Watervoorbereiders: wel of niet?

Plaats reactie

Gebruik jij een watervoorbereider?

Ja, het is nodig.
2
10%
Ja, voor de zekerheid.
2
10%
Nee, onzin!
11
55%
Nee, te duur.
2
10%
Soms wel, soms niet.
3
15%

Totaal aantal stemmen: 20

Onderwerp auteur
Derkjan en Jorik
0-200
0-200

Watervoorbereiders: wel of niet?

Bericht door Derkjan en Jorik »

Ik vroeg me af of het echt noodzakelijk is om een watervoorbereider te gebruiken. In alle boekjes staat van wel, maar ja... :| Dus reacties graag! :D
Beginnende aquarianen...

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Watervoorbereiders: wel of niet?

Bericht door Kevin »

In mijn ogen ligt het er helemaal aan hoe snel je vissen erin wilt zetten. Is dit bijna direct dan is een middel als Aqua-Safe wel aan te raden, zelfde geld voor het voorkomen van een nitriet piek (veel vissen ineens).
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

mirasja
400-600
400-600

Bericht door mirasja »

Als je de bak lang genoeg laat indraaien, dan is dat volgens mij niet nodig. Ik heb het tenminste nog nooit gedaan en ik heb ook nog nooit problemen ondervonden. Als de bak een aantal weken heeft staan draaien, dan langzaam je visbestand opbouwen. En daar zit het hem nu juist. Men koopt een bak. De verkoper zegt "dan moet U watervoorbereider nemen" en de klant (die zich natuurlijk niet ingelezen heeft) koopt dit en een week later moet de bak vol (zo niet overvol) met vis.
Resultaat: 3 x raden.......................................................

Limecat Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door Limecat »

Middelen zoals bijv. AquaSafe of Aquatan zijn in mijn ogen noodzakelijk bij elke waterverversing omdat deze chloor neutraliseren en zware metalen binden.
[center](_/)
((0_0)/)
("')('")[/center]

Haz
200-400
200-400

Bericht door Haz »

Derkjan en Jorik schreef:Ik vroeg me af of het echt noodzakelijk is om een watervoorbereider te gebruiken. In alle boekjes staat van wel, maar ja... :|

laat het nou net zijn dat al die boekjes vaak iets op de voorkant hebben staan.
Sera, JBL, easylife, colombo, tetra.. enz enz.
Al die merken zijn blij als je flesjes koopt, want dat brengt weer centjes in de la.
Ze zullen misschien wel iets bijdragen (geen idee wat, ik gebruik het spul immers niet), maar ze zijn zeker niet per sé nodig
Limecat schreef:Middelen zoals bijv. AquaSafe of Aquatan zijn in mijn ogen noodzakelijk bij elke waterverversing omdat deze chloor neutraliseren en zware metalen binden.
Ik geef je gelijk voor wat betreft het chloor en zware metalen in het water. Die metalen lijken mij moeilijk op te lossen in andere, wel gezonde stoffen. Je haalt immers niets uit het water, je voegt alleen wat toe.
De uitzondering hierop is het chloor, dit verdampt namelijk na een tijd. Het advies is vaak dan ook, wil je dit niet in je aquarium, laat je nieuwe water dan een dag staan met een luchtpompje.

Al met al gooi ik er wekelijks 50% schoon leidingwater in, op temperatuur gemaakt, en heb nog nooit problemen gehad natijd. nu weet ik dat 1 persoon zijn ervaring zeker geen zekerheid is, dit is daarom ook alleen uit mn eigen ervaring ;)
"Heel wat gehuwde mannen bouwen zich een aquarium, omdat zij iemand in de buurt willen hebben die ook niets te zeggen heeft."

Cayman 110 ZA-plantenbak

Hartenheer
200-400
200-400

Bericht door Hartenheer »

Ik denk dat je me geduld, en het ouderwets opstarten van het aquarium betere resultaten bereikt dan met al die {soms chemische} hulpmiddelen.

Vaak gaat het in het begin goed, en daarna komen er problemen.
Met vriendelijke groeten,
Willem