Luchtbellen in me wateroppervlakte

Plaats reactie

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Luchtbellen in me wateroppervlakte

Bericht door ddehart »

Hallo allemaal,

Bij thuiskomst vanavond constateerde ik dat ik allemaal lucht belletje's op me water heb drijven, en op de kopse kanten, links en rechts, loopt over de hele diepte een rij van aan 1 gesloten luchtbellen.

Waar kan dit op duiden ?

Groetjes Dirk

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Re: Luchtbellen in me wateroppervlakte

Bericht door ddehart »

#Edit

3 neon tetra's zwemmen constant met hun koppie naar boven in de bovenste zwemlaag, en zijn alle 3 behoorlijk grauw van kleur, kan dit hier mee te maken hebben?

Noomii
200-400
200-400

Bericht door Noomii »

zuurstof te kort, of een vergiftiging in het water, daardoor kan ook je slak dus zijn overleden.

Wat zijn je waterwaardes? je visbestand? hoe groot is het aquarium? voeg je co, planten voeding of iets toe? wat is je ververs beleid?

ik zou zeggen eerst watertesten en daarna ook even 40-50% water verversen.

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Doordat mijn nieuw aangeschafte planten bespoten waren met slakken gif en ik als beginner daar niets van wist, koste me dat vorige week 20 garnalen binnen een uur, adviezen van leden opgevolgd, en de vissen + appelslak deded het allemaal nog, zelfs de slak waarvan ik vanmiddag dacht dat hij het loodje had gelegd kruipt nu weer over de ramen heen.
Dus een restant van dat gif kan het denk ik niet zijn.

Ik heb geen idee wat mijn waardes zijn, heb er zojuist een bruis steentje in gedaan voor extra zuurstof.
De plantenvoeding die ik toevoeg is HS Aqua Floracell, soort vloeibare voedingsbodem.
Mijn aquarium is een Juwel 80*40*30 en mijn vissen bestand is opgesplitst, de gekleurde guppie's zitten in een 60 bak bij mijn dochtertje op haar kamer in de 80 bak zitten nu nog:
-12 blackmolly's
-20 tetra's , 10 x neon 10x kardinaal
-2 rauw tetra's
-1 appelslak
-3 algen etertje's

Noomii
200-400
200-400

Bericht door Noomii »

Dat is niet de ideale combinatie, vooral niet met 12 black molly's die overigens brakwater nodig hebben, willen ze het echt super doen. Sinds wanneer draait het aquarium? waterwaardes zijn inderdaad beter om te weten kan zijn voor nitraat of toch iet wat nitriet.

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Hey Noomii,

Dat dit inderdaad niet het beste vissenbestand is voor onze bak ben ik dankzij dit forum en de ervaring van andere leden ook achter.

Waar wat begon als een onschuldig sponge bob aquarium voor de 60 bak van mijn dochtertje werd al snel een over genomen 80 bak van mijn zwagertje met zo'n beetje alles er op en er aan, tetra's , molly's , zwaarddragertjes , garnalen en guppen.

0,0 % ervaring, dus ben me in gaan lezen op via internet en kwam uiteindelijk bij dit forum terecht, tja toen duurde het niet lang voor ik door had dat we helemaal verkeerd gestart waren :cry:

Er is inmiddels een plan van aanpak opgezet voor een totaal nieuwe 80 bak, en geloof me dat wordt stap voor stap opgebouwd aan de hand van alle info die ik hier gevonden heb :D

Maar goed, dat gaat nog wel een maandje duren, voorlopig zit in met dit probleem in mijn maag, het is inmiddels weer rustig in de bak op die 2 tetra's na die daar maar bovenin blijven zwemmen en happen naar lucht, de kleur is ook nog niet helemaal wat het zijn moet, baal er flink van, en snap er eerlijk gezegd niets van.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Ik zou wel even een flinke plons water verversen ook al heb je nog niet getest, dat is nou in ieder geval het beste.

De vissen die niet in het bestand passen zou je gratis kunnen aanbieden op marktplaats, zo is Peter vrij snel van een aantal platy's afgekomen ;)
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Vanmorgen even een snelle verhuizing gedaan met het laatste beetje vissen wat in m'n 80 bak zat, die hadden even een tijdelijk onderkomen in de 60 bak van mijn dochtertje, en daarna me water laten testen.
Alles was goed behalve me nitraat en nitreet, dat moet nul zijn, en ik zat veel te hoog.

Mijn verversings beleid is oke , zeggen hun, 2x per week, maaaaaar en ik schaam me kapot, ik maak me pomp te veel schoon en spoel hem uit onder de kraan :( niemand in mijn directe omgeving ( dat zijn er best veel met aqariums ) die mij erop gewezen heeft dat je dat dus never nooit mag doen......

Dat is dus waarschijnlijk de reden dat mijn bak zo slecht is gaan draaien.... :(

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

ddehart schreef:Vanmorgen even een snelle verhuizing gedaan met het laatste beetje vissen wat in m'n 80 bak zat, die hadden even een tijdelijk onderkomen in de 60 bak van mijn dochtertje, en daarna me water laten testen.
Alles was goed behalve me nitraat en nitreet, dat moet nul zijn, en ik zat veel te hoog.
Nitriet wil je niet, nitraat kan geen kwaad. ;)
ddehart schreef: Mijn verversings beleid is oke , zeggen hun, 2x per week, maaaaaar en ik schaam me kapot, ik maak me pomp te veel schoon en spoel hem uit onder de kraan :( niemand in mijn directe omgeving ( dat zijn er best veel met aqariums ) die mij erop gewezen heeft dat je dat dus never nooit mag doen......

Dat is dus waarschijnlijk de reden dat mijn bak zo slecht is gaan draaien.... :(
Ai, denk dat dat inderdaad de oorzaak is. Dat is dan wel echt balen, als je het niet wist. Maar al doende leert men, zullen we maar zeggen.

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Dat is waar Fabian,

Maar niet echt een hele leuke manier om zo op je giechel te gaan en er van te leren.

Gister opnieuw een water wissel gedaan ( op advies van de winkel ) zo'n 50% en deze keer de pomp niet aangeraakt.

Het water ziet er beter uit dan dat het gister was, maar ik laat hem eerst nog wel even een volle dag visloos draaien, dan nog maar een keer mijn water testen, voor me vissen weer terug gaan, ben in ieder geval blij dat ik me vissen tijdelijk verhuisd heb.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Pompen alleen open maken als ze minder doorstroming gaan geven, het fijne filter wat helemaal bovenop ligt wil ik wel eens vervangen als ik merk dar mijn water troebeler wordt of vuil deeltjes terug zie komen. Als ik groot onderhoud doe aan de pomp maak ik de kop goed schoon, borstel mijn slangen uit met een trekveer en gooi al het water uit mijn pomp weg, wel laat ik dan al het filter materiaal met rust en plaats ik zo weer terug.

Op dit moment zou ik om de dag of elke dag wat verversen tot de nitriet piek weg is, als die weg is zou je met 1x per week genoeg verversen.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

@Bertus,

Ik heb zo'n BioFlow binnen filter van Juwel met zo'n spons blok er in zeg maar.
Ik heb inderdaad nu elke dag ververst, en ben van plan morgen weer mijn water te laten testen om te kijken hoe het er nu voor staat.
Ik denk toch dat ik voor die Eheim Powerline 2048 ga , voordat ik aan de opzet van m'n nieuwe 80 bak ga beginnen :)