Dan toch maar 360x80x80 de bouw
Re: Dan toch maar 360x80x80 de bouw
Dat is niet te duur, sterker nog, erg goedkoop
Het grote recht opstaande stuk rechts op de foto betaal je hier ongeveer 25 euro voor in de dierenwinkel.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Ik moet het hout laten verwateren,op het moment kan ik dit niet doen in het nieuwe aquarium,ik heb dit leeg laten lopen om nog wat kleinere aanpassingen te doen.
Dus heb buiten maar een bak in elkaar geschroefd van een aantal oude tafel delen,en daar vijver folie in gegooid,
zo dat ik het hout rustig een week of 2 a 3 kan later verwateren.
De bak buiten is ongeveer 240cm lang en 60 cm hoog,nu zat ik te bedenken dat het op zich wel een beetje vreemd is ,voor de aquariums die ik gebouwd heb,en ook het nieuwe ,gebruik ik allerlij technieken schroeven/speciale lijm.
De bak buiten zit met ongeveer 20 schroeven vast
,tijdens het vullen is op geen enkel moment in mijn opgekomen dat bv de wanden/verbindingen het niet zouden houden,dit in tegen stelling van de aquariums die ik binnen aan het maken ben.

Dus heb buiten maar een bak in elkaar geschroefd van een aantal oude tafel delen,en daar vijver folie in gegooid,
zo dat ik het hout rustig een week of 2 a 3 kan later verwateren.
De bak buiten is ongeveer 240cm lang en 60 cm hoog,nu zat ik te bedenken dat het op zich wel een beetje vreemd is ,voor de aquariums die ik gebouwd heb,en ook het nieuwe ,gebruik ik allerlij technieken schroeven/speciale lijm.
De bak buiten zit met ongeveer 20 schroeven vast

wauw, verrekte handig van je om 'ff snel' een bak in elkaar te knutselen
om je hout in te wateren
ga je er later nog wat mee doen?
om je hout in te wateren
ga je er later nog wat mee doen?
groetjes Mar
mijn gras is groen genoeg!
mijn gras is groen genoeg!
Kijk wel uit voor beestje in het water, als het zo 3 weken stilstaat heb je daar grote kans op.
Inderdaad wel typisch dat je met zoiets helemaal niet bezig bent met of het wel stevig genoeg is, terwijl je binnen inderdaad daar continu mee bezig bent.
Inderdaad wel typisch dat je met zoiets helemaal niet bezig bent met of het wel stevig genoeg is, terwijl je binnen inderdaad daar continu mee bezig bent.
Hier staat alles in een specie kuip, maar zo te zien gaat dat bij jou niet passen
Leuke tuin heb je zo met de vlonder en vijver
Ik ben wel van plan om de zaak een paar keer leeg te laten lopen en vers water er weer in te doen.Kevin schreef:Kijk wel uit voor beestje in het water, als het zo 3 weken stilstaat heb je daar grote kans op.
Dit hout is al een keer gebruikt trouwens.
-
n.oldenzeel
- 600-800

haha mooi plan dat waterverversen via de wc.
Moet je wel oppassen tijdens een feestje met veel bier.........
Ik denk dat je het drukverschil tussen water uit het leiding systeem en dat wat uit de aqua overloop komt moet zien op te vangen.
Persoonlijk zou ik dan voor een tussenvat kiezen, dwz dat gevuld wordt uit de aqua, en net wat kleiner is dan het volume vd stort bak van de toilet.
Dan loopt de aqua rustig leeg, en het tussenvat snel in de stortbak en wordt dan afgevuld met leidingwater en de bestaande vlotter etc.
Van tussenvat naar stortbak kan dan met een simpel hevelfunctie blijven werken....en is het terugslag probleem mi ook voorkomen.
Moet je wel oppassen tijdens een feestje met veel bier.........
Ik denk dat je het drukverschil tussen water uit het leiding systeem en dat wat uit de aqua overloop komt moet zien op te vangen.
Persoonlijk zou ik dan voor een tussenvat kiezen, dwz dat gevuld wordt uit de aqua, en net wat kleiner is dan het volume vd stort bak van de toilet.
Dan loopt de aqua rustig leeg, en het tussenvat snel in de stortbak en wordt dan afgevuld met leidingwater en de bestaande vlotter etc.
Van tussenvat naar stortbak kan dan met een simpel hevelfunctie blijven werken....en is het terugslag probleem mi ook voorkomen.
Afgelopen heb in het water uit het 360 cm gehaald,ik wou een aantal kleine aanpassingen doen betredende de montage van de ruit aan de onderzijde van het voor front,ik heb dit gedaan maar ben nog in afwachting van 2.5 liter vloeibare folie die ik nog nodig ben om het geheel weer af te werken,dit heb ik vorige week besteld maar nog niet binnen gekregen.
De meeste tijd de afgelopen week is in het filter/buffer gaan zitten,en de aftimmering van het geheel,ik moet nog wel een aantal afwerk latten plaatsen maar in grote lijnen is dit nu ook klaar.
Het buffer moet ook nog waterdicht gemaakt worden,daar heb ik de folie ook voor nodig die ik vorige week besteld heb.
Van af de zijkant van het Malawi aquarium zijn de filter/buffer delen nu gelijkvloers.
Beide aquariums zijn nu door middel van de in en uit stroom bakken aan de zijkanten van de aquariums gekoppeld.
Ik hoop in de aan komende dagen de leiding naar de wc te leggen,en een water voedings leiding van uit de meter kast.
Ik moet hier voor een aantal keer door de vloer boren,dit is lastig op bepaalde punten waar ik moet boren zitten een boel leidingen in het beton gestort.

