dwerg kogeltjes

Plaats reactie

Onderwerp auteur
fenna
200-400
200-400

dwerg kogeltjes

Bericht door fenna »

ok, de situatie:

Een overdaad aan blaashoorn slakjes en een draaiende, nog visloze, 60x30x30 bak met grind en een buitenpompje op de rand (120-375 liter per uur, instelbaar). Momenteel gebruikt de kat deze bak ook voor zijn drinkwater. Boven de bak 1x20W T8 met volledig zonnespectrum.

Nu dacht ik daar een dwergkogeltje in te doen. De bak draait op kraanwater met een pH van tegen de 8
Wat zijn de tips en tricks om het een kogeltje naar de zin te maken en kom ik van mijn blaashoornslakjes af?
Welke vissen kunnen er verder bij zonder in de knoop te komen. Hoewel er voor 2 dwergkogeltjes toch al aan 60 liter gedacht moet worden, zijn er inrichtingen mogelijk (zichtlijnen breken, veel schuilplekjes ed.) dat het in een 50 liter bak kan om er eventueel een 2e bij te zetten. Leefbaarheid voor de dieren staat voorop natuurlijk.

Sowieso ga ik met die bak nog een extra indraai ronde doen met meer planten en uiteindelijke inrichting. Dan eerst de bijvissen erin en dan pas de dwergkogel ivm hun nitriet en ammoniak gevoeligheid. Het grind wordt wel vervangen door of vermengd met wat fijner spul. De bak en inrichting kan nog alle kanten op

De kat krijgt binnenkort zijn eigen drinkaquarium. Bij een LFS die ik vertrouw heb ik daarover een en ander besproken, dus dat is al getackelt.

concrete vragen:
1: doet een dwergkogeltje zich tegoed aan blaashoornslakken?
2: welke bijvissen?
3: 1 dwergkogeltje of 2, man en/of vrouw?
4: welk type planten?
5: welke tips en tricks om een verantwoorde bak te maken?

De vragen gaan wat verder dan alleen een visbestand voorleggen, maar een en ander hangt zo van elkaar af, dat ik het toch hier plaats. Als het beheer team van mening is dat een andere plek op het forum beter is, hoor ik het graag.

alvast bedankt,
Fenna

lex
1000+
1000+

Re: dwerg kogeltjes

Bericht door lex »

Dwerg kogelvissen zijn erg leuke diertjes. Ik heb ze zelf zo'n drie jaar gehad. Een dwerg kogelvis is echter niet de oplossing voor je slakkenplaag. Dwergkogeltjes kunnen deze slakken prima eten, maar doen dat niet allemaal. Mijn dwergjes heb ik ook eens een slakje gegeven, maar ze keken er niet naar om. Het verhaal gaat dat ze bij genoeg ander voedsel ze zich niet de moeite doen om een slakje op te peuzelen. Je ziet echter wel filmpjes op Youtube waarbij ze ze verslinden. De ANATOME HELENA SLAK is mss een veel betere oplossing, maar wss zijn die niet zo leuk als kogeltjes. De dwergkogelvis is een van de meest vredelievende kogelvissen, echter kan een vinnenbijter zijn naar andere soorten.

Bijvissen kunnen maar je moet wel rekening houden met een aantal dingen. Snelle zwemmers zonder lange vinnen zijn het beste, denk aan: Otocinclus, Kuhli’s, Vuurtetra’s, Nannostomus en grotere garnalen.

Het is belangrijk dat je de bak goed beplant om de zichtlijnen te breken. Ook met stukken hout kun je dat doen. Doe je dit niet, dan gaan ze glaswand zwemmen. De type planten maakt niet heel veel uit. Een plant met grote bladeren vinden de kogeltjes vaak wel fijn om op te slapen. Denk dan aan bijv. een anubias.

Ik denk dat 2 kogeltjes wel net in een 54 liter bak passen. Ik zou wel gaan voor twee vrouwtjes, want twee mannen kan teveel agressiviteit oproepen. Als je 1 man en 1 vrouw hebt kan het zijn dat het vrouwtje voortdurend lastig gevallen wordt door de man.

Kogeltjes zijn dus leuk om te houden, maar het is nog maar de vraag of het echt de oplossing is voor je slakkenplaag.

Hier vind je veel info over kogelvissen: http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... vancoricus
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

hallo Lex,

Dank voor je toelichting.
Denk dat het wel een kogelbakje wordt, ongeacht of ze wel of niet die slakken eten ;)
Ik ga eens gedachten spelen op een scape voor die bak en zo'n anatome helena kan er altijd nog bij ;)

Wat bedoel je met 'glaswand zwemmen' ?

Fenna

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik bedoel dat ze op en neer tegen het glas zwemmen. Zeer onnatuurlijk gedrag dus.
Je moet trouwens ook rekening houden met de verwarming. Doordat kogelvissen geen schubben hebben, kunnen ze zich verbranden aan de verwarming. Je moet dus een verwarmings beschermer hebben.
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Hi Lex,

Nu snap ik wat je bedoelt. Dat gedrag zag ik (helaas dan) ook bij de gele kogelvis die ze bij het zee aquarium in bergen aan zee hebben.
Van de verwarming is een goede tip, dat was ik verder nog niet tegengekomen.
Als ik bij een gemiddelde LFS een dwergkogeltje tegenkom (of vraag of ze er een of twee kunnen laten komen), is dat dan kweek of wildvang? Tijdens verdere research kwam ik tegen dat ze om meerdere reden waaronder overbevissing en habitat veranderingen als kwetsbaar worden vermeld op de IUCN rode lijst. Als het wildvang is, krab ik me eerst eens achter de oren of ik een bak met dwerg kogeltje(s) doorzet...

Fenna

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik denk dat het grootste deel wildvang is. Ze zijn namelijk vrij moeilijk te kweken. Veel vissen in de winkel zijn wildvang. Ik kan mij voorstellen dat je je daar niet fijn bij voelt.
Mijn juwel rio 125