Herstart van aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Re: Herstart van aquarium

Bericht door stefan99 »

Nadat jullie dit bericht gelezen hebben gaan jullie denken 'Die jongen weet niet wat ie wil'

Gisteren liet me opa wat foto's zien (mooiste kwaliteit :P) en wat vertelde met zo min mogelijk verschillende planten en fijnbladige planten zodat je rust creëert, hierna viel het woord aquascape. Daarna stopte hij met praatten , hij wist niet meer waar hij mee bezig was. Dus ben heel de dag (naast me huiswerk) een beetje te kijken naar Scapes, en ik denk/vind dat dit mooier staat. :mrgreen: Zoals je nu misschien vermoed wil ik dit ook gaan doen, maar is dit te doen voor een beginner?

Heb zelf wat bedacht.
2 achter grond planten:
Een soort Chinese klimop, hebben jullie suggestie's die hierop lijken en ik voor het filter kan plaatsen?
En de plant die op de foto links achterin staat achter het houd.
Afbeelding
En dan als voorgrond plantje
Afbeelding
en dan het plantje voor het hout. Of is de Micranthemum Monte carlo het zelfde?

In het midden zet ik dan een steentje, denk dat dit ook leuker is voor op me kamer dat het een plekje rust is.

Dan wil ik als bodem:
http://www.aquaplantsonline.nl/p/6497:c ... -soil-3-l/
dan zal ik ongeveer 3cm krijgen.

Als dieren denk ik aan:
gewoon een groep vuurgarnalen.
en dan een schooltje Boraras Briggitea. Ik neem geen galaxy's meer ,omdat dit te klein is voor me aqua.

Zal dit te doen zijn voor beginners?
Graag verbeteren of extra informatie geven als ik wat vergeet.....

mvg Stefan
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Leuk!
Suggesties voor de planten heb ik niet, maar volgens mij zou het wel moeten lukken.
En waarom zou je als beginner geen scape kunnen maken? Tuurlijk wel. Vorm eerst heel goed een beeld van wat je hebben wilt, maar volgens mij weet je dat al, en maak dat na.

De brigittea is leuk. En die kunnen wel in deze bak. En gaan ook prima met je vuurtjes.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Is de plant op de eerste foto geen variant van de javavaren?

Het voorgrondplantje dat je laat zien is geen Micranthemum Monte carlo.
Micranthemum Monte carlo is ook mogelijk, maar heeft wel aardig wat licht en CO2 nodig volgens mij.
Dat laatste is overigens vaak het geval bij dergelijke bodembedekkers.

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

karinD schreef:Leuk!
Suggesties voor de planten heb ik niet, maar volgens mij zou het wel moeten lukken.
En waarom zou je als beginner geen scape kunnen maken? Tuurlijk wel. Vorm eerst heel goed een beeld van wat je hebben wilt, maar volgens mij weet je dat al, en maak dat na.

De brigittea is leuk. En die kunnen wel in deze bak. En gaan ook prima met je vuurtjes.
Karin jij hebt toch ook de briggitea? En heb een x aantal forum man/vrouw achter me die wel willen helpen :D
Alrik schreef:Is de plant op de eerste foto geen variant van de javavaren?

Het voorgrondplantje dat je laat zien is geen Micranthemum Monte carlo.
Micranthemum Monte carlo is ook mogelijk, maar heeft wel aardig wat licht en CO2 nodig volgens mij.
Dat laatste is overigens vaak het geval bij dergelijke bodembedekkers.
Zal best kunnen dat het een varen is zal eens zoeken. zal dus even een zoektocht worden na een voorgrond plant........
Of kan ik iets makkelijks als CO2 toevoegen(liefst zo goedkoop mogelijk)? zodat ik deze plantjes kan houden?
Als dit zal kunnen heb ik meer planten keuzes, heel spiraal waar alles aan moet kloppen,is het aquarium :roll:
Leuke uitdaging :D :D

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Je kan aan bio-CO2 denken; viewtopic.php?f=10&t=7458&hilit=bio+co2
Dan kan je heel goedkoop uit zijn en heb je een leuk knutselproject. :D

Kleine bodembedekkers hebben vaak ook aardig wat verlichting nodig, de afstand tussen de lamp en plant is immers ook veel groter. Anders slaan ze niet echt aan of, of gaan ze juist verticaal groeien.
Nu wil ik je niet aanraden veel of extra verlichting boven je bak te hangen (ik weet niet eens wat er boven hangt), aangezien je dan ook sneller algen kunt krijgen, maar houd er wel rekening mee, en vraag hier anders of het plantje dat je in gedachte hebt ook geschikt is voor jou.

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Zal daar eens naar kijken ben nu aan bespreken met Sjakie over het EI en dat eventueel CO2 nodig is, zal meer laten weten

Patrick K.
0-200
0-200

Bericht door Patrick K. »

CO2 levert meer mogelijkheden voor plantengroei op, en plantenvoeding volgens de EI-methode wordt door veel liefhebbers met succes gebruikt.
Toch zou ik het jou afraden, omdat ik denk dat je je eerste serieuze aquarium niet te ingewikkeld moet maken.

Als je niet te veeleisende planten kiest kan het heel goed zonder CO2 en met af en toe wat standaard plantenvoeding. Waarom zou je het dan ingewikkelder maken, het enige wat dat je oplevert is meer manieren waarop het fout kan gaan.

Scapen daarentegen is eigenlijk juist helemáál niet ingewikkeld! Het betekent alleen dat je je vooraf een beeld vormt van hoe je je onderwaterlandschapje eruit wilt laten zien, en vervolgens de inrichting van je aquarium daarop afstemt. En als in een scape die je ziet veeleisende planten worden gebruikt, kun je die meestal wel vervangen door makkelijkere planten die op ongeveer dezelfde manier groeien.

Volgens mij is de achtergrondplant op de foto een Cryptocoryne-soort, misschien Cryptocoryne balansae. Dat is geen moeilijke plant, alleen geen snelle groeier, en het is misschien niet zo makkelijk daaraan te komen. Je kunt in de plaats daarvan een andere langbladige Crypto nemen, de meeste aquariumwinkels hebben wel wat verschilende soorten staan. Ik heb zelf C. undulatus, die wordt bij mij zo'n 25 cm hoog, is erg sterk en groeit voor een Cryptocoryne nog aardig snel. Eventueel wil ik je daarvan tegen verzendkosten wel een stek toesturen, maar planten lijden vaak nogal in de post en misschien is een mooie plant in de winkel wel nauwelijks of niet duurder.
De voorgrondplant komt niet erg duidelijk over, maar het lijkt mij een Staurogyne-soort, zou Staurogyne repens kunnen zijn. Een mooie, makkelijke en fraaie plant, als je die bij een winkel kunt bestellen is het echt een aanrader. Andere opties zijn Hydrocotyle tripartita, Hemianthus tenellum (=Echinodorus tenellus) of Sagittaria subulata.

Je opa heeft trouwens wel gelijk wat betreft de plantenkeus: als je aquarium niet heel groot is kun je beter niet te veel plantensoorten gebruiken en ook geen héél fijnbladige, dat komt al gauw friemelig (is dat een woord? voor mij geeft het wel aan wat ik bedoel ...) over.

Je keuze qua dieren vind ik zondermeer sterk.

Aan wat ik zo van je lees (je denkt vooraf goed over de dingen na, weet wat je wilt en kan daar 'breed' over denken) is het maken van een mooie aquascape júíst wat voor jou!

Ik wens je héél veel succes met je aquarium, en hoop dat je foto's gaat plaatsen.
Want ik heb er zo'n voorgevoel van dat het bij jou héél fraai gaat worden!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Alrik schreef:Je kan aan bio-CO2 denken; viewtopic.php?f=10&t=7458&hilit=bio+co2
Dan kan je heel goedkoop uit zijn en heb je een leuk knutselproject. :D

Kleine bodembedekkers hebben vaak ook aardig wat verlichting nodig, de afstand tussen de lamp en plant is immers ook veel groter. Anders slaan ze niet echt aan of, of gaan ze juist verticaal groeien.
Nu wil ik je niet aanraden veel of extra verlichting boven je bak te hangen (ik weet niet eens wat er boven hangt), aangezien je dan ook sneller algen kunt krijgen, maar houd er wel rekening mee, en vraag hier anders of het plantje dat je in gedachte hebt ook geschikt is voor jou.
Bedankt Alrik ga hier eens mee knutselen :lol: Heb het even goed doorgelezen ,maar hoe zit het met het diffusortje wat voor bakje moet ik dan aan denken? en heb klein wateropp en hoe groot zal dit dan moeten zijn??
Patrick K. schreef:CO2 levert meer mogelijkheden voor plantengroei op, en plantenvoeding volgens de EI-methode wordt door veel liefhebbers met succes gebruikt.
Toch zou ik het jou afraden, omdat ik denk dat je je eerste serieuze aquarium niet te ingewikkeld moet maken.

