Soorten voedsel van huis uit

Plaats reactie

Onderwerp auteur
teffer
0-200
0-200

Soorten voedsel van huis uit

Bericht door teffer »

Uit de winkel heb ik een simpel bakje droogvoer, maar hier zie ik dat je vele andere soorten voor kunt gebruiken.
Zoals levend, diepvries, groente enzz.

Maar wil wel weten welke voeren je van huis uit kan gebruiken zoals welke groente bijvoorbeeld en hoe je dat moet klaar maken voor ze

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Soorten voedsel van huis uit

Bericht door Stefan »

Er is op gebied van voedsel heel veel keuze idd.
Op gebied van groente is het een beetje afhankelijk van je bestand.
voor bijvoorbeeld garnalen en de echte algeneters kan je heel veel gebruiken. zoals spinazie, sla, spruitjes, doperwtjes, komkommer, appel en zal vast wel een boel vergeten...
de groente kan je het best altijd goed schoon maken, en eventueel blancheren (heel kort in kokend water hangen).
qua diepvries is de keuze ook vrij groot. rode- en witte muggenlarven, cyclops, daphnia, tubiflex, mossel, stukjes vis en noem maar op. Maar ook weer oppassen, want sommige vissen mogen niet (teveel) van bepaalde typen voedsel vanwege de eiwitten en proteïnen die erin zitten.
Qua levend voer heb je ongeveer dezelfde keuze als qua diepvriesvoer. daarnaast kan je bijna alles geven wat klein genoeg is... ik heb zelf wel eens bladluis in mijn bak gehad toen in nog veel eendenkroos had. nou daar waren mijn bijlzalmpjes erg blij mee :)
Wel wordt levende rode muggenlarf en tubiflex vaak afgeraden. omdat rode muggenlarf een soort van weerhaakje schijnt te hebben waarmee ze soms blijven hangen, en tubiflex wil nog wel eens vervuild zijn, en kan in de bodem kruipen en daar gaan rotten.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
teffer
0-200
0-200

Bericht door teffer »

Thnx
Groente heb ik wel vaak in huis :D maar hoe zit het met levend/diepvries voer?
Kan ik dat allemaal thuis vinden? kan ik bijvoorbeeld vis wat ik zelf eet een stukje vanaf halen en is kleine stukjes snijden ofzo?
En is er een manier om makkelijk zelf levend voer te vangen of te kweken?

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Kan je dan zeker mee afwisselen.
klein levend- en diepvriesvoer kan je bij bijna alle aquarium- en dierenwinkels wel vinden.
In principe kan dat wel, maar daar vervuil je ook wel heel snel je bak mee. en niet alle vissen zullen daarvan pakken. Da's meer iets voor als je grotere vissen of piranha's hebt ofzo...
voor levend voer kan je met een vlindernetje door een weiland gaan lopen om kleine vliegjes e.d. te vangen. ook kan je het in principe uit de sloot halen, maar dan moet je wel oppassen voor ziektes en de jagers als larven van libellen en bepaalde waterkevers. die pakken met gemak visjes tot een cm of 4 á 5

Kweken kan wel. watervlooien bijvoorbeeld kan je een extra bak opzetten, met VEEL licht en flink lucht laten doorstromen waardoor je waterboei krijgt, dan kan je daarin watervlooien kweken.

voor jonge vissen en de aller kleinste vissen zijn artemia naupliën zeer geschikt, die mik je in een bakje zout water, wacht 24 tot 48 uur, dan komen ze uit, dan scheid je de schalen van de artemia, en kan je de artemia als voer geven.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Muggenlarven is ook vrij makkelijk te verkrijgen. Gewoon een schaaltje water buiten neerzetten. Wel oppassen omdat het veel muggen aantrekt die voor overlast kunnen zorgen dus een redelijk eind van de huizen neer zetten. Na een paar dagen moeten de eerste larvjes rondzwemmen.

Overigens is het zo dat zwarte muggenlarven (ik weet niet of dit voor anderen ook geld) de kweeklust van vissen kunnen opweken. Dit is dan ook ideaal voer om te geven als je met vissen wil kweken.
Watervlooien zorgen dacht ik voor een mooiere kleur.
Garnalen hebben naast groenten ook wel interesse in boombladeren.

Natuurlijk moet je goed afwisselen.