Nee, je kan gewoon grind of zand nemen als bodem, en dan bij de planten die het nodig hebben, een bolletje klei onder de grond duwen. Dat vergaat vanzelf als het goed is. Ik kan die bolletjes zelf nergens vinden, en ik gebruik tabletjes voor cryptocorynes. Werkt hetzelfde. De snelgroeiers hebben het niet nodig, dat zijn echte waterplanten en die halen de voeding puur uit het water. Alle andere planten zijn moerasplanten, die hebben het wel nodig. Natuurlijk de planten die je op hout bind, zoals de javavaren en de anubias, hebben het ook niet nodig.
Garnalen zijn afvalverwerkers. Ze ruimen alle troep op de grond op, behalve poep. Maar verder eten ze plantenresten (geen gezonde bladeren), visvoer dat op de grond terecht is gekomen, dode vissen, alles wat ze maar vinden kunnen.
Dit betektnd niet, dat je niet de bodem hoeft te stofzuigen. Je zal wel regelmatig even de bodem moeten afzuigen met een slangetje. De vissenpoep (en van de garnalen natuurlijk ook) komt ook gewoon op de bodem terecht.
Algeneters zou ik niet nemen, daar is je aquarium wat te klein voor. Die hebben meer ruimte nodig.
Corydorassen kan je nemen, maar dan natuurlijk een soort die heel klein blijft. Zoals de Habrosus of de Pygmaeus. Daar moet je er dan wel minstens 6 van nemen, want dat zijn groepsvisjes en anders voelen ze zich niet gelukkig. Hou er wel rekening mee, dat je dan minder boraras kan nemen. En je hebt dan al garnalen op de bodem leven, dus dan is een wat groter schooltje boraras bovenin wel erg leuk Heb je overal in de bak beweging
Je kan inderdaad een pantykousje over het filter doen, dan is het ook veilig voor de garnalen. Dat kan je dan het beste aan de buitenkant van het filter doen. Want de meeste soorten zijn inderdaad niet veilig voor babygarnaaltjes.