De meeste tijd de afgelopen week is in het filter/buffer gaan zitten,en de aftimmering van het geheel,ik moet nog wel een aantal afwerk latten plaatsen maar in grote lijnen is dit nu ook klaar.
Het buffer moet ook nog waterdicht gemaakt worden,daar heb ik de folie ook voor nodig die ik vorige week besteld heb.
Van af de zijkant van het Malawi aquarium zijn de filter/buffer delen nu gelijkvloers.
Beide aquariums zijn nu door middel van de in en uit stroom bakken aan de zijkanten van de aquariums gekoppeld.
Ik hoop in de aan komende dagen de leiding naar de wc te leggen,en een water voedings leiding van uit de meter kast.
Ik moet hier voor een aantal keer door de vloer boren,dit is lastig op bepaalde punten waar ik moet boren zitten een boel leidingen in het beton gestort.

-
n.oldenzeel
- 600-800

Het is elke keer een genot om te zien hoe mooi en secuur je de details verzorgd, echt super om te zien.
Dat zijn niet alleen handige handjes maar ook toewijding en net even iets meer tijd nemen. Complimenten .
Dat zijn niet alleen handige handjes maar ook toewijding en net even iets meer tijd nemen. Complimenten .
Ik moet een manier vinden om snel het waterpijl van het filter en het water buffer te controleren.
Zo als het nu is moet ik de deksels er af halen,in elk geval voor een deel op het pijl te controleren,nu zijn daar een aantal vooral eleoctronische mogelijkheden voor,en het kan goed zijn dat ik in de toekomst ook ga doen.
In eerste instantie wil ik niet te veel geld uitgeven hiervoor,en zoek dan ook vooral een andere manier.
In eerste instantie is het ook de bedoeling dat ik het aquarium systeem min of meer handmatig bijvul van uit het buffer.
Dit buffer heeft voorlopig als enigste doel om het water voor te warmen voor het in het aquarium komt.
Het filter heeft een kleine 200 liter vooraad aan water voordat het pomp compartiment droog komt te staan.
Het kan ook zijn dat ik in zijn geheel alles ga automatisering in de toekomst,maar voorlopig is de bedoeling dat ik een keer per dag het buffer en het filtersysteem handmatig ga bijvullen/controleren.
In eerste instantie ben ik op zoek naar een manier om eenvoudig de water pijlen in het buffer en filtersysteem kan controleren,ik zou bv in de deksels een stuk glas kunnen monteren zodat ik van boven af in het filter/buffer kan kijken,dit doe ik liever niet aangezien dit soort ruiten op de plaatsen zouden moeten komen waar ik normaal gesproken overheen loop.
Misschien heeft iemand een goedkope oplossing hiervoor?(het hoeft niet per definitie simpel te zijn om te maken).
Zo als het nu is moet ik de deksels er af halen,in elk geval voor een deel op het pijl te controleren,nu zijn daar een aantal vooral eleoctronische mogelijkheden voor,en het kan goed zijn dat ik in de toekomst ook ga doen.
In eerste instantie wil ik niet te veel geld uitgeven hiervoor,en zoek dan ook vooral een andere manier.
In eerste instantie is het ook de bedoeling dat ik het aquarium systeem min of meer handmatig bijvul van uit het buffer.
Dit buffer heeft voorlopig als enigste doel om het water voor te warmen voor het in het aquarium komt.
Het filter heeft een kleine 200 liter vooraad aan water voordat het pomp compartiment droog komt te staan.
Het kan ook zijn dat ik in zijn geheel alles ga automatisering in de toekomst,maar voorlopig is de bedoeling dat ik een keer per dag het buffer en het filtersysteem handmatig ga bijvullen/controleren.
In eerste instantie ben ik op zoek naar een manier om eenvoudig de water pijlen in het buffer en filtersysteem kan controleren,ik zou bv in de deksels een stuk glas kunnen monteren zodat ik van boven af in het filter/buffer kan kijken,dit doe ik liever niet aangezien dit soort ruiten op de plaatsen zouden moeten komen waar ik normaal gesproken overheen loop.
Misschien heeft iemand een goedkope oplossing hiervoor?(het hoeft niet per definitie simpel te zijn om te maken).
Is een idee van een visdobbertje wat? Gewoon een drijver met een staafje er op die ergens bovenuit steekt als je buffer vol is en weg is wanneer de buffer leeg is. Dit systeem heb ik in een plantenbak zitten waar een water reservoir onder zit.
-
n.oldenzeel
- 600-800

ik weet niet waar je buffer van gemaakt is, maar een transparant pvc buisje aan de buitenkant waar het water inzit, met evt wat markering is het eenvoudigste dat ik ken.
of zoiets
http://eriks.nl/datasheets/1334/nl/docu ... -type-m23/
of zoiets
http://eriks.nl/datasheets/1334/nl/docu ... -type-m23/
Ik heb aan de binnenkant een extra balk tegen de ruit gemonteerd, bij de plaatsing van de ruit heb ik 3 kit sporen gelegd,de bedoeling was dat de 3 sporen samensmelten tot een geheel.
Dit is over een afstand van een kleine meter niet gebeurd,op dit gedeelte heeft met het monteren van de ruit niet genoeg druk gestaan.
Op zich is het geen probleem,ik heb het hout waterdicht gemaakt met epoxy. Aangezien ik toch een aantal weken moest wachten tot het kienhout is verwaterd voor het in het aquarium geplaatst kan worden ,heb ik toch maar de moeite genomen om de extra balk te monteren, het zekere voor het onzekere zeg maar.
Het buffer is nu ook waterdicht,ik moet nog wel de unicorn leidingen van de CV er in monteren als mede de gaten voor de toevoer en afvoer leidingen,dit zal niet te veel tijd kosten. Ik had ook een buffer aan de andere kant van de muur kunnen plaatsen,maar ik heb voor deze optie gekozen mede in het licht van in geval van nood kan ik het buffer als opvangbak gaan gebruiken.
Ik heb het zand er ook weer in gegooid,ik ga het metsel zand mengen met Ardenner breuk steen dit past qua kleur goed bij de achterwand.
Het plaatsen van het hout....ik zal het nog wel een paar keer anders plaatsen.
Dit is het vul gedeelte van de wc,ik heb geen keerklep gebruikt in de leiding die van uit de instroom bak van het aqaurium afkomt,bij nader inzien is het onzin om zo'n keerklep te plaatsen,het water zal natuurlijk nooit kunnen terug stromen aangezien de instroom bak veel hoger staat dan het reservoir,zonder keer klep kan in de hevelwerking ook snel voor me kaar krijgen doormiddel van de voedings kraan van de water leiding open te draaien deze vult dan ook de leiding die naar het aquarium gaat.
Doormiddel van de 2 kranen kan ik snel overschakkelen naaar de orginele voeding van de wc.
Dit is bv wel prettig als er een feestje gegeven wordt en de wc vaak moet worden gebruikt.
Ik ben niet van plan om op 'zo'n avond 300 liter aquarium water te gaan gebruiken voor het doorspoelen.
Ik heb de water verversing ddormiddel van de doorspoeling van de wc nu een week in gebruik,ik denk dat er per dag een kleine 130 liter water ververst wordt,er van uit gaande dat het reservoir zo''n beetje 13 liter inhoud heeft.....lol moet dit is een keer uitrekeken,130 liter is ook het maxium wat ik wil verversen per dag.
In dit licht komt het ook goed uit dat dit niet de enigste wc is in huis,anders had het niet op deze manier gekund.
Wauw, staat mooi zo!youdoom schreef:![]()
Het plaatsen van het hout....ik zal het nog wel een paar keer anders plaatsen.
Ik heb het aquarium nu gevuld en werkend op de filters.
Het kan zijn dat ik het hout verplaats naar het 2200 liter aquarium,en dit dan zonder kien hout als het Malawi aquarium ga gebruiken ik weet het nog niet hellemaal zeker,ik denk dat het huidige 2200 Malawi aquarium mooier/beter is om ZA Cichliden te gaan houden,en dat in dit aquarium de Malawi's beter tot zijn recht komen,bovendien is het zo dat in dit aquarium de temperatuur 1 graad lager is dan het Malawi aquarium,in dit licht komt dat dan ook beter uit om de aquariums om te wisselen denk ik.
Dit is de nacht verlichting op 4 plaatsen in het aquarium heb ik dit soor schemer plekken.
De instroom van het aquarium.

Het kan zijn dat ik het hout verplaats naar het 2200 liter aquarium,en dit dan zonder kien hout als het Malawi aquarium ga gebruiken ik weet het nog niet hellemaal zeker,ik denk dat het huidige 2200 Malawi aquarium mooier/beter is om ZA Cichliden te gaan houden,en dat in dit aquarium de Malawi's beter tot zijn recht komen,bovendien is het zo dat in dit aquarium de temperatuur 1 graad lager is dan het Malawi aquarium,in dit licht komt dat dan ook beter uit om de aquariums om te wisselen denk ik.
Dit is de nacht verlichting op 4 plaatsen in het aquarium heb ik dit soor schemer plekken.
De instroom van het aquarium.