Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Plaats reactie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Bericht door Kevin »

Dat is een goeie waarom, het zou zo maar kunnen dat het nodig nodig is omdat het vuil meer ruimte en tijd heeft om te zinken in je filter. Of de bacterien die in die blokken en bioballen zitten doen het meeste werk.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

De droog filters zijn nu klaar,alle buizen zitten er aan,ik heb geen originele doorvoeren gebruikt maar heb de pvc buizen in de geboorde gaten gekit,daar over heen heb ik meerdere lagen vijver folie gebruikt.
Ik heb er alle vertrouwen in dat dit een duurzame afdichting oplevert.
De buizen om de stroming binnen in de filters in goede banen te leiden moet ik nog samen stellen,dit ga ik op een later tijdstip doen,in eerste instantie ga ik de filters ook niet meteen vullen met zand of een ander filter medium.
Na de montage van de filters is het de bedoeling dat de filters mee draaien in het systeem,maar niet worden gevuld met een filter medium,dit doe ik om mogelijke aanpassingen te doen ,zonder dat ik het hele filter leeg hoeft te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Het glazen binnen werk van het droog filter is nu ook klaar,ik heb eigenlijk nog wel ruimte voor een vierde deel,maar ben door mijn voorraad glas heen,en moest dus nood gedwongen stoppen na dat het snijden verkeerd is gegaan bij het vierde deel.
Als vulling voor de bakjes ga ik vijver substraat gebruiken zo als het er nu voor staat.

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Alle filter delen zijn nu aangepast en gemonteerd,en werken in het systeem.
Van bijna alle delen heb ik min of meer moeten gokken,de positie van de afvoeren,het aantal en de diameter,ik had verwacht dat ik met het fine tunen van de filterdelen nog wel even mee bezig zou zijn.
Uiteindelijk viel dit reuze mee....meer geluk dan wijsheid zal ik maar zeggen.
Ik moet nog wel het een en ander doen aan de afwerking,dit is een grote uitdaging,de noodzaak ontbreekt vaak en daarmee samen hangend de zin om zulke dingen te doen.

Afbeelding
Het wervelbed filter voor het 360cm aquarium is eigenlijk helemaal klaar,het laminaat is met epoxy behandeld,dit heb ik trouwens bij alle delen nu gedaan,ook delen die niet makkelijk nat kunnen worden,zo'n laagje epoxy maakt het onderhoud een stuk makkelijker bv met het schoonmaken.

Afbeelding
Het bestaande droogfilter heb ik ook aangepast,tussen de verschillende lagen filter materiaal zitten nu open ruimtes
Ik heb als bodem glazen strips gebruikt die niet helemaal strak tegen elkaar aan liggen.
Bij beide filters heb ik onder andere vijver substraat gebruikt.

Afbeelding

Het linker droogfilter is helemaal nieuw,en heeft een indeling van losse glazen bakjes gevuld met filter materiaal,ook hier zitten tussen de verschillende lagen met filter materiaal open ruimtes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit andere zand filter is al wel in gebruik ,maar bij deze moet ik nog een aantal afwerk latten lijmen.
Beide wervelbed/zandfilters zijn nog niet gevuld met filter materiaal.

Op beide wervelbed filter zit een pomp van rond de 7000 liter per uur.
Afbeelding
Vooral op dit gebied is nog het nodige te doen,de bedoeling is dat beide pompen gekoppeld worden,zo dat ik een van de pompen af en toe uit kan schakelen,maar er wel voldoende stroming blijft over de wervelbed filters.
Ik denk aan ongeveer 2 op de 5 minuten uit.
Dit moet ik nog helemaal uitwerken,het moet niet zo zijn dat de 2 pompen als ze beiden aanstaan tegen elkaar gaan inwerken,het systeem zal dan ook moeten worden uitgevoerd met een aantal terug slag kleppen en afsluiters.
Dit is voor later,nu eerst de foto's posten van het aquarium zelf.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Morgen ga ik wat vissen in het aquarium uit zetten,uitgezonderd de nieuwe omgeving zal bv het water exact de zelfde eigenschappen hebben als het aquarium van waar ze vandaan komen,ik verwacht ook geen grote problemen.
Het uitvangen van de vissen is wel moeilijk,als ik echt een selectie zou willen maken ,moet ik het aquarium voor een groot deel leeg laten lopen,hier heb ik op het moment weinig trek in.
In eerste instantie probeer ik een aantal vissen met het voeren er uit te vangen,ik zal dan later verder gaan selecteren,in welk aquarium alles precies moet zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog op zoek naar een aantal L nummers voor het 360cm aquarium.
In het andere aquarium heb ik een stuk of 6 L nummers van verschillende soorten zitten,dit is best wel grappig want deze 6 zitten overdag dicht in de buurt van elkaar, een beetje verscholen bij een aantal stenen in dat aquarium,in dat aquarium heb ik ook een stukje hout verstopt voor de hout eters.
Tegen de avond komt de hele groep te voor schijnt,ik wil uit deze groep dan ook geen vissen over zetten.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik heb de vissen over gezet,kan zijn dat ik nog een aantal vissen ga verwisselen maar voorlopig laat ik het zo.
De vissen heb ik uit het andere aquarium gevangen tijdens het voeren,dit ging eigenlijk prima en heeft niet al te veel werk gekost.
Ik heb ook 4 planten in het aquarium gezet,2 x Crinum ,2 x Crinum Calamistratum ,dit zijn soorten die erg groot kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Visje in het water
1000+
1000+

