Visbestand 80 cm Azië Biotoop

Plaats reactie

Onderwerp auteur
lucaW
0-200
0-200

Visbestand 80 cm Azië Biotoop

Bericht door lucaW »

Al blijft het voorlopig nog bij dromen, ik denk er toch steeds vaker over na om mijn oude hobby weer op te pakken. Als kind had ik altijd een aquarium en was daar helemaal gek mee. Het verlangen begint steeds meer te knagen, en daarom ben ik ook aan het nadenken over een visbestand.

Het plan is om een 80x40x40 aquarium aan te schaffen, en hier een Aziatische bak van te maken. Tot nu toe heb ik dit:

2x Colisa Chuna
Deze had ik vroeger ook, ben toch wel gek op ze..

12x Rasbora Galaxy
Of een ander leuk aziatisch schooltje, suggesties zijn welkom smile

En dan zit ik nog na te denken over een bodemlaag soort. Misschien de Pangio Kuhlii?

Tot slot vind ik de Betta Splendens ook erg leuk, maar ik wil eigenlijk de Colisa Chuna als enige koppeltje. Dus ik vroeg me af of het mogelijk is om hiervan alleen een mannetje te nemen? Of moeten deze echt per koppel of harem gehouden worden? Of is deze soort misschien iets te druk voor de goeramies?

Andere/aanvullende suggesties zijn welkom!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Visbestand 80 cm Azië Biotoop

Bericht door Linda »

Opnieuw oppakken? Ik zeg doen!! :cheer:

Een enkele bettaman kan prima. Wordt zelfs vaak gedaan.
Chuna's zijn inderdaad erg leuk. Ik zou er twee vrouwen bij doen ipv één. Wanneer de man het in zijn hoofd krijgt te willen paren heeft de ene vrouw het zwaar te verduren.
Ik heb ze zelf samen gehouden met een veiltail bettaman en dit ging altijd goed. Maar verschillende betta's kunnen verschillende karakters hebben. Ik zou er geen plakatman bij zetten...
Pas ook op dat je de betta er pas in zet wanneer de galaxy's niet al te klein meer zijn anders zou hij ze nog wel eens al lekker hapje kunnen zien. (heb ik eens gehad met een betta en neontetra's.....
Kuhli's zijn inderdaad erg leuk voor op de bodem. Ze kruipen overal tussendoor dus pas op met filters..De mijne zitten soms zelfs in het mos op de achterwand en op de tot het oppervlakte reikende hout :mrgreen:

Onderwerp auteur
lucaW
0-200
0-200

Bericht door lucaW »

Bedankt voor je reactie!

Jaa ik moet het inderdaad gewoon weer gaan doen :)

Ik denk inderdaad dat ik eerst start met een schooltje, een koppeltje Colisa Chuna en wat Kuhlii's, en later eventueel de beta erbij zet.

De galaxy's ga ik waarschijnlijk vervangen voor kegelvlekbarbeeltjes. Ik zoek verder eigenlijk ook nog iets van een leuke algeneter, iemand misschien een idee?

Jolanda
0-200
0-200

Bericht door Jolanda »

Leuk een aziebestand, zou wel als je de betta neemt goed in de gaten houden mat de andere labyrinthvissen, sommige hebben een karakter wat niet met alles samen gaat. En een betta staat wel bekend als bovenlaagvis maar zwemt echt overal ;)

Ben benieuwd naar je bak en de aankleding, wens je succes met starten ;)
Bettaholic in hart en nieren!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Wat je zou kunnen doen ipv de kegelvlekjes is hun iets kleinere neefjes de espei's. Ik heb (19) kegelvlekjes in mijn meterbak. Denk dat de espei's net wat beter passen in 80 cm..
Een leuke algeneter (vind ik) is de otocinclus. Ze eten nog echt algen ook :D Maar ze komen niet uit azië :P

Rowan92
0-200
0-200

Bericht door Rowan92 »

Ik zou ook gaan voor de espei of de hengelii die worden niet zo groot.
Als algeneter kan je gaan voor de sewellia lineolata erg leuk actief beestje. Deze vereist alleen wel een zuurstof rijke wateren.

Onderwerp auteur
lucaW
0-200
0-200

Bericht door lucaW »

@jolanda bedankt voor de tip, ik zal jullie op de hoogte houden zodra ik gestart ben :) (kan echter nog wel even duren, moet nog een beetje sparen :3)

@Linda, dat lijkt me dan inderdaad een beter idee. Verschillen de Espei en de kegelvlekjes veel van elkaar in karakter? Per hoeveel kan ik de espei's het beste houden denk je?

@Rowan de Sewellia Lineolata ziet er erg leuk uit! Zal hem binnenkort eens even gaan onderzoeken mbv internet haha ;) Ik ben van plan om mijn bak goed te gaan beplanten, dus zal er op letten dat ik genoeg zuurstofplantjes aanschaf. Is dat voldoende denk je, of zal ik extra maatregelen moeten treffen voor deze soort?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik durf eigenlijk niet met zekerheid te zeggen of ze qua karakter veel verschillen maar ik denk eigenlijk van niet. Mijn kegels zijn iig absoluut niet schuw en komen aan mijn arm happen wanneer ik met mijn hand de bak inga voor onderhoud.
Fabian heeft Espei's ik zal het hem eens vragen :)

Edit: ik zou er een stuk of 15 inzetten.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Espei's, hengeli's en kegelvlekjes verschillen eigenlijk nauwelijks qua gedrag :) Als ik jou was zou ik een schooltje espei's of hengeli's nemen. Hengeli's zijn net iets kleiner (dus kan je er meer van nemen), maar zijn iets minder gekleurd.
Overigens moet je bij de aankoop wel goed opletten of je de juiste vissen meekrijgt. Hengeli's en espei's zitten vaak gehusseld :(

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Al zijn de Hengeli's van een vriendin van mij wel ontzettend schuw...Wanneer je langs de bak loopt zijn ze weg :?
Inderdaad goed opletten. Anders zit je straks met een gemengd schooltje....

Onderwerp auteur
lucaW
0-200
0-200

Bericht door lucaW »

Ik denk dat ik dat toch voor de Espei ga, ik vind deze net wat mooier, en dan ga ik voor een schooltje van een stuk of 15 inderdaad. Bedankt voor de tip, ik zal er in de winkel goed op letten, en er voor de zekerheid nog even naar vragen.

Dan staat mijn bestand voor nu op:
2x Colisa Chuna
15x Trigonostigma espei
4x Pangio Kuhlii
?x Sewellia Lineolata

Heeft iemand misschien nog wat informatie over de laatst genoemde? Ik heb natuurlijk al het een en ander over hem opgezocht, maar ervaringen zijn altijd welkom. Per hoeveel kan ik ze het beste nemen? En gaan ze samen met de Kuhlii's, aangezien het beiden bodembewoners zijn?

Andere suggesties voor algeneters zijn ook altijd nog welkom.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Wat ik weet van de Sewellia Lineolata: Ze zijn vriendelijk en kunnen samen met kuhli's, je kunt ze samen houden maar hoeveel er dan in jouw bak passen weet ik niet......
Leuk dat je gaat voor de Espei's :cheer:
Evt. kun je ook twee Chuna vrouwen nemen. Is wel fijner voor ze wanneer het mannetje het op zijn heupen krijgt :P

Rowan92
0-200
0-200

Bericht door Rowan92 »

Ik zou met 3 beginnen liefst 2 v 1m qua zuurstofrijkheid bedoel ik ook oa erg veel stroming in de bak. Normaal leven ze in heel snel stromende rivieren.