Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Linda »

Hahaha er is niets mis met BelgischTimothy! Vind het een erg mooie taal ;)

Ik heb mijn bakje iets korter gemaakt Nu steekt hij ook niet meer zo uit in mijn bak..Hij is nu nog zo'n 2/2.5 cm..
Heb ook gelijk de slangen in de gistflessen even ingekort.
Mijn Co2 meter heeft nog steeds de groene kleur die een optimaal co2 niveau aangeeft..Dus wellicht is dit bakje op de plek waar hij hangt, goed voor mijn bak? Ik hou het goed in de gaten. Een kleiner bakje is anders zo aangesloten..

En ik ga eens kijken of ik kan vinden hoe vaak dat bakje omgedraaid moet worden ;) , al vind ik dat wel jammer want ik krijg hem zo moeilijk recht te hangen........

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door timothymeertens »

http://www.venividivissie.org/viewtopic ... 13&t=41710


een piepklein gaatje maken dan hoef je het niet om te draaien.lees deze link maar

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Linda »

Vals gas
De diffusors op basis van een omgekeerd bakje kennen één probleem, vals gas.
CO2 gas dringt het water in vanuit het bakje. Maar andersom kan ook. Gassen als zuurstof en stikstof dringen vanuit het water in het bakje. Nu wordt er continue CO2 toegevoerd en de concentratie aan kooldioxide blijft dus hoog maar toch kunnen we een concentratieverhoging aan zuurstof en stikstof niet helemaal voorkomen. Aan de ene kant is dit effect al verwerkt in de toeslagfaktor op het oppervlak van ca. 25%. Maar we kunnen ook het bakje iets aanpassen zodat het effect van vals gas wat minder wordt. Een aantal oplossingen zijn:

Periodiek omkeren van het bakje en de valse gassen laten ontwijken, daarna bakje weer herplaatsen.Het zorgen van een heel klein ontluchtingsgaatje (1 mm) boven in elk bakje. Hierdoor wordt continue ontlucht. De valse gassen zijn vrijwel allemaal lichter als CO2 dus daarom het gaatje op het bovenste punt.Het plaatsen van een extra luchtslangetje met een kraantje dat we af en toe openen, en daarna weer dicht zetten.

Bron: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aq ... 2-diffusor

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door timothymeertens »

jaja goed bezig.heb je de link van mij al gelezen.er staat uitgelegd over de hoogte van het bakje.als het niet klopt dan hoor ik het ook graag want dan wil ik weten waarom..leren kan ik altijd ...

Gebruikersavatar

Toef
0-200
0-200
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 sep 2013 22:06

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Toef »

Hoe dieper het bakje in de bak, hoe hoger de rand van het bakje hoe meer druk er nodig is hoor.. echt !

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door timothymeertens »

ik wil u gerust geloven hoor maar waar staat dat geschreven dan kan ik het ook lezen.ik wil niet moeilijk doen of mijn gelijk krijgen ik wil gewoon duidelijkheid zodat iedereen hier kan leren en vooral ik.ben ook nog net geen jaar bezig met aquarium dus nog veel te lezen en te leren.

het bakje staat wel half en half in de bak niet helemaal beneden voor alle duidelijkheid

Gebruikersavatar

Toef
0-200
0-200
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 sep 2013 22:06

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Toef »

timothymeertens schreef:ik wil u gerust geloven hoor maar waar staat dat geschreven dan kan ik het ook lezen.ik wil niet moeilijk doen of mijn gelijk krijgen ik wil gewoon duidelijkheid zodat iedereen hier kan leren en vooral ik.ben ook nog net geen jaar bezig met aquarium dus nog veel te lezen en te leren.

het bakje staat wel half en half in de bak niet helemaal beneden voor alle duidelijkheid
Al ik duidelijk wil maken, hoe hoger de rand of hoe dieper in het water, de meer druk er nodig is in de fles, om een downforce te krijgen om het Co2 lekker in de bak te krijgen, het gaat wel werken denk ik hoor.

nevertheless..als het maar werkt Timo ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Linda »

Hé ik dacht dat je niet alles voor zou zeggen :D

Maar vraag ik me af....We proberen alles zoveel mogelijk lekdicht te maken...Maar dat maakt dan blijkbaar bij het difussor bakje niet uit?
Mijn bakje hangt ook half in half uit het water..Het gaatje werkt alleen wanneer het bakje niet geheel onder water is geplaatst (Duhh..)

Ik heb jouw stukje ook gelezen Timothy, Ik zou eigenlijk niet weten of het klopt....Ben al wel een poos bezig met mijn aquarium maar ben me net een paar dagen aan het inlezen over Bio Co2.....

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Linda »

Er komen op dit moment allemaal luchtbellen uit mijn Echinodorus Ozelot..Dat heeft ie nog nooit gedaan!

Kan dit komen door de co2??
Ik voegde eerst altijd Easy Carbo toe, maar toen deed hij dit nooit. Ziet er heel geestig uit :D

Gebruikersavatar

Toef
0-200
0-200
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 sep 2013 22:06

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Toef »

:lachen: Och..Catfish ziet opeens alles. ....

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door timothymeertens »

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 401&page=1

hier nog een stukje over bio co2.wanneer het bakje lager in de bak zit komt er meer druk op het bakje wat beter is voor opname van co2.wanneer je het bakje van onder in de bak zet zal de druk een beetje hoger worden in de fles.maar bakje van boven en een verschil van 1 a 5 cm gaat geen drukverhoging geven

dat je planten belletjes afgeven is goed.

alles moet lekvrij zijn en aan het bakje zelf een iniminie gaatje om vuile gassen te laten ontsnappen.

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door timothymeertens »

ohja nog iets.er mogen vandag niet meer als 5000 belletjes uit de plant komen hou dat in de gaten.eventjes tellen dus.anders bakje kleiner maken

Gebruikersavatar

Toef
0-200
0-200
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 sep 2013 22:06

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Toef »

:wave:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Linda »

Ik zit nu al op 25.000 belletjes..lastig tellen zonder licht...




En nee dat meen ik niet serieus.. :P

Gebruikersavatar

Toef
0-200
0-200
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 sep 2013 22:06

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Toef »

;) ach..ach.. het komt niet zo nauw....

Aquarium houden is spelen met ..... wat werkt voor jou en wat niet..

Tuurlijk is er een basis... de diehards/wizards hier op het forum zullen het je het vertellen, ook zij zijn het doende het gaan leren wat werkt.
Tis nu een "handout " die je hebt hoor ;)

Kijk naar je bak !!!

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”