Wanneer verlichting vervangen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Conny
0-200
0-200
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 feb 2015 00:26
Locatie: Mol

Wanneer verlichting vervangen

Bericht door Conny »

Zoals de titel al aan geeft zou ik graag willen weten wanneer de tl verlichting het beste kan
vervangen worden.
Heb mijn juwel rio bijna een jaar en heb de verlichting nog niet vervangen,het is de standaard verlichting
die bij het aqua mee word geleverd.
Afbeelding
Sjamanistische wijsheid.
We hebben allen een levende en unieke verbinding met onze levenskracht:het is onze thuishaven als ziel.Wanneer we deze verbinding kracht geven, begint ze ons te gidsen, ze toont ons delen van de blauwdruk van onze ziel,ze maakt het pad duidelijk

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Wanneer verlichting vervangen

Bericht door Breakytom »

Volgens mij na 1/1,5 jaar, met 2 tl buizen zou ik eerst de ene vervangen en dan na een week de andere, zodat de planten kunnen wennen aan het nieuwe licht
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wanneer verlichting vervangen

Bericht door Kees »

Tegenwoordig gaan, zover ik weet, ook de gewone T8 of T5 speciale aquarium lampen 3 tot 5 jaar mee.
Vroeger was het inderdaad een beetje standaard dat aquarium lampen tussen de 1 tot max 2 jaar oud werden vervangen.
Ik heb zelf 2 T8 en 1 T5 lamp van +2 jaar oud (misschien wel +3) en alles doet het er nog prima onder en kan niet zeggen dat ze minder fel zijn oid.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Wanneer verlichting vervangen

Bericht door stylz »

Met long life buizen kom je idd een heel eind, ik zou een evt vervanging liever nog iets meer spreiden dan 1 week mag ook een maand zijn.

eigenlijk zolang de buis het blijft doen, jij het licht mooi vind en je planten het goed doen, hoef je niet te vervangen.

Vaak zie je wel op het ook dat je lamp minder gaat worden, het gaat alleen ten koste van rendement als je de lamp langer laat zitten, dus je krijgt minder licht voor het zelfde wattage, maar zolang het genoeg is is het genoeg toch :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Conny
0-200
0-200
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 feb 2015 00:26
Locatie: Mol

Re: Wanneer verlichting vervangen

Bericht door Conny »

Welke lamp kan ik dan het beste als eerste vervangen?
Welke kan ik nog nemen buiten daylight?
Afbeelding
Sjamanistische wijsheid.
We hebben allen een levende en unieke verbinding met onze levenskracht:het is onze thuishaven als ziel.Wanneer we deze verbinding kracht geven, begint ze ons te gidsen, ze toont ons delen van de blauwdruk van onze ziel,ze maakt het pad duidelijk

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Wanneer verlichting vervangen

Bericht door stylz »

het s met lichtkleur een beetje wat je zelf mooi vind ook, de meeste aquariumbuizen geven ruim voldoende planten licht.

Ik vind voor TL altijd de combinatie Philips 840 en philips 865 mooi dat is ook goed planten licht, maar volgens mij passen die niet in een jewel, omdat daar een afwijkende maat in zit en je dus eigenlijk aan jewel buizen vast zit.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Conny
0-200
0-200
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 feb 2015 00:26
Locatie: Mol

Re: Wanneer verlichting vervangen

Bericht door Conny »

De juwel TL verlichting kan ik wel bij de plaatselijke handelaar kopen,dat is geen probleem.
Welke kleuren zijn dan het beste voor een beplant gezelschaps aqua?
Momenteel bestaat de beplanting grotendeels uit groene planten,maar heb wel rode planten
besteld die ik volgende week ga toegezonden krijgen.Die hebben wel een hogere licht intensiteit
nodig geloof ik,daarom wil ik ook mijn verlichting nu al vervangen.
Afbeelding
Sjamanistische wijsheid.
We hebben allen een levende en unieke verbinding met onze levenskracht:het is onze thuishaven als ziel.Wanneer we deze verbinding kracht geven, begint ze ons te gidsen, ze toont ons delen van de blauwdruk van onze ziel,ze maakt het pad duidelijk

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Wanneer verlichting vervangen

Bericht door stylz »

Ik heb totaal geen verstand van jewel buizen, neem gewoon een kleur die je aanstaat, maar dat zeg ik met elke buis.
Veel rode planten hebben matig tot veel licht nodig, hoe wel in de gaten dat je dan ook meer sporen elementen en CO2 gaat gebruiken, dus dat je dat met het licht mee op moet voeren.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Wanneer verlichting vervangen

Bericht door Linda »

Vriendin van mij heeft een philips 840 in haar juwel rekord 60 zitten. Dat past dus wel. Ik weet niet of dit ook voor grotere bakken geld.
Ik heb zelf ook de 865 (voorin) en 840 (achterin) en ben er erg tevreden over. Plus dat ze vaak de helft nog niet kosten van een speciale aquariumlamp..

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”