gedrag goudvissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
visdevisvis
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2013 00:02

gedrag goudvissen

Bericht door visdevisvis »

Hallo, mijn goudvissen hebben al jaren een vreemd gedrag.
s' Ochtends en s' middags zitten mijn goudvissen heel rustig in het aquarium, meestal achter plantjes of achter een steen. Als ik s' avonds meestal thuis kom dan gaan ze pas leven ze zwemmen actief onderzoeken het zand en happen in de plantjes. Ik heb pas een telescoopoogsluierstaart gekocht en die vertoont nu hetzelfde probleem hij zit nu ook al na een dag s' ochtends en s' middags bij de andere normale goudvissen rustig in een hoekje, maar ook hij is alleen actief in de avond en nacht.
Hoe kan het dat de vissen zo rustig zijn overdag? En waarom zit de sluierstaart nu bij de normale goudvissen, ik dacht dat deze meer zijn eigen weg gaat omdat hij een andere soort is.

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: gedrag goudvissen

Bericht door Roy H »

Welkom op AquaforA.

Beetje vreemd gedrag dit. Heb je mss foto`s, en wat zijn de afmetingen van je bak?

Greetings.....
Greetings...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
visdevisvis
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2013 00:02

Re: gedrag goudvissen

Bericht door visdevisvis »

De afmetingen weet ik op dit moment niet. Ik weet wel dat er ongeveer 80 liter water in zit.
Voor mij is het niet echt een probleem, maar ik hoop dat de vissen zich wel goed voelen. Ze zien er wel heel gezond uit en gedragen zich s' avonds en s' nachts goed.
Zou het door het voedsel komen, ze krijgen altijd s' avonds laat eten en ze hebben het binnen 2 minuten op.

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: gedrag goudvissen

Bericht door Roy H »

Dat zou goed kunnen , ja. Het lijkt mij dat ze overdag toch ook wel actief zouden moeten zijn.

Mss dat andere leden er meer ervaring mee hebben, de goudvissen die ik heb zitten in de vijver ;)
Greetings...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
visdevisvis
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2013 00:02

Re: gedrag goudvissen

Bericht door visdevisvis »

Bedankt voor je hulp, misschien hebben ze gewoon te weinig eten en zijn daardoor overdag niet actief. Ik zit er zelf aan te denken om ze misschien ook s' ochtends wat eten te geven, maar ik wil niet dat ze te veel eten krijgen waardoor ze meer gaan poepen en het water viezer wordt.
Ik hoop dat iemand anders nog goeie tip(s) heeft.

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: gedrag goudvissen

Bericht door Roy H »

Gaat vast goed komen. Hoe vaak ververs je eigenlijk?
Greetings...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
visdevisvis
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2013 00:02

Re: gedrag goudvissen

Bericht door visdevisvis »

Roy H schreef:Gaat vast goed komen. Hoe vaak ververs je eigenlijk?
Meestal 1 keer per twee weken, ik heb er wel een pompje in zitten.

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: gedrag goudvissen

Bericht door Roy H »

Ik weet het niet zeker,maar verversen zou je beter 1 keer per week kunnen doen. Vooral ook omdat goudvissen toch wel enorme vervuilers zijn.

Staan er ook planten in eigenlijk??
Foto`s zouden kunnen helpen ;)

Greetings....
Greetings...

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: gedrag goudvissen

Bericht door Rita M »

Ik heb dit even een beetje genegeerd omdat ik het zo vrezelijk moeilijk vind hier op te reageren, het liefst wil ik opbouwende kritiek geven en iemand een bepaalde richting in helpen zodat diegeen zich prettig voelt met het gegeven antwoord en er wat mee kan. Helaas gaat me dat in dit geval niet lukken hoe graag ik ook wil.

Je hebt het over goudvissen, meervoud dus maar je geeft niet duidelijk aan hoeveel je er precies hebt helaas. Wel vertel je dat er nog een sluierstaart is bijgekomen. Je geeft ze weinig eten omdat je niet wil dat de bak te vuil wordt maar ververst maar 1 x per twee weken. Roy geeft al aan dat je dit echt beter wekelijks kunt doen omdat goudvissen enorme vervuilers zijn en ik persoonlijk kan me niet voorstellen dat je bv je hond maar om de dag te eten geeft zodat je hem dan niet dagelijks hoeft uit te laten...begrijp je mijn punt? Je kunt een diertje geen honger laten lijden omdat het jouw leven makkelijker maakt al snap ik wel dat je daar waarschijnlijk helemaal niet bij hebt stil gestaan. Je vermeldt niet welk filter er op de bak zit, waarschijnlijk een klein binnenfiltertje? Je verteld dat je sluierstaart bij de andere vissen zwemt en geeft aan dat je bakje ongeveer 80 liter is, dat zou betekenen dat het een bakje van 60 cm breed is en dát betekend weer dat de vissen weinig keus hebben dan vlak bij elkaar te zitten natuurlijk. Goudvissen hebben per stuk al minstens 50 liter nodig, dat is geen wet maar wel een richtlijn voor een goede en gezonde manier van vissen houden. Een sluierstaart is op zich wel een aquarium vis maar gewone goudvissen absoluut niet, dat zijn vijvervissen al zie ik ook hier weer in dat je, wanneer je om je heen kijkt, dit niet wist want die arme dieren worden vaak met 6 in een 80 lt bakje gestopt. Dit is, hoewel onbewust, absolute dieren mishandeling.

Ergo; je vissen zitten te klein, krijgen te weinig te eten en zwemmen in ernstig vervuild water. Je zult dus dingen moeten gaan veranderen als je uit gaat van het welzijn van je dieren. Misschien kun je op MP een grotere bak kopen? Let wel, goudvissen hebben minstens 1.20 nodig en dan kunnen er misschien 4 in. Beter is het de goudvissen,nu het nog niet te koud is, bij iemand in een vijver te doen en er 2 mooie sluierstaarten bij te kopen en wekelijks minstens 1/4e van het water te wisselen. Een goede filtering is van belang dus misschien ook weer via MP een grote potfilter aanschaffen. Dat kost allemaal behoorlijk wat en dat geeft al aan dat de aquarium hobby niet goedkoop is en gewoon 4 goudvissen in een klein bakkie echt absoluut niet kan. Ik vermoed dat de schuld ook bij de winkel ligt want die zien goudvissen als wegwerp artikelen, plenty more where they came from.

Sluierstaarten zoals telescoopoogen zijn freaks die gekweekt werden door mensen en hopelijk gaan mensen inzien dat ze dit soort zielige (want mismaakt) vissen niet moeten kopen, de gewone vis waar de mens zich niet mee heeft bemoeid is mooi genoeg en veel en veel sterker. Dus misschien beter de gewone soort kopen in het vervolg.

Hopelijk begrijp je dat ik absoluut niets persoonlijks bedoel en zeker niet "op de man" wil spelen. Je vroeg om raad en dit is mijn stukje. Groetjes en hopelijk kun en doe je er wat mee.

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”