overstappen groter aquarium?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

Hey,
Ik heb nu een aquarium van 30 liter. Laats zei een familielid tegen mij dat ik hun aquarium wel mocht hebben, hij stond namelijk toch op zolder stof te verzamelen. Nu stond er dus niet in de planning om een groter aquarium te nemen, maar goed een gratis aquarium sla ik niet af :D
ik heb al gezegd dat ik eerst wilde kijken, en als er krassen ofzo opzitten dat ik hem niet hoef. Nu zit ik wel ergens anders mee. Omdat dit niet in de planning stond, geef ik hier liever zo min mogelijk geld aan uit... ik moet dus even kijken wat ik nieuw moet gaan kopen (aquarium is tussen de 60 en 70 liter):
Mijn huidige filter kan tot 100 liter reinigen, dus die hoef ik niet nieuw te kopen.
mijn verwarming is 50 watt... mijn eerste vraag is: kan deze verwarming een aquarium van 60 liter verwarmen?
Vissen wil ik eerstlaten wennen voor ik nieuwe ga halen.
bodembeddeking:
Nu heb ik grind, maar daar kunnen planten niet goed in groeien (heb nu dus nepplanten maar ik wil echte planten), welke bodembeddeking is dus het best?
Dit was het eigenlijk wel... ik heb ook nog wat vragen over het verhuizen van de vissen, maar dat komt later wel...
Alvast heel erg bedankt!!!
Mvg.
Toby derks

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door Breakytom »

Hallo,

Qua verwarming moet je toch wel overstappen naar een grotere thermostaat. 100 watt is goed genoeg. Planten groeien trouwens prima in grind :P . Als je makkelijke planten neemt heeft u genoeg aan alleen een grindbodem, anders kan je eventueel nog kleibolletjes toevoegen. Ook is vloeibare plantenvoeding een aanrader. Het nieuwe aquarium moet ook minstens 3 weken draaien voordat je vissen toe kan voegen, het liefst 4 weken. De beste manier om je vissen te verhuizen is om eerst wat aquariumwater eruit te halen, in een emmer te stoppen en vervolgens de vissen eruit halen en in de emmer stoppen. Vervolgens geleidelijk toevoegen van water uit het nieuwe aquarium en dan kan je de vissen met een schepnetje overbrengen in het nieuwe aquarium.
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door Tim »

hey toby!

ik denk dat je verwarming sterk genoeg is voor een 60 liter aquarium. maar dat weet ik niet zeker weet ook niet wat voor verwarming je hebt.

wat bedoel je met vissen eerst laten wennen voor dat ik nieuwe haal?

je zegt dat je grind hebt? wat voor grind? planten groeien gewoon op grind hoor...
die nep planten kan je beter weg gooien, die horen niet in een aquarium thuis.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

toekietoekie
0-200
0-200
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jun 2015 20:19
Locatie: Edegem

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door toekietoekie »

nepplanten zou ik inderdaad gewoon de vuilbak inkieperen. hieronder voordelen en nadelen op een rijtje

nepplanten:
voordelen
-je moet ze niet snoeien
-je kan ze gewoon onder de kraan schoonspoelen
-ze gaan niet dood
-worden niet opgegeten

nadelen
-minder mooi
-helpen niet mee het water in orde te houden
-meestal iets duurder in aanschaf
-is gewoon een stuk plastic


echte planten:
voordelen
-helpen mee met het water in orde te houden
-veel mooier
-groeien echt
-LEEFT
-je kan soms prachtige planten heel goedkoop krijgen

nadelen:
-moeten verzorgd worden (snoeien, "eten" geven, algen weghalen, dode bladeren afknippen, terug in de bodem steken nadat een cory iets te enthousiast was :lol: ,... maar als je dat er niet voor overhebt moet je eigenlijk geen aquarium houden)
-duurder in onderhoud
-kunnen dood gaan


goed dus dat je de neppers weggooit :D
planten groeien trouwens perfect in grind. wie heeft jou dat verteld? mijn planten staan in grind en ik voeg nooit voedingsstoffen toe en toch kan ik elke week naar de compostbak wandelen

heb je ook al aan de verlichting gedacht?

is het warm of koudwater misschien is er dan zelfs geen verwarming nodig.

en dan nog een vraag uit nieuwsgierigheid: welke vissen heb je?
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

Hoi,
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

@breakytom ik heb nog zo'n zak liggen waar ze vissen in de winkel altijd in doen. Kan ik die ook gebruiken op dezelfde manier als wanneer ik nieuwe vissen moet laten wennen? (Om de 5 minuten water uit het nieuwe aquarium er bij doen)

@aqua026 ik bedoel dat ik mijn vissen eerst aan de nieuwe bak wil laten wennen (een aantal dagen) voordat ik er nieuwe vissen bij doe. Anders krijgen ze misschien te veel stress.
ik heb volgens mij een superfish nano heater 50 watt.

@toekietoekie je wil niet weten hoe ik heb gevochten met echte planten... ik heb verschillende soorten planten geprobeerd, maar ze raakte steeds los uit de bodem, waren na een aantal dagen dood, de vissen begonnen er aan te vreten. Ik gaf ongeveer 10 euro per week uit om planten te kopen... dat werd mij te duur. Ik heb nepplanten en een zuurstof pomp gehaald en die echte planten weggegooid... ik wil wel weer echte planten gaan gebruiken, maar ik durf nog niet zo goed :mrgreen:
De verlichting moet ik inderdaad nieuw aanschaffen.
het is een tropisch aquarium met 4 guppy's en 5 neo tetra's.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door Linda »

Plantjes gaan meestal dood door een voedingstekort. Welke planten heb je zoal gehad?
Er zijn zeer makkelijke goed groeiende planten die weinig eisen stellen aan verlichting waterwaarden e.d. Maar iedere plant heeft voedingsstoffen nodig. Net als iedere vis en ieder mens. ;)
Makkelijke planten zijn oa:
cryptocoryne soorten
Echinodorussoorten
belgisch groen
vaantjesplant
anubiassoorten
Met deze planten kun je weinig fout doen.
Wanneer dit goed gaat zou je nog kunnen kijken of je wat moeilijkere plantjes die je leuk vindt zou kunnen proberen.
Het is véél beter voor je water en véél beter voor je vissies als je echte planten gebruikt.
En de vissen die de planten opeten? Dat was waarschijnlijk omdat je planten al aan het rotten waren, vissen (op een paar uitzonderingen na) eten doorgaans geen gezonde planten.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door stylz »

toby, ik denk dat het goed is je eens te verdiepen in planten voeding, je kijkt nu voorlopig de verkeerde kant uit.
Je denkt nu dat planten niet groeien in grind en je daarom we plastic moet nemen.
Alleen op dit forum zijn al tientalle mensen met grind en goed groeiende planten, zeker voor echte water planten bv de vaantjes plant die linda al noemt, maakt het totaal niet uit waar ze in staan, het zijn echte water planten ze nemen hun voeding uit het water niet uit de bodem, het grind,zand soil is voor dergelijk platen alleen een plaats om hun ankers (wortels) in te zetten.
voor 10 euro per week kan je heel veel aan planten voeding kopen, denk ook eens aan een CO2 systeem, wie weet bio omdat je geen grote bedragen uit wil geven.

De thermostaat zou ik gewoon gebruiken, haalt hij het niet in de koude maanden dan zet je er gewoon een zelfde bij, ik zou niet naar een groter vermogen gaan, 2 thermostaten is veiliger dan 1.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal in mijn nieuwe aquarium echte planten zetten. Maar nu zat ik ineens te bedenken:
Als ik het nieuwe aquarium 3 weken moet laten staan, hoe moet ik dat dan doen met de filter en verwarming? want in neem aan dat het andere aquarium niet 3 weken zonder filter kan...
Ooh ja en kan iemand mij iets over de verzorging van planten vertellen, of mij doorverwijzen naar een topic die hier over gaat?
Alvast bedankt

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door Tim »

als je je aquarium gewoon 3 weken wilt indraaien kan je dat met de nieuwe verwarming en filter doen. als je oude filter gebruiky en oude water zou je eigelijk al meteen kunnen beginnen met je oude vissen er in doen
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door Linda »

Dit is een erg handige site die je eigenlijk gelezen moet hebben :D
http://www.aquascaping-blog.com
Site over plantenvoeding (kun je ook bestellen)
http://www.aquaplantsonline.nl/index.ph ... ount/login

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

Oke ik wil het nu goed doen! Ik zet even alles op een rijtje, als ik iets niet goed doe, dan graag even melden:

Wat ik al heb:

Filter
verwarming
Thermometer
bodembeddeking
waterverbeteraar
bactuur
vissen ;)

Aanschaf:
Aquarium
Snelgroeiende planten
plantenvoeding (gewoon zo'n soort flesje net zoals waterverbeteraar???)

Wat ik moet doen:
Bak neerzetten
Grind wassen en erin
kraanwater in een emmer, waterverbeteraar erbij
water in de bak tot de helft vullen
planten uit het schuim/bakkje (dode blaatjes eraf knippen), wortels in het grind steken
filter, verwarming, thermometer erin doen
decoratie erin doen
de rest bijvullen met water UIT HET OUDE AQUARIUM
Bactuur en plantenvoeding erin doen
alles aan zetten
even laten staan (een paar uur)
Vissen laten wennen
Vissen in het nieuwe aquarium stoppen

onderhoud:
Eens in de zoveel tijd het water verversen
Eens in de zoveel tijd grind schoonmaken
Eens in de zoveeltijd plantenvoeding er bij doen, eventueel snoeien

mijn vragen:
Hoe veel plantjes ongeveer voor een 60 liter bak?

Ik wil iedereen alvast ontzettend bedanken voor alle hulp en moeite !!!

Gebruikersavatar

toekietoekie
0-200
0-200
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jun 2015 20:19
Locatie: Edegem

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door toekietoekie »

Ik zou eerst de hardscape (stenen, hout,... decoratie die niet leeft) erin doen en dan de planten erin doen houd ze hierbij vochtig met een plantenspuit. Voor je de planten erin doet kan je best eventuele wortels een beetje inkorten tot ongeveer 3 cm hierdoor gaan de wortels beter groeien en zit de plant sneller vast. Hoeveel planten hangt er van af welke planten (solidair, stengelplanten, rozetplanten,...) maak anders eerst een mooie hardscape en stuur dan een foto dan kunnen wij je helpen met goede planten kiezen
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

Oke bedankt voor de tip! Ik wil graag in mijn nieuwe aquarium niet te veel. Ik wil wel voldoende planten en decoratie, maar ook nog een open ruimte op de bodem.
Voor decoratie wil ik graag zo'n groot stuk hout met veel vertakkingen waar de vissen onder en tussendoor kunnen zwemmen. Ik wil ook graag 1 of 2 van die kleine grotjes waar vissen in kunnen schuilen. (Heb gemerkt dat mijn neon tetras graag willen schuilen). Dan misschien hier en daar nog iets kleins van een paar cm.
Ik heb een plaatje gevonden hoe ik het dus ongeveer wil hebben:

Afbeelding

Ik bedoelde met die grotjes zoiets als dit:

Afbeelding

Ik wil ook nog om iets anders vragen. Omdat ik al eerder heb geprobeerd om planten te houden, die niet wilde wortelen, wil ik graag weten of ik wel het juiste grind heb. Nu heb ik dit:

Afbeelding

Dus kan ik dit grind houden of moet ik ander grind kopen?
Ik zou het inderdaad heel fijn vinden als jullie mij willen helpen met planten uitzoeken. Het liefst wil ik gewoon makkelijke snelgroeiende planten voor een 60 liter bak.
Nogmaals alvast ontzettend bedankt voor alle moeite!!!

Gebruikersavatar

toekietoekie
0-200
0-200
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jun 2015 20:19
Locatie: Edegem

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door toekietoekie »

Dat grind is inderdaad wel redelijk grof, ik weet zelfs niet of ik dat nog grind zou noemen. Planten zullen volgens mij veel moeilijker of misschien zelfs niet wortelen ik zal vanavond een foto sturen van beter grind. Je neons verstoppen zich omdat ze met nogal weinig zitten. In het voorbeeld dat je stuurde gaat het wel om een veel grotere bak maar ik denk wel dat het te realiseren is om iets in dat genre te maken. Als je de hardscape klaarhebt moet je niet enkel een foto van de voorkant sturen maar ook van de zijkanten en van boven. Heb je ook al is gedacht aan een achterwand?
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

Gebruikersavatar

toekietoekie
0-200
0-200
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jun 2015 20:19
Locatie: Edegem

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door toekietoekie »

Afbeelding
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”