Net mijn waterwaardes getest met mijn (vandaag binnengekomen) sera aqua test box. Alles getest doordat ik laats zo een erge nitriet piek had , ook meteen het javamos en naaldgras in het aquarium gedaan
dit zijn de waardes:
Temp: 25
PH 7,5
GH 9
KH 6
NH4/NH3 0
No2 ik zat te twijfelen tussen 0,5 en 1,0 kleur zat er een beetje tussenin leek wel. dus voor de zekerheid nog een keer 50% ververst!
No3 25
po4 0
FE 0,5
Cu 0
weet nu niet hoe het zit met de ph en de po4 , na 22 jan niet meer daarop getest. Wel op nitriet en die is 0 na een aantal dagen op 0,5 gestaan te hebben heb elke dag ververst , niet meer 50% iets minder en net getest en hij is 0
net weer getest , dit omdat ik het leuk vind en ik heb er sinds een paar dagen een nieuwe vis in , een Betta man. dus wilde even weten hoe het met alles waardes was
Temp 25
PH 7,5
GH 7
KH 10
NH4/NH3 0
No2 0
No3 0
Po4 2,0
FE 0,5
Cu 0
Co2 9.5 (volgens tabel op de site)
Best goede waardes over het algemeen hoor
Je nitraat/fosfaat ligt wat overhoop, voer je veel diepvries voer wat je niet eerst uitspoeld ?
Wat je zelf al aangeeft het meten is meer een fun ding als een echt goede indicator voor de toestand in je bak, als je bak goed draait niets doen.
Heb je problemen groei stagnatie van planten/algen groei dan zou je op basis van je metingen nitraat bij moeten voegen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
Ja dat dacht ik ook al met en no3 van en 0 en een po4 van 2. Maar ik voer nog geen diepvriesvoer , gisteren wel gehaald nog niet gevoerd. verder voer ik komkommer en tabletje aan de oto's en korreltjes aan de betta. De planten doen het goed hebben ook uitlopers etc en algengroei heb ik een heeel erg klein beetje last van bruin alg op mijn ruiten. (niet erg voor de oto's). Ik geef een maal per week sera plantenvoeding en ik geef easycarbo. Nieuw in de bak zijn het naaldgras , javamos , een amandelblad (op aanraden van de betta kweker) en de betta zelf dan (+ voer natuurlijk)
Als je geen alg problemen hebt lekker niets doen
Normaal moet je nitraat ongeveer 10x hoger zijn dan je fosfaat, maar de nauwkeurigheid van de meet sets is niet al te hoog stel je fosfaat is werkelijk 0.5 en je nitraat 2 wat zo maar kan dan zit je opeens een heel stuk beter.
nitraat echt op nul gaat groeistagnatie en dus algen geven dus wees er wel allert op.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
net weer mijn waardes gemeten. (alweer? hehe ja sorry ik vind het leuk om te doen) Er is niet veel veranderd alleen de GH en KH. Wel heb ik (wss door te weinig nitraat te veel fosfaat) last van bruine algen.
Draaiweek 7/8
visbestand:
1 betta man
10 rasbora galaxy
5 otocinclus
(en 1 posthoornslak)