opstartend aquarium waterverversen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

opstartend aquarium waterverversen

Bericht door gerritbus »

Hallo allemaal,
moet ik bij een opstartend aquarium ook wekelijks men water verversen?
mijn bak staat nu twee weken.

Mvg Gerrit

R0r0
0-200
0-200

Re: opstartend aquarium waterverversen

Bericht door R0r0 »

Allemaal afhankelijk van wat je er in hebt en wat de waterwaardes aangeven in mijn ogen. Ik ben zelf nooit een voorstander geweest van waterwissels. Ik ben er meer een voorstander van om een bioloog in de bak te krijgen die zichzelf in stand kan houden. Bij het water verversen haal je veel kwade segmenten uit de bak, maar net zo goed veel goede. Eigenlijk maak je in mijn ogen telkens weer een nieuwe start en komt het nooit tot een evenwicht.

Maar geef eerst eens aan wat voor bak het is, wat er in zit, en wat de waardes van het water zijn

AquaMartin
400-600
400-600

Bericht door AquaMartin »

R0r0 schreef:Allemaal afhankelijk van wat je er in hebt en wat de waterwaardes aangeven in mijn ogen. Ik ben zelf nooit een voorstander geweest van waterwissels. Ik ben er meer een voorstander van om een bioloog in de bak te krijgen die zichzelf in stand kan houden. Bij het water verversen haal je veel kwade segmenten uit de bak, maar net zo goed veel goede. Eigenlijk maak je in mijn ogen telkens weer een nieuwe start en komt het nooit tot een evenwicht.

Maar geef eerst eens aan wat voor bak het is, wat er in zit, en wat de waardes van het water zijn
Je hebt mijn interesse gewekt, hoe probeer je die bioloog tot stand te laten komen? In mijn ideaalbeeld lijkt het me namelijk fantastisch om dit zoveel mogelijk te stimuleren, maar door weinig waterwissels schuilt er toch ook een gevaar in ophoping van verkeerde stoffen?

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

Bericht door gerritbus »

Ik heb een juwel rio 180, bodem filterzand, ongeveer 8 waterplanten en leistenen als decoratie. Gisteren de waterwaardes gemeten met zon 6in 1 test van Sera alles was gewoon goed! Bak staat nu precies twee weken. Zou ik er al vis in kunnen doen of beter nog wachten?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Je zou kunnen beginnen met enkele visjes te plaatsen, die kunnen met hun uitwerpselen helpen een bacterie cultuur op gang te brengen.
Dan weer een week wachten en blijven meten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

Bericht door gerritbus »

vanmiddag een koppel antennebaarsjes en twee algen eters in de bak gedaan. Heb ook nog de filter uit men andere aquarium draaien in de nieuwe bak dus hoop dat alles goed gaat ook met de nitrietwaarde.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Bij de opstart absoluut geen water verversen!
Als je een bruikbare indicatie wenst van je waterwaarden stop dan met strips te gebruiken en schaf je druppeltests aan.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Met de cichliden had ik nog even gewacht die kunnen vrij gevoelig zijn voor schommelingen, 2 algeneters had ook wel voldoende geweest.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

Bericht door gerritbus »

Ik heb ook draadalg in men aquarium is dat normaal dat je dat krijgt bij opstarten zoals bruine alg? Las op internet dat je water dan wel goed schijnt te zijn.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Gelukkig kan je met adviezen alle kanten uit van absoluut niet verversen tot zeker wel verversen, eigenlijk vaker zelfs verversen dan een keer per week in de opstart fase, wat ik adviseer.
Biologisch evenwicht is een illusie in mijn ogen, niet haalbaar hoe leuk het ook klinkt, een gesloten systeem stort vroeg of laat in.
Het is al niet gesloten want je dient voedsel toe, maar ook als je dat verwaarloost is gesloten niet mogenlijk, je verbruikt immers stoffen die je aan moet vullen andere stapelen op dus kan het niet werken in mijn ogen.

test sets zijn niet al te betrouwbaar, maar nitriet en bv KH werken redelijk, maar ze zijn meer indicatief en veel testen maken meer problemen dan ze oplossen.

Ik kan alleen zeggen hoe ik het doe, ik gebruik de EI methode met CO2 en ververs elke week 50% en mijn bak draait goed, er zijn meerdere wegen en meerdere systemen mogelijk.

Ik ga niet zeggen wat goed of slecht is, 50% verversen met EI werkt voor mij, voor de anderen werken blijkbaar andere systemen.
Ik weet dat de bak van EricB ook goed draait als ik naar de foto's kijk, maar het gaat er denk ik om, kijk naar goed draaiende bakken en doe het zoals die mensen het doen.
Maar volg maar een methode, doe het dan wel volledig, zoals ik het doe werkt het, maar ook EI moet je wel geheel doen geen shortcuts, wat Erik doet werkt ook maar dan moet je het wel zo doen.
Ga eens kijken bij iemand met een mooi aquarium, wat goed draait en algen arm is en adopteer die methode als hij je aanstaat.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0