Bericht door Visje in het water »

stijlvol! Zeer stijlvol :D :vis:
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Dit is een mooie bak geworden, beter zoals hij eerst was. Indrukwekkende techniek heb je daar.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Zeer mooi. :duim:
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Ziet er erg mooi uit, beste Youdoom! :duim:
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Mooi hoor, lekker duister ook wat hem veel diepte geeft in combinatie met die overhangende rotsen.

Als je vissen wilt vangen en niet heel je bak leeg wilt halen gebruik ik altijd een grote filtermat waarmee ik het aquarium steeds kleiner maak aan de kant waar de te vangen vis zwemt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:Mooi hoor, lekker duister ook wat hem veel diepte geeft in combinatie met die overhangende rotsen.

Als je vissen wilt vangen en niet heel je bak leeg wilt halen gebruik ik altijd een grote filtermat waarmee ik het aquarium steeds kleiner maak aan de kant waar de te vangen vis zwemt.
Das helemaal geen gek idee,zal is wat maken met een filtermat.
Voor het andere aquarium gaat dat wat moeilijker denk ik,daar heb ik het gedaan met het
voeren,iedere keer 30 min voor dat we gingen voeren er een net in gehangen bij de voer plek.
Ma ja op die manier ben je wel een paar dagen bezig met het vangen...

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

wow echt heel mooi!!
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Werkt verbazingwekkend goed hoor, eventueel gelijk al je toch gaat water verversen dan word het nog makkelijker. Als je een ruwe wand hebt kun je ook nog een matje aan de achterkant er tussen prutsen, kan de vis bijna geen kant meer op.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik ben begonnen met het laatste gedeelte van de bouw ,van de aquariums en de kamer waar deze in staan,in de kamer waar deze instaan zit nog een ruimte achter het eerst gebouwde aquarium,deze ruimte wil ik bij de bestaande aquarium ruimte aantrekken,zo dat het eerst gebouwde aquarium in zijn geheel vrij komt te staan,de filter delen worden op deze manier vrij toegankelijk,de ruimte achter het aquarium ga ik gebruiken voor de computers,en moet ook gaan plaastbieden aan eventueel een aantal opvang bakken.

Om dit te verwezenlijken moet ik vooral de filter delen die voor het 360cm aquarium zijn aan gaan passen,en verplaatsen.
Het nat gedeelte van de filters voor de aquariums heb ik nooit goed kunnen inspecteren de wanden van dit filter zitten tussen het aquarium ,en de kamer wand,ik heb dit filter gemaakt van underlayment,en ben erg benieuwd of ook daar alles er goed uitziet,het filter is in gebruik genomen eind 2011.

Met de aquariums gaat verder alles naar wens,en heb er niet veel aan veranderd sinds de laatste keren dat ik heb gepost in deze topic,in het 360cm aquarium probeer ik wat meer planten groot te laten worden.

Afbeelding Afbeelding
Het eerste aquarium in 2013

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Het 360cm aquarium op het moment.

Ik heb de laatste tijd een aantal vragen gehad via mail,over verschillende zaken die de gebruikte techniek aangaan en de gebruikte materialen en ook alsmede de houdbaarheid van deze materialen,ik heb deze vragen zo goed mogelijk beantwoord,ik zal in het volgende verslagje deze vragen en antwoorden ook gaan posten.

dennisr

Bericht door dennisr »

Wat een schitterend aquarium zeg :tums: