Beste Aquariumliefhebbers,
Ik heb er pas (weer) een aquarium bij gekocht voor een leuk prijsje (60 eurotjes maar). Het betreft hier een Eheim professional aquarium met externe pomp met interne verwarming, ph-meter met gestuurde CO2 toevoeging, digitale temperatuurweergave, verlichting, onderkast en stuur en regel automaat, enz.. Er zit een achterwand in die waarschijnlijk een back to nature variant is. Deze wand is echter bijna geheel verweerd/ afgebladderd. Ik heb hem eruit gehaald om van de voorzijde van het aquarium de acherzijde te maken en zo geen lelijke krassen op de voorruit te zien. Hij is nu bijna geheel grijs. Er zijn nog verfrestjes zichtbaar en ik wil deze wegwerken. Ik wil deze wand graag weer mooi maken en zal hem dan ook weer moeten verven. De wand is volgens mij gemaakt van vezelmateriaal met hars. Er zijn aan de achterzijde vezels zichtbaar.
Hier mijn vragen:
-Welke verf moet ik hiervoor gebruiken? Acrylverf, verf op waterbasis of wat anders?
-Moet de achterand na het verven nog door een epozyhars of iets dergelijke beschermd worden om gifstoffen uit het water te weren?
-Moet de achterand na het verven nog door een epoxyhars of iets dergelijke beschermd worden om de verflaag tegen de vissen te beschermen?
-Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten bij het renoveren van mijn achterwand?
-Waarmee kan ik het beste de silikonenkit-resten verwijderen? (Er zitten op mijn glas nog miniscule restjes die ik met een verfkrabber er niet meer zo 123 afkrijg. Aceton?)
In de bak komen Malawi-cichliden! Vooral pseudotropheus en Metriaclima soorten.
Ik heb hiervoor al in verschillende topics gekeken maar lees hier tegenstrijdige dingen.
Wie heeft er ervaring mee en wat voor advies hebben julllie? Ik wil de bak graag zsm inrichten.
Met vriendelijke groeten,
aquafrank
advies gevraagd bij renoveren/bouwen achterwand
Re: advies gevraagd bij renoveren/bouwen achterwand
Hoi Frank,
ik zal je vragen proberen te beantwoorden.
ik zal je vragen proberen te beantwoorden.
aquafrank schreef:Welke verf moet ik hiervoor gebruiken? Acrylverf, verf op waterbasis of wat anders? Inderdaad verf op water basis, de zelfde die je gebruikt om kozijnen te schilderen
-Moet de achterand na het verven nog door een epozyhars of iets dergelijke beschermd worden om gifstoffen uit het water te weren?hoeft niet, maar in jouw geval wel aan te bevelen met malawi op het oog. Niet zozeer voor de stoffen maar wel voor het afknagen van de verf
-Moet de achterand na het verven nog door een epoxyhars of iets dergelijke beschermd worden om de verflaag tegen de vissen te beschermen?Zie hierboven
-Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten bij het renoveren van mijn achterwand?kijk is in dit topic, misschien haal je er nog wat uit klik hier
-Waarmee kan ik het beste de silikonenkit-resten verwijderen? (Er zitten op mijn glas nog miniscule restjes die ik met een verfkrabber er niet meer zo 123 afkrijg. Aceton?)ja kan of kit verwijderaar van alabastine of terpetine, maar wel goed uitwassen de bak daarna
-
aquafrank
Onderwerp auteur
Beste Kevin,
Bedankt voor de reaktie. Het topic had ik al volledig doorgelezen, evenals vele anderen. De topics en antwoorden zijn soms tegenstrijdig aan elkaar. Vandaar de vraag en de uitgebreide beschrijving van mijn vragen en plannen.
Zo lees je in sommige topics dat je verf op waterbasis moet gebruiken (zoals je antwoord in dit topic) en in andere dat het niet uitmaakt (in bijv. het topic waarnaar je verwijst en dat in principe dus ook tegenstrijdig is aan je antwoord
)
groeten,
Frank
Bedankt voor de reaktie. Het topic had ik al volledig doorgelezen, evenals vele anderen. De topics en antwoorden zijn soms tegenstrijdig aan elkaar. Vandaar de vraag en de uitgebreide beschrijving van mijn vragen en plannen.
Zo lees je in sommige topics dat je verf op waterbasis moet gebruiken (zoals je antwoord in dit topic) en in andere dat het niet uitmaakt (in bijv. het topic waarnaar je verwijst en dat in principe dus ook tegenstrijdig is aan je antwoord
groeten,
Frank
Het ligtvoornamelijk aan de vissen die je gaaat houden, een neontetra zal je verf niet beschadigen een knagende malawi tja die bijt er zo doorheen.
Kwa verf maakt het inderdaad niet uit, wand eenmaal droog geeft de verf niks meer af. Maar vooor het gemak en de kosten adviseer is verf op waterbasis.
Kwa verf maakt het inderdaad niet uit, wand eenmaal droog geeft de verf niks meer af. Maar vooor het gemak en de kosten adviseer is verf op waterbasis.