Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Plaats reactie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Bericht door Kevin »

En dat terwijl Osram toch gewoon goed leverbaar is en dan toch nog moeite moeten doen. Licht combineren met spots valt inderdaad niet mee als je dit naadloos wilt laten doen tenminste.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:En dat terwijl Osram toch gewoon goed leverbaar is en dan toch nog moeite moeten doen. Licht combineren met spots valt inderdaad niet mee als je dit naadloos wilt laten doen tenminste.
Er worden erg veel van dit soort lampen aangeboden op verschillende internet sites,maar vaak alleen in warmwit,en al heel wat minder vaak in koudwit,en als het dan al goed was veel te duur.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Heb je een typenr van die lamp voor mij?

Zoek voor in de woonkamer nog spots in LED en ken wel iemand die veel van dat spul kan leveren, zal is naar een prijsje gaan vragen daar.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:Heb je een typenr van die lamp voor mij?

Zoek voor in de woonkamer nog spots in LED en ken wel iemand die veel van dat spul kan leveren, zal is naar een prijsje gaan vragen daar.
Ja zekers,ik heb de lampen deze keer besteld bij http://www.conrad.nl/ce/?WT.mc_id=bbemail
Ik heb eerst bij een andere online schop besteld maar niet gekregen...ik heb wel na 2 maanden mijn geld terug gekregen.

Osram Osram LED Superstar 4,5 W, PAR16, E27, TW 4008321981370 Reflector E27 4,5 W Koud-wit 25000 h
Bestnr.: 579940-89

Conrad LED-lamp 38 E27 Reflector E27 2,1 W Wit
Bestnr.: 574605-89

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik heb een GU-10 fitting dus dat zou dan deze moeten zijn? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5746 ... 7&ref=list

EDIT: als ik de recensies lees is het niet de juiste lamp om in de kamer te hangen, te blauw en te bundelig.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:Ik heb een GU-10 fitting dus dat zou dan deze moeten zijn? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5746 ... 7&ref=list

EDIT: als ik de recensies lees is het niet de juiste lamp om in de kamer te hangen, te blauw en te bundelig.
Ja dat kan kloppen deze heeft een reflectie hoek van 20%,dit soort lampen heb ik aan de buitenzijden van het aquarium gebruikt (in E27) deze lampen zijn veel helderder (witer/blauwer)dan de andere 3

Trouwens ik gebruik ook een boel spots met de zelfde fitting in onze woonkamer,deze hebben wij gekocht bij de Lidl
En waren 3.50 euro per stuk(in warm wit),maar voor warmwit zijn ze niet te geel.
OoK andere discount winkels hebben dit soort lampen wel is in de aanbieding.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dan zal ik is kijken of ze ze daar nog hebben liggen dan, thanks for de tip.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Very nice youdoom. Het is echt een prachtig effect met die spots onder water. Persoonlijk zou ik zelf niet graag tegen de spots zelf aan zitten kijken denk ik, zou er een plaat voor maken in de zelfde stijl als de muur erachter.

Maar gelukkig smaken verschillen. ;)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

nikkilove
0-200
0-200

Bericht door nikkilove »

Zo hé, wat heb jij een prachtig aquarium! Volgens mij is dat de droom van iedereen :D
Een paard loopt niet voor je, hij leidt niet. Een paard loopt niet achter je, hij volgt niet. Een paard loopt naast je. Robin al vanaf 091010 mijn maatje ♥
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=6672

ria100
0-200
0-200

Bericht door ria100 »

Mooi hoor,ik vind die hangende lampen met de led verlichting ook heel mooi.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik wil binnenkort met de zonne collector beginnen te maken/aansluiten.
Over een aantal zaken heb ik nog geen zekerheid,ik moet dit is op een rijtje zetten,er zijn verschillende mogelijkheden.
In eerste instantie geld voor alle manieren het liefst geen buffer/vat ga gebruiken,het mooiste zou zijn om direct aquarium water door het paneel te pompen.

1 De beste collectoren zijn de zogenaamde heat pipe collectors (Vacuüm-buis ),deze geven ook warmte af bij wat meer bewolkt weer,en zijn bv ook in de winter rendabel,een groot nadeel van dit systeem is dat er meestal koperen leidingen in gebruikt worden.
Dus dit zou een aprart systeem moeten worden met een wisselaar om het aquarium water op te warmen.

2 De tweede optie zou een zwembad collector kunnen(vlake plaat collector zijn,deze zijn goedkoop en meestal geheel van kunstof gemaakt,nadeel van dit systeem is het lage rendement(geen warmte bij onvoldoende zonneschijn.
Dit zijn kant en klare kunsthof matten,en zou direct kunnen worden gevoed door aquarium water.

2 Als de tweede optie maar dan in een frame met glas plaat ingebouwd.

Voor alle drie de manieren geld dat dit in eerste instantie als bij verwarming wordt gebruikt.
Het aquarium water hoeft ten hoogste maar 4 graden worden opgewarmd ten opzichte van de laagste kamer temperatuur.

1 Zijn er mensen dier ervaring hebben met zo'n systeem en/of ervaring willen uitwisselen.

2 Ik ga er altijd van uit dat men geen metalen zo als messing/koper in het aquarium moet gebruiken,nu is het wel zo dat ons leiding water veelal ook uit metalen leidingen komt,en als bv de binnen kant van een koperen buis uiteindelijk geoxideerd is,geeft zo'n buis dan nog wel hoeveelheden oxiden die schadelijk zouden kunnen zijn aan het water af?

3 Iemand tips of een idee omtrent dit onderwerp?

Afbeelding
Zonne collector(heat pipes)

Afbeelding
Systeem voor zwembad verwarming(vlakeplaat principe)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik heb zelf geen ervaring ermee, weet wel dat PatrickM zonnecollectoren heeft gebruikt in zijn 4500 liter aquarium. Misschien dat je daar wat tips uit kunt halen en anders kun je hem gerust wel een pbtje sturen hoor.
Hier is de link naar het topic.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=3930
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik ga het laatst gebouwde aquarium op een aantal manieren veranderen,over bepaalde zaken ben ik niet tevreden.
Op het moment van schrijven ben ik hier dan ook mee begonnen.
Ik zal in eerste instantie een aantal post doen van de afgelopen weken.

Als eerste ga ik aanpassingen maken aan de manier van water doorvoeren na het andere aquarium.
Op de huidige manier gebeurd dit door middel van een uitstroom bak waar het water van uit het aquarium instroomt,deze bak is verbonden met de instroom bak van het
eerst gebouwde aquarium,en is verbonden door middel van 2 buizen.
De uitstroom bak van het 360 cm aquarium staat op een wat ongelukkige plaats en staat mijn in de weg,bovendien heb ik de bak niet hoog genoeg gemaakt
Dit resulteer dan in het volgende,ik zou normaal gesproken de waterkolom met een kleine 10cm kunnen verhogen,in de huidige situatie zou dan de uitstroom bak niet hoog genoeg zijn.
Het kan ook zijn dat ik met 2 pompen ga werken ,en het afvoer water van het 360cm aquarium direct ga afvoeren naar het filter,wel wil ik dan met deze oplossing een extra droog filter maken.
Het kan ook zijn dat ik de 2 aquariums direct ga koppelen,met deze opstelling komt het afvoer water van het 360 cm aquarium eerst in het andere aquarium.
Ik moet hier nog is goed over na denken,beide opties hebben voor en nadelen.

Ik ga in elk geval de overloop bak intern in het 360cm aquarium monteren,en wegwerken met rots delen.

De inrichting ga ik veranderen,ik bedoel vooral de achterwanden,deze heb ik toen gemaakt met het idee dat het aquarium voor zuid/midden Amerikaanse Cichliden zou worden
en de inrichting ook vooral uit een boel hout/stronken zou bestaan.
Aan gezien het aquarium ook als Malawi aquarium wordt gebruikt vind ik de inrichting wat kaal,bovendien bevalt mijn het open gedeelte niet aan de linkerkant van de bak.
Ik ben van plan om alle zijden van achterwanden te voorzien ,behalve een smalle strook tussen 2 rots gedeelten.
Ook wil ik meer diepte aanbrengen door middel van wat overhangende rotsen aan het oppervlakte,en aan de voet van de achterwanden.
Alsmede een aantal terras afscheidingen zodat ik wat verschil in hoogte kan aanbrengen op de bodem.

De manier van water inbrengen gebeurd nu door een instroom bak aan de linkerkant van het aquarium,deze bak ga ik demonteren.
Na nu blijkt kan de circulatie in de bak beter,het water stroom nu als waren in een op zijn kant gezette 8 vorm,met vooral in het tweede gedeelte van het aquarium
niet al te veel stroming meer over de bodem.
In de nieuwe situatie wordt het water aan het oppervlakte aan de kant van de interne overloop bak geplaatst.
Bovendien ga ik een aantal buizen in de bak zelf plaatsen,dit met als doel dat ik eventueel later op andere punten het water kan toevoegen.

Afbeelding
Om alles goed te kunnen laten aansluiten heb ik in eerste instantie een mal gemaakt van papier,zodat ik de juiste vorm kan af tekenen op een plaat tempex waar alle andere delen op worden gelijmd .

Afbeelding
Voor de aansluitingen van de zij en achterwand gebruik ik pur schuim.

Afbeelding
De bedoeling is dat de nieuwe delen een beetje op het gebied van het aanzien op het bestaande gaat lijken,dit is best wel moeilijk om dat ik bij de bestaande delen een andere werk wijze heb gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding
Ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt op deze manier,als alle delen gemonteerd zijn ga ik alles ,dus ook het bestaande in verschillende lagen tegel lijm zetten.