Als je niet te veeleisende planten kiest kan het heel goed zonder CO2 en met af en toe wat standaard plantenvoeding. Waarom zou je het dan ingewikkelder maken, het enige wat dat je oplevert is meer manieren waarop het fout kan gaan.

Scapen daarentegen is eigenlijk juist helemáál niet ingewikkeld! Het betekent alleen dat je je vooraf een beeld vormt van hoe je je onderwaterlandschapje eruit wilt laten zien, en vervolgens de inrichting van je aquarium daarop afstemt. En als in een scape die je ziet veeleisende planten worden gebruikt, kun je die meestal wel vervangen door makkelijkere planten die op ongeveer dezelfde manier groeien.

Volgens mij is de achtergrondplant op de foto een Cryptocoryne-soort, misschien Cryptocoryne balansae. Dat is geen moeilijke plant, alleen geen snelle groeier, en het is misschien niet zo makkelijk daaraan te komen. Je kunt in de plaats daarvan een andere langbladige Crypto nemen, de meeste aquariumwinkels hebben wel wat verschilende soorten staan. Ik heb zelf C. undulatus, die wordt bij mij zo'n 25 cm hoog, is erg sterk en groeit voor een Cryptocoryne nog aardig snel. Eventueel wil ik je daarvan tegen verzendkosten wel een stek toesturen, maar planten lijden vaak nogal in de post en misschien is een mooie plant in de winkel wel nauwelijks of niet duurder.
De voorgrondplant komt niet erg duidelijk over, maar het lijkt mij een Staurogyne-soort, zou Staurogyne repens kunnen zijn. Een mooie, makkelijke en fraaie plant, als je die bij een winkel kunt bestellen is het echt een aanrader. Andere opties zijn Hydrocotyle tripartita, Hemianthus tenellum (=Echinodorus tenellus) of Sagittaria subulata.

Je opa heeft trouwens wel gelijk wat betreft de plantenkeus: als je aquarium niet heel groot is kun je beter niet te veel plantensoorten gebruiken en ook geen héél fijnbladige, dat komt al gauw friemelig (is dat een woord? voor mij geeft het wel aan wat ik bedoel ...) over.

Je keuze qua dieren vind ik zondermeer sterk.

Aan wat ik zo van je lees (je denkt vooraf goed over de dingen na, weet wat je wilt en kan daar 'breed' over denken) is het maken van een mooie aquascape júíst wat voor jou!

Ik wens je héél veel succes met je aquarium, en hoop dat je foto's gaat plaatsen.
Want ik heb er zo'n voorgevoel van dat het bij jou héél fraai gaat worden!
Patrick bedankt ,maar ik denk toch dat ik het EI ga gebruiken ,omdat het beter is voor planten heb wel redelijk scheikundig inzicht. en wil liever niet al te veel algen. Bedankt in ieder geval en gaat zeker lukken! fotos volgen in ander forum

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Stefan ik zou je zeker als je wat inzicht hebt in chemie en niet gelijk op tolt slaat als je een stock oplossing moet maken zeker EI aanraden, ook CO2 is niet zo ingewikkeld als het lijkt, met Bio CO2 en het omgekeerde bakje zoals ook Alrik gebruikt is het zelfs heel eenvoudig om CO2 te gebruiken.

Moeilijker is het zeker niet, juist met een bak zonder CO2 en EI heb je meer problemen, liggen algen meer op de loer enz.

Wat wel noodzakelijk is, is enige kennis van zaken en je er een beetje in, inlezen :lol:

Maar feitelijk is zowel CO2 als EI erg eenvoudig toe te passen en zoveel kan er niet mis gaan, wel elke week 50% verversen anders gaat het wel fout.

http://www.barrreport.com/showthread.ph ... ige-uitleg

Maar stel je vergist je met EI en je gebruikt de dubbele dosis dan is er absoluut niets aan de hand, alleen verbruik je te veel sporenelementen, CO2 moet je wel mee oppassen goede stroming en een continue tester raad ik je wel aan, CO2 moet constant zijn wisselend geeft problemen, te laag geeft algen, o.a. penseel en baardalg, te hoog vergas je de visjes, die gaan wel waarschuwen door aan de oppervlakte te gaan hangen, dus let wel op.
zorg er voor dat als je met CO2 beging je ook tijd hebt om thuis te zijn en op je dieren te letten.

ben het dus niet mat Patrick eens , juist met EI en CO2 is er minder kans dat het misgaat, maar je moet je wel even inlezen en weten wat je doet, dan kan je ook je aller eersts aquarium op deze manier opstarten en gelijk suc6 hebben, wat het ook leuk houd.
Juist een eerste bak die niet wil doet veel liefhebbers er toe besluiten om te stoppen kan je beter gelijk goed beginnen :P
Het lijkt wel een beetje of EI,CO2matige belichting,weekelijks 50% water verversen de oplossing is waar we telkens mee aan komen zetten (ben gelukkig niet alleen :P ) maar dat komt dan ook omdat het zo is, iedereen die het serius gaat doen ziet de resultaten en wordt ook ambassadeur.

Tuurlijk kan je ook dan je bak om zeep helpen met te veel voer, te veel vissen, te lang belichten, te veel belichten enz enz, maar je kans op suc6 met deze methode is veel groter :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

stylz schreef:Stefan ik zou je zeker als je wat inzicht hebt in chemie en niet gelijk op tolt slaat als je een stock oplossing moet maken zeker EI aanraden, ook CO2 is niet zo ingewikkeld als het lijkt, met Bio CO2 en het omgekeerde bakje zoals ook Alrik gebruikt is het zelfs heel eenvoudig om CO2 te gebruiken.

Moeilijker is het zeker niet, juist met een bak zonder CO2 en EI heb je meer problemen, liggen algen meer op de loer enz.

Wat wel noodzakelijk is, is enige kennis van zaken en je er een beetje in, inlezen :lol:

Maar feitelijk is zowel CO2 als EI erg eenvoudig toe te passen en zoveel kan er niet mis gaan, wel elke week 50% verversen anders gaat het wel fout.

http://www.barrreport.com/showthread.ph ... ige-uitleg

Maar stel je vergist je met EI en je gebruikt de dubbele dosis dan is er absoluut niets aan de hand, alleen verbruik je te veel sporenelementen, CO2 moet je wel mee oppassen goede stroming en een continue tester raad ik je wel aan, CO2 moet constant zijn wisselend geeft problemen, te laag geeft algen, o.a. penseel en baardalg, te hoog vergas je de visjes, die gaan wel waarschuwen door aan de oppervlakte te gaan hangen, dus let wel op.
zorg er voor dat als je met CO2 beging je ook tijd hebt om thuis te zijn en op je dieren te letten.

ben het dus niet mat Patrick eens , juist met EI en CO2 is er minder kans dat het misgaat, maar je moet je wel even inlezen en weten wat je doet, dan kan je ook je aller eersts aquarium op deze manier opstarten en gelijk suc6 hebben, wat het ook leuk houd.
Juist een eerste bak die niet wil doet veel liefhebbers er toe besluiten om te stoppen kan je beter gelijk goed beginnen :P
Duidelijk verhaaltje, maar met Bio CO2 zorg je toch juist onder je diffuser voor een bel die op het water drijft? Als water stroomt gaat het er gewoon doorheen en mengt het wat, maar als het water op zijn concentratie ziet (25mg/l uit met hoofd zoveel getallen gezien laatste dagen :jump: ) Bij de bel is het een 100% locatie als het water wat CO2 arm wordt mengt het en is er genoeg blijft er een bel die af en toe wat leegloopt door vissen of te veel CO2 waarna het CO2 ontsnapt??

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

In het kort:
Het omgekeerde bakje (paffrath) maakt gebruik van de natuurlijke gasuitwisseling tussen het water en de buitenlucht. Door een bepaald oppervlakte van het water te vullen met 100% CO2 (het omgekeerde bakje), resulteert dat in een bepaalde CO2-waarde in het water.
Is deze waarde bereikt lost er geen CO2 meer op in het water, is het omgekeerde bakje vol dan verdwijnt de overtollig geproduceerde CO2 met een grote blub de buitenlucht in. :)

Deze link gaat diep in op het omgekeerde bakje; http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aq ... 2-diffusor

De formule (ook in de link besproken) is als volgt:
Oppervlak diffusor = Oppervlak bak x (0,5-gewenst CO2 gehalte) / (0,5-1500)
Het gewenste CO2 gehalte zal rond de 30mg/l liggen (of je moet daar zelf een ander idee over hebben).
Plaats je het bakje aan het oppervlak moet deze nog 25% groter zijn als de uitkomst.
Plaats je het bakje onder water moet deze nog 10% groter zijn als de uitkomst.

Hopelijk kom je er zo uit, en anders vraag je maar raak. :D

Patrick K.
0-200
0-200

Bericht door Patrick K. »

Mijn tip was het eenvoudig te houden.
En daarmee bedoel ik dan dat het volgens mij verstandiger is in een bak zònder chemische ingrepen te beginnen met makkelijke soorten, dan in een bak mèt chemische ingrepen te beginnen met moeilijkere soorten.

Niet iedereen is het daarmee eens, en dat mag natuurlijk ook.

Jij hebt nu de mogelijkheid om uit het hele aanbod de werkwijze te kiezen die het best bij jou past, en als dat die van de anderen is heb ik daar helemaal niets op tegen en wens ik je alle succes. Het is niet mí'jn manier, maar wel een manier die voor velen schijnt te werken, dus waarom niet.

Wèl wil ik je wijzen op een wetmatigheid die in alle situaties en onder alle aquariumregimes geldt.
Elk aquarium, hoe het dan ook verzorgd wordt, kent een eigen biologisch-chemisch-fysisch evenwicht.
En elk evenwicht zal trachten een verstoring daarvan ongedaan te maken.

Daarom leidt elke ingreep in een aquarium tot een reactie van dat evenwicht die de verandering ongedaan maakt. Dat geldt bij de introductie van soorten, bij elke wijziging in het verversregime, bij elke toevoeging van plantenvoeding, etcetera.

Zo zal ook de toevoeging van CO2 ertoe leiden dat meer CO2 wordt verbruikt (wat je natuurlijk juist wilt; meer fotosynthese). Maar die toegenomen fotosynthese zal volgens hetzelfde mechanisme juist weer leiden tot meer dissimilatie. Nu kun je technologisch natuurlijk bijna onbeperkt licht en CO2 toevoegen, wat tot een ongekende groei van je planten leidt. Maar het is de vraag of je dat wilt.
De EI-methode betekent kort samengevat dat je alle voor plantengroei benodigde stoffen in overvloed toevoegt, zodat er geen tekorten ontstaan. Maar die overvloed brengt met zich mee dat het ecosysteem zal trachten die overschotten ongedaan te maken, door juist meer te gaan dissimileren. En dissimilatie remt juist de plantengroei.

Als het je nu intussen duizelt, kan ik me dat goed voorstellen.
Daarom mijn tip: begin met makkelijke soorten onder een makkelijk regime.

Jouw posts lezende, kom je er bij een ingewikkelder regime ook wel. Maar waarom zou je?

Overigens: mag ik mijn vraag om foto's hier nog eens herhalen? Ik ben erg benieuwd!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

stefan99 schreef: Karin jij hebt toch ook de briggitea? En heb een x aantal forum man/vrouw achter me die wel willen helpen :D
Nee, ik heb de Maculata en de Galaxy. Maar die zijn denk ik inderdaad allebei iets te groot voor jou bakkie.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

klopt natuurlijk dat elke organisme en elke biosysteempje hoe beperkt ook zal proberen een evenwicht te handhaven.

Dus zit je eenmaal onder de blauwalg dan zal het systeem proberen dat evenwicht te handhaven ook al zijn alle parameter niet meer positief voor blauwalg, dan nog zal de soort zich vermoedelijk handhaven als we niet ingrijpen en het evenwicht verstoren.

Dat geldt voor elk evenwicht in het aquarium.

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom desimilatie negatief is, logisch als je overdag meer assimileert moet je in de nacht meer desimileren, dat is niet negatief dat is gewoon hoe planten werken.
Door te groeien verlagen planten idd de toegevoegde hoeveelheid sporen elemeneten, maar dat wil je ook, door te groeien werken de planten in ons voordeel en ligt het evenwicht naar een schone gezonde bak, ik begrijp niet wat je bedoeld met dat desimilatie negatief is ?
Ongekende planten groei ja dat kan maar dat is ook maar net hoe hard je op het gaspedaal trapt, met matig licht valt het allemaal best mee.
Denk dat veel mensen het allemaal veel te moeilijk zien, het is in wezen niet veel anders dan wat iedereen met de kamer planten doet, te veel is voor plantjes niet snel een probleem, omdat wij er ook visjes bij houden is de maatvoering wat strikter, maar daarmee nog steeds niet moeilijk.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

karinD schreef:
stefan99 schreef: Karin jij hebt toch ook de briggitea? En heb een x aantal forum man/vrouw achter me die wel willen helpen :D
Nee, ik heb de Maculata en de Galaxy. Maar die zijn denk ik inderdaad allebei iets te groot voor jou bakkie.
Oke dacht dat ik ze ooit gezien heb op een foto maar dat maakt niet uit.
Patrick K. schreef:Mijn tip was het eenvoudig te houden.
En daarmee bedoel ik dan dat het volgens mij verstandiger is in een bak zònder chemische ingrepen te beginnen met makkelijke soorten, dan in een bak mèt chemische ingrepen te beginnen met moeilijkere soorten.

Niet iedereen is het daarmee eens, en dat mag natuurlijk ook.

Jij hebt nu de mogelijkheid om uit het hele aanbod de werkwijze te kiezen die het best bij jou past, en als dat die van de anderen is heb ik daar helemaal niets op tegen en wens ik je alle succes. Het is niet mí'jn manier, maar wel een manier die voor velen schijnt te werken, dus waarom niet.

Wèl wil ik je wijzen op een wetmatigheid die in alle situaties en onder alle aquariumregimes geldt.
Elk aquarium, hoe het dan ook verzorgd wordt, kent een eigen biologisch-chemisch-fysisch evenwicht.
En elk evenwicht zal trachten een verstoring daarvan ongedaan te maken.

Daarom leidt elke ingreep in een aquarium tot een reactie van dat evenwicht die de verandering ongedaan maakt. Dat geldt bij de introductie van soorten, bij elke wijziging in het verversregime, bij elke toevoeging van plantenvoeding, etcetera.

Zo zal ook de toevoeging van CO2 ertoe leiden dat meer CO2 wordt verbruikt (wat je natuurlijk juist wilt; meer fotosynthese). Maar die toegenomen fotosynthese zal volgens hetzelfde mechanisme juist weer leiden tot meer dissimilatie. Nu kun je technologisch natuurlijk bijna onbeperkt licht en CO2 toevoegen, wat tot een ongekende groei van je planten leidt. Maar het is de vraag of je dat wilt.
De EI-methode betekent kort samengevat dat je alle voor plantengroei benodigde stoffen in overvloed toevoegt, zodat er geen tekorten ontstaan. Maar die overvloed brengt met zich mee dat het ecosysteem zal trachten die overschotten ongedaan te maken, door juist meer te gaan dissimileren. En dissimilatie remt juist de plantengroei.

Als het je nu intussen duizelt, kan ik me dat goed voorstellen.
Daarom mijn tip: begin met makkelijke soorten onder een makkelijk regime.

Jouw posts lezende, kom je er bij een ingewikkelder regime ook wel. Maar waarom zou je?

Overigens: mag ik mijn vraag om foto's hier nog eens herhalen? Ik ben erg benieuwd!
Patrick snap wat je bedoelt, maar gaat het voor problemen leiden kan ik altijd stoppen ,maar heb eerst dit forum nog dat me altijd kan helpen :D.
Ook zal ik weinig eisende planten moeten vinden die redelijk snel groeien om alg tegen te gaan tevens kan mijn licht ook maar paar uurtjes aan. Als ik Bio-CO2 en EI gebruik kan ik bijna alle planten nemen en deze zullen redelijk snel groeien door genoeg voeding en daarbij ook nog licht waardoor de planten optimaal zullen groeien. Me aquarium staat op dit moment leeg, wil eerst even alles weten zodat ik probleempjes voorkom (zoals alg). Denk dat het niet interessant is om een leeg aquarium te plaatsen, als ik me aquarium opstart komen er zeker foto's!!

Over het Bio-CO2 heb ik nog een vraagje 'het omgekeerde bakje' dit is gewoon een bakje op zijn kop of is het iets speciaals. (als het gewoon bakjes op zijn kop zijn war zijn dit meestal voor bakjes?)

Plaats reactie