De juiste balans

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
W v Wezel
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2012 17:24
Locatie: Zoetermeer

De juiste balans

Bericht door W v Wezel »

De juiste balans
Veel mensen stellen mij vaak de vraag “Willem hoe krijg je dat steeds weer voor elkaar al die mooie planten bakken”. Het antwoord van mij is het volgende. Planten groeien bij de gratie van licht en water en juist daarin moet de juiste balans gevonden worden. Het licht is het makkelijkste als het maar veel is en met de juiste Tl buizen. Ik durf te beweren dat 80% van de aquarianen te weinig licht boven het aquarium hebben. Ik kom bij tientallen bakken per jaar en er zijn maar enkele die de formule van 10 watt op 10 cm aquariumhoogte door hebben. 2 TL’s van 30 watt op een bak van 1 meter 40 x 40 is echt te weinig, zeker als een van die buizen een grolux is. Het water is een ander verhaal, dit vraagt veel meer aandacht. Ook ik ben vaak aan het sukkelen om het water snel in orde te krijgen bij het opstarten van een nieuwe bak maar dat lukt me bijna nooit. Ik weet het, het is me eigen stomme schuld. Veel te snel gooi ik er te veel vissen in in die het nog niet bestaande biologisch evenwicht in de bak ogenblikkelijk gaan belasten en dat resulteert vaak in een algplaag. Veel van de beginnende aquarianen gaan zo te werk die hebben geen geduld (net als ik) Die kopen een aquarium en nog dezelfde dag zitten er planten en vissen in. Helemaal fout dus, gelukkig weet nu bijna iedereen in onze vereniging hoe het wel moet, Mede ook door de goede tips in de literatuur of die door ervaren aquarianen gegeven wordt. Hoe ik het doe? Nou gewoon 4 TL’s van 58 watt op een bakkie van 1.80x55x55, een knol van een filterpot, ¾ leidingwater ¼ osmosewater en mijn Redfield Ratio onder controle houden door regelmatig mijn water te controleren. http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium ... calculator
Mijn fosfaatgehalte (PO4) en mijn nitraat (NO3) zijn zaken die voor mij belangrijk zijn. Zodra hier zich onregelmatigheden aankondigen wordt er door mij ogenblikkelijk ingegrepen.
Vaak is een gedeeltelijke waterverversing of het toevoegen van NO3 of PO4 vaak de middelen die de boel weer snel bijsturen. Wel is belangrijk om bij grote waterverversingen 50% osmose en 50% leidingwater te gebruiken. In water met een lage geleidbaarheid zullen de planten beter voedsell op kunnen nemen.Terug nu naar de verlichting, met 10 watt op 10 cm aquariumhoogte bedoel ik dat op een bak van 40 breed en 40 cm hoog 3 buizen van 36 watt zouden moeten zitten (40 watt bestaat niet meer) Die buizen zijn 1.20 lang dus een bak van 1,25 of 1.30 is perfect.
Een bak van een meter bij 40 heeft standaard buizen van 30 watt (90 cm) Dertig cm diep redelijke verlichting dus maar te weinig want hij is 40 hoog. Ook in de breedte hou ik aan 1 buis om de 10 cm. Wat de branduren in mijn bak zijn (van voor naar achter)
Buis 1 Philips Aquarelle kleur 89 van 7 tot 23.00 uur
Buis 2 Philips 865 van 9 tot 22.00 uur
Buis 3 Philips 840 van 10 tot 20.00 uur
Buis 4 Philips 830 van 12 tot 14.00 uur
(bak is 55 breed)
Bedenk dat mijn tijdlichtschema niet zaligmakend is. Ik ken bakken waarvan de planten amper licht krijgen maar de planten toch super gezond staan.
Mijn voedingsbodem? die heb ik niet, nooit gehad ook trouwens.(zal best wel goed zijn)
Ik wissel te vaak van inrichting om een voedingsbodem te kunnen hebben.
Wel wordt er hier en daar wat klei toegevoegt of een voedingscapsule zoals Gold7 bij de planten gestoken. Er zijn een heleboel goed meewerkende factoren nodig om het biologisch rond te krijgen. De grootste fout die veel liefhebbers maken is te veel vis en daardoor een te grote belasting op het biologisch deel. Ik ben met recht een aquarioot (met weinig vissen) die het uiterste van het aquarium vraagt (en geeft) en de lat elk jaar steeds weer wat hoger legt.
Groetjes Willem

Gebruikersavatar

dickportugal
1000+
1000+
Berichten: 2389
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:26
Locatie: Tabua Portugal

Re: De juiste balans

Bericht door dickportugal »

Goed verhaal Willem.

Hoe vaak meet je dan je waterwaardes ??. Eerst deed ik data elke week, maar werd er soms alleen maar nerveus van.
Laatste tijd meet ik 1 x per maand, eigenlijk vooral Kh en Ph, zodat ik kan zien of de Co2 goed is, maar of dat verstandig is ????

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
W v Wezel
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2012 17:24
Locatie: Zoetermeer

Re: De juiste balans

Bericht door W v Wezel »

Fosfaat e Nitraat meten wij om de 14 dagen :D

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: De juiste balans

Bericht door Patman »

Inderdaad een goed verhaal Willem!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: De juiste balans

Bericht door Roy H »

Zeer duidelijk en informatief :duim: .Zitten nuttige tips bij die ik eens in de praktijk ga uitvoeren.

Greetings.....
Greetings...

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: De juiste balans

Bericht door Visje in het water »

Men kan niet genoeg info lezen... héérlijk! :duim:
Ik weet niet of ik er overheen heb gelezen, zoja bij deze alvast excuus... maar,

Waar koop je de beschreven TL-buizen nu eigenlijk? In een aquariumspeciaalzaak, of zijn dezelfde ook te koop in een bouwmarkt?

En wat kun je het beste kopen voor een 60 cm bak?
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

tomenden
200-400
200-400
Berichten: 267
Lid geworden op: 25 feb 2009 21:31
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: De juiste balans

Bericht door tomenden »

Duidelijk verhaal Willem.
Het principe was reeds bij mij bekend maar toch blijkt maar weer dat ik veel te weinig meet waardoor ik waarschijnlijk net een stapje te laat ben. Ik moet daar toch maar weer es wat mee gaan doen.
Bedankt voor het posten
Custom-made aquarium L=120 cm, H=50 cm, D-links=70 cm ,D-rechts=30 cm, inhoud 300 ltr.netto

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: De juiste balans

Bericht door Bertus »

Ik wilde al wat met de verlichting gaan doen in de toekomst maar nou zie ik dat in mijn bak 1 buis meer moet komen.

IN mijn Juwel Vision zitten 2 T5 buizen van 35 watt, de bak is vanaf het grind gemiddeld 45cm hoog, 30 cm diep en 90 cm breed. In het midden is hij 40 cm diep door de bolle voorruit, hier staan geen planten.

Met de hoogte kom ik met 35 watt net 5 cm te kort als ik het verhaal goed begrijp. En ik kom 1 tl te kort in de diepte van mijn bak.

Binnenkort eens kijken hoe ik makkelijk een andere lichtbak kan maken, dit zal wat lastig gaan door de gebogen ruit :? De lampen worden nou in 1x aangestuurd wat ik wil veranderen door 1 vsa per lamp in het meubel te plaatsen.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: De juiste balans

Bericht door Bertus »

Ik vraag me wel af waarom je de lampen juist die tijden laat branden, verschillende kleuren met verschillende tijden :roll:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: De juiste balans

Bericht door Fabian »

Heel veel licht is natuurlijk niet per se nodig. Planten hebben een goede balans nodig tussen licht, voeding en CO2. Hoe meer licht ze krijgen, hoe meer CO2 ze willen en andersom. Klakkeloos meer licht in je bak doen is dus ook niet slim ;) Ik heb hier 1 TL-D met 840 aan kleur en de planten doen het prima. :lol:

Gebruikersavatar

peterdenhaag53
1000+
1000+
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17 jul 2011 16:58

Re: De juiste balans

Bericht door peterdenhaag53 »

Prima stuk!

@Fabian. Helemaal gelijk.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”