
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door Linda »

Super gaaf Steef!
Haha, ik wilde al zeggen dat het wel lekker zal ruiken bij jullie! :D

Wat een grappig idee om daar kaneel voor te gebruiken. Waarom kaneel? Vanwege het natuurlijke uiterlijk?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door Erik1974 »

Ik vind die boom erg goed gelukt, ik ga dit wel even volgen tot het eindresultaat! :) Keep going! Is het al zomer?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door Stefan »

Linda schreef:Super gaaf Steef!
Haha, ik wilde al zeggen dat het wel lekker zal ruiken bij jullie! :D

Wat een grappig idee om daar kaneel voor te gebruiken. Waarom kaneel? Vanwege het natuurlijke uiterlijk?
Dankje :)

Jullie? Ik woon alleen hoor :P

Kaneel is boomschors en uitermate geschikt voor in het aquarium. Het heeft veel van de kalmerende en verzurende eigenschappen die aquarium hout ook heeft.
Ik hou niet van verf in m'n aquarium, dus moet ik iets anders gebruiken om dingen op kleur te krijgen dat volledig veilig is voor vissen e.d. voor bruin is kaneel daarvoor het beste in mijn ogen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door Linda »

Maar doe je daar geen epoxy overheen dan??

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mijn nieuwe achterwand.

Bericht door amber98 »

Wat een leuk idee!
Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”