help, steeds doden vissen!!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
usaid
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2015 22:14

help, steeds doden vissen!!!

Bericht door usaid »

Beste leden,

Ik deel met jullie mijn verhaal wat erg droevig is en in de hoop voor een goede advies. Voordat ik begin ermee wil ik iets over aquarium vertellen. Bodem is van grind, stenen van ardenner breukstenen,verwarming op 26 graden, filter op water opervlakkte en staat op hoge stand, het aquarium is gloednieuw en bedoeling is Malawi erin te lossen .


Het verhaal:

8 weken geleden richtte ik mijn bak op. Heb water in gedaan en na 7 dagen deed ik 4 Malawi in het bed, de dag erna waren ze allemaal dood. Ben naar vissen winkel geweest en water laten testen, alles was goed en kreeg 4 nieuwe vissen. Ook deze waren de volgende dag dood. Ging terug naar de winkel en eigeaar begreep niet wat er miss kan zijn, mijn water waardes zijn steeds goed en in principe horen de vissen te leven. Erg aardige eigenaar en gaf me geld terug en zei dat ik eerst me bak maar eens moest opnieuw inrichten. Dat deed ik gelijk op de dezelfde, ik ging de grind verschonen, aquarium spoelen, van de ardenne breukstenen gooide ik 70% weg en de 30% deed ik in bakje en liet opnieuw met kokend heet water weken. Daarna richtte ik had bak opnieuw in deed stenen in en grind en gloed nieuwe water, met water conditioner en liet het voor 1,5 week. Daarna ging ik naar de winkel, van de aardige eigenaar kreeg ik ook nog eens 3 vissen voor niks. Deed ze in me bak, deze ademende vrij normaal ( vorige ademde belachelijk hard, amonium was afwezig. Dus daar lag niet!!!) maar bij deze 3 vissen ging 1 dood de volgende vergadering, vervolgens nog een.de dag erop en nog een ongeveer 2 dagen daarop. Ik moet wel erbij zeggen dat deze vissen langer hebben geleefd dan de eerste vissen die in begin kwamen. Maar ik ben zelf zo erg in twijfel waar het aan ligt (de stenen, zuurstof, nieuwe aquarium dus lijm maakt gif) wat het is geen flauw idee, volgens de eigenaar van vis speciaal zaak is dit de eerste keer dat hij zoiets hoort. Zelfs hij weet het niet. Ik hoop dat er iemand hier is, die het wel weet. Want ik sta op het punt om mijn aquarium hobby te stoppen.

Dus a.u.b. Help!!! :cry: :cry:

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: help, steeds doden vissen!!!

Bericht door Fabian »

Vervelend dat je de hobby niet meer zo ziet zitten!
Hoeveel liter is je aquarium? En wat voor een filter heb je?

Helemaal opnieuw beginnen zou ik niet doen, daar ligt het niet aan. Ik zou de bak nog een paar weken laten indraaien, voordat je nieuwe vissen koopt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
usaid
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2015 22:14

Re: help, steeds doden vissen!!!

Bericht door usaid »

Beste fabian,

Bak is plus minus liter. Ik vraag me alleen af, het in een jbl i80 binnen filter. Daarnaast zeg je dat ik de bak niet opnieuw moet inrichten, maar hoe zit ermee als alle vissen dood zijn, moet ik alleen de water verversen of gewoon zo laten staan voor 8 dagen. Want omdat alles nieuw is, hebben de goede bacteriën zich niet zo goed in de me filter geplaats. Van de doden vissen ligt er nog poep in water namelijk.

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: help, steeds doden vissen!!!

Bericht door Fabian »

1 liter?! :shock: Dat ze zulke 'aquariums' nog verkopen... Zijn eerder bloemenvazen... Hiermee kun je geen goed draaien aquarium krijgen, helaas...
De goede bacteriën komen vanzelf wel ;) Zeker nu er voedsel (afvalstoffen) in het aquarium zit.

Gebruikersavatar

Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: help, steeds doden vissen!!!

Bericht door Kreek »

Klinkt als nitrietvergiftiging. Inderdaad het aquarium eerst veel langer laten indraaien tot de nitrietpiek voorbij is. Drie tot vier weken, Door steeds weer opnieuw te beginnen hielp je steeds je net ontstane bacteriecultuur om zeep. Die cultuur is nodig om ten slotte het giftige nitriet om te zetten in nitraat. Het duurt echter een aantal weken voor zo'n cultuur opgebouwd is. (In je filter/bodem/water). Daarom is het niet raadzaam al naar anderhalve week vissen te plaatsen. Neem je tijd en lees je goed in. Aardige man van die winkel, hart op de goede plaats, maar kennelijk totaal niet geschoold op het gebied van aquaria. vooral als ze 1 liter aqua's verkopen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: help, steeds doden vissen!!!

Bericht door stylz »

Dat is toch een tik fout, een auarium van 1 liter met ardenner breuksteen (dat is dat is dan breuk grind )
er kunnen nooit 4 malawies in een bakje van 1 liter, nitriet sprong an heel goed al laat je je aquarium 4 jaar staan als je er op eens 4 vissen in gooit zeker op een dergelijke hoeveelheid ga je dan pas je sprong in.

kan je bevestigen of het aquarium echt een liter inhoud heeft, want dan is elke discussie verder niet meer nodig, daar kunnen eenvouding weg geen vissen in.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: help, steeds doden vissen!!!

Bericht door Breakytom »

Misschien een domme vraag, maar heb je de vissen er wel correct ingeplaatst?
Da betekent netjes laten wennen aan het nieuwe water en het water van het zakje uit de winkel niet in het eigen aquarium stoppen. Als jouw waterwaarden erg verschillen van de waterwaarden uit de winkel dan kan dit ook fataal zijn voor de vissen :?
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: help, steeds doden vissen!!!

Bericht door Linda »

Ik denk inderdaad ook niet dat het een 1 liter aquarium is hoor..Dat is duidelijk een typefout. Verder zou ik ook wel eens willen weten hoe de vissen erin gaan. Al laat ik ze zelf ook niet wennen aan het nieuwe water (Ohhh slecht ik weet het) en dat is altijd goed gegaan. Ik heb dit alleen gedaan bij de Oto's omdat dat wildvang is. De meeste vissen worden gekweekt op normaal kraanwater.
Om welke vissen gaat het eigenlijk? Want er zijn een heleboel soorten Malawi cichliden.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: help, steeds doden vissen!!!

Bericht door stylz »

Linda schreef:Ik denk inderdaad ook niet dat het een 1 liter aquarium is hoor..Dat is duidelijk een typefout. Verder zou ik ook wel eens willen weten hoe de vissen erin gaan. Al laat ik ze zelf ook niet wennen aan het nieuwe water (Ohhh slecht ik weet het) en dat is altijd goed gegaan. Ik heb dit alleen gedaan bij de Oto's omdat dat wildvang is. De meeste vissen worden gekweekt op normaal kraanwater.
Om welke vissen gaat het eigenlijk? Want er zijn een heleboel soorten Malawi cichliden.
Niet overwennen kan fataal zijn, het is niet de temperatuur wat de winkel je op het zakje wil laten geloven, maar juist de samenstelling, vooral in bakken met CO2 is de klap voor je vissen enorm van kraanwater naar pH 6.7 of zo